Min første gjærstarter, ødelagt?

Satte denne gjærstarteren  torsdagskveld etter denne oppskriften. Det er ca. 6 dl vann og 3-4 spiseskeer tørr maltekstrakt. Har rista en del på den i går og det var bra aktivitet på formiddagen i går. Men i dag tidlig så den slik ut. Skal den vere så klar? Ingen skum e.l. Det stiger av og til små små bobler fra bunnen. Er dette normalt  :attevar:

Har tenkt å brygge i morgon.

Vedlegg

• gjærstarter  011.jpg
    gjærstarter 011.jpg
    205,2 KB · Sett: 442
Hmm...

Blir ikke det veldig tett på toppen da? Kommer CO₂-en seg ut?

Er mer vanlig å bruke metallfoile på toppen.

Om CO2-en ikke kommer seg ut, blåser den bare plastfolien bort. Jeg synes starteren ser helt fin ut, selv om den gjorde seg ferdig på veldig kort tid. Hvilken gjær er det?

Godt mulig det blir litt tett? Det er jo lett å fikse på, men blir dette noe som kan brukes i morgon skal tro?

Gjæren er: WLP013 London Ale 25/04. Kanskje blandingen er for liten? Men eg har ikke så mange egna beholdere som er større.

Du kan helt sikkert bruke det, men med en 6 dl starter er det en fare for at du underpitcher litt. Det bør likevel bli godt øl. Sjekk kalkulatoren på mrmalty.com for å finne ut hvilken starterstørrelse du egentlig trenger.

Ja det burde kanske vært rundt to liter ser eg.

Så det er altså slik en starter ser ut når den er utgjæra?

Då her starteren min fått en ny heim, og er ca. 1.5l. Forhåpentligvis formerer gjæret seg nå i voldsom fart til i morgon!

Ser dette ok ut? Ble litt skeptisk når de første 6 dl ligna litt på ei dårlig urinprøve.

Vedlegg

• gjærstarter2  012.jpg
    gjærstarter2 012.jpg
    179,7 KB · Sett: 409
Johnohod skrev:
Yes den har våkna til liv igjen! I morgen skal vi lage :biersmile:
Her har du bilde av en starter, første forsøk! Bavarian Wheat fra Wyeast, opprinnelig bare 26mill igjen, var stempla 24.Jan,så den var noe gammel men er nå oppe i 500mrd til 50ltr. Jeg brukte Moss maltekstrakt.
54d12567-72a2-019a.jpg

Lykke til! Vi brygger Weissbier i dag!

Gjærstarteren ser ut til å funke som et uvær! Det plopper som bare det i bøtta, virka som om ting var igang bare 3 timer etter at vi hadde satt den på plass.

Kan gjæringa gå for fort??

Da kan du regne med at temperaturen i vørteren er et godt stykke over, ettersom gjæringsaktiviteten skaper en hel del varme. Det kan gi fusel og en del fruktige estere (jeg vet ikke om det siste er noe stort problem med WLP013).

Tilbake
Topp