Mikroskop

Hva er forstørrelsen? Klarte ikke å lese det på bildet.

Jeg mistenker at det er lyspære eller noe annet enkelt som ikke fungerer her. Eventuelt at de har hatt en skikkelig tur i gulvet, men det burde da være mulig å få noe ut av dem.
Det tok jeg selvsagt ikke bilde av. :D Jeg kan sjekke på mandag. Tipper også at det er lyset som svikter, men det burde jeg klare å fikse, ihvertfall med så mange å plukke deler fra. Det sitter en lyspære inni, ihvertfall.
 
Det tok jeg selvsagt ikke bilde av. :D Jeg kan sjekke på mandag. Tipper også at det er lyset som svikter, men det burde jeg klare å fikse, ihvertfall med så mange å plukke deler fra. Det sitter en lyspære inni, ihvertfall.

Det ser veldig tilsvarende ut som disse:
https://www.japanphoto.no/optika-m-100fled

I så fall er de helt i grenseland for bruk til celletelling, men for så vidt verdt å redde.
 
Det mest irriterende her blir vel å flytte rundt på objektglasset manuelt. Men jeg ville jo testet om det funker. Eller hva sier @rosnes om saken?
 
Kom over en drøss mikroskop som skal kastes. Mistenker at det ikke burde være umulig å fikse dem opp. Noen her som kan fortelle meg om et sånt er noe å ha?
Vis vedlegget 39884 Vis vedlegget 39885 Vis vedlegget 39886

Dette er nokså enkle instrumenter, men det kan godt være de kan brukes. Om de er i Oslo-området, kan jeg gjerne komme og ta en kikk på dem. Om de skal kastes, tar jeg gjerne imot så mange som ikke noen andre vil ha. Kunne godt tenkt meg å ha en ramme å bygge opp et instrument på, og noen brukbare deler kan man sikkert uansett plukke ut.
 
Dette er nokså enkle instrumenter, men det kan godt være de kan brukes. Om de er i Oslo-området, kan jeg gjerne komme og ta en kikk på dem. Om de skal kastes, tar jeg gjerne imot så mange som ikke noen andre vil ha. Kunne godt tenkt meg å ha en ramme å bygge opp et instrument på, og noen brukbare deler kan man sikkert uansett plukke ut.
De er på Grorud. Jeg liker ikke å kaste ting, så om de kan brukes er det bra. :)
 
Hva er forstørrelsen? Klarte ikke å lese det på bildet.

Jeg mistenker at det er lyspære eller noe annet enkelt som ikke fungerer her. Eventuelt at de har hatt en skikkelig tur i gulvet, men det burde da være mulig å få noe ut av dem.

Ut fra hva jeg kan se, har de i alle fall objektiver på 4x, 10x og 40x, men jeg klarer ikke å se hva slags objektiver det er, og om de er tre eller fire objektiver på nesestykket. Forstørrelsen er avhengig av hvilken forstørrelse okularet gir, men med standard konfigurasjon vil disse mikroskopene gi 40, 100 og 400 ganger forstørrelse hvis okularene er 10x.
Lyskilden kan man alltids fikse. Hvis de har hatt en tur i gulvet, kan det godt være de er ubrukelige, fordi mekanikken er stilt inn med mikrometerpresisjon, og harde støt kan bringe dette ut av stilling. Da er det en stor og dyr jobb å få til å fungere igjen. Dessuten bør man se om lysbanen inneholder smuss, fett eller mugg.

Som sagt, tar jeg gjerne en kikk på dem om de er i nogenlunde overkommelig geografisk avstand fra meg.
 
Det mest irriterende her blir vel å flytte rundt på objektglasset manuelt. Men jeg ville jo testet om det funker. Eller hva sier @rosnes om saken?
Absolutt. Men hvis synsfeltet er stort nok, kan det være at man klarer det akkurat. Jeg er i sterk tvil....
Dette er nok ikke helt optimalt, men erhvervelseskostnaden kan nok kompensere for en del man ellers ikke ville akseptert.
 
Objektivene kan jo kanskje være noe å ta vare på uansett dersom de er av grei kvalitet

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Så har man besøkt @erikraude, og sett på disse instrumentene. Ett har defekt fokuseringsmekanikk, de andre har varierende grad av problemer med lyskilden, i hovedsak enten at dimmer ikke fungerer (bytt et 2k potensiometer - enkelt), eller at kontaktpunkt for strøm (12V) må festes. Optikken er i orden i alle sammen. Objektivene er akromatiske 4x, 10x og 40x med standard blenderåpning og 160mm tubelengde, parfokale og parsentriske. RMS-standard i gjenger. Mekanikken er ganske ok, men litt vanskelig å finstille. Okular er 10x Wide Field 18mm, med en ikke-standard festemekanisme med gjenger. Enkel, fiksert kondenser med irisblender under objektbord. Objektbord med klips (dette er et stort minus).
Optikken er "helt grei," men det er vanskelig å få god fokus på 400x (med forbehold om at testing ikke er skjedd under optimale forhold med tanke på lyskilde/dimming). Med litt tålmodighet kan man nok få brukbare resultater, men oppløsningen er ikke spesielt god. Alle linser og glassoverflater trenger en litt omfattende rens, men det er neppe mugg i lysbanene, og sannsynligvis er det heller ikke smuss inne i selve optikken.
Instrumentene er testet med ulike humanpreparater, som gav gode resultater på de lave forstørrelsene. Hemocytometer kan greit brukes, hele sentralkammeret er synlig på 100x, men ved 400x er det vanskeligere å orientere seg, og vanskeligere å få god kontrast og fokus. Klipsanordningene på objektbordet vanskeliggjør arbeidet hvis du skal flytte på preparatet, og er ikke godt tilpasset tykkelsen på hemocytometret.

Alt i alt helt greie mikroskop. Ikke å anbefale, men heller ikke å fraråde. Det er enda noen flere igjen for de som er interessert. Restlageret står nå hos meg.

I øyeblikket drikker jeg en øl fra den beryktede barrique.....
 
Tusen takk for mikroskopet. Testet av @rosnes, og forært av @erikraude. Mitt fungerte ikke lyskilden på, men jeg hadde allikevel planlagt overgang til LED. Skrudde det opp, bare for å teste dimmeren da jeg hadde liggende en del slike fra før. Defekt.
Dersom flere får en slik flott gave, har jeg liggende dimmere som fungerer, og som jeg gir bort gratis til dem som trenger til sitt mikroskop. Originalen er 20K, og de jeg hadde er 50K. Forskjellen er at min dimmer fra 0-100% på 1/3 av utslaget. Fungerer like fint :)
Igjen tusen takk til Erik
ea7fd52b4b7946dae3b2e1d61e4761c8.jpg
 
Tusen takk for mikroskopet. Testet av @rosnes, og forært av @erikraude. Mitt fungerte ikke lyskilden på, men jeg hadde allikevel planlagt overgang til LED. Skrudde det opp, bare for å teste dimmeren da jeg hadde liggende en del slike fra før. Defekt.
Dersom flere får en slik flott gave, har jeg liggende dimmere som fungerer, og som jeg gir bort gratis til dem som trenger til sitt mikroskop. Originalen er 20K, og de jeg hadde er 50K. Forskjellen er at min dimmer fra 0-100% på 1/3 av utslaget. Fungerer like fint :)
Igjen tusen takk til Erik
ea7fd52b4b7946dae3b2e1d61e4761c8.jpg
Kult! Jeg har ett stående her med defekt dimmer som en venn skal få, ellers er det vel grunn til å tro at de som nå er hos @rosnes har samme problem.
 
Tilbake
Topp