Erfaringer fra brygg nr 1:
- De hvite røresleivene som følger med "kit" gir etter og anbefales ikke. Kjøp en tresleiv først som sist.
- Hvete-øl gjærer noe voldsomt de første 2-3 dagene og man burde rigge til en enkel blowoff-valve, etter 2-3 dager kan man bytte til vanlig gjær-lås.
(Template error på FAQ siden så vær vennlig å ikke arrester meg om jeg spør om noe som står der, ta heller kontakt med meg om dere trenger noen til å se på det )
Hei!
Jeg har tenkt å brygge mitt første øl, valget falt på:
Mangrove Jack's Bavarian Wheat
Dextrose
Litt forhistorie:
I forfjor sommer hadde Lade Gård en hvete/pils de kalte for lys hvete. Denne falt jeg pladask for og det var vel egentlig da jeg bestemte meg får å begynne å brygge. Som dere ser tok det "bare" 2 år....
Jeg hadde planer om å meske/koke selv, men på innkjøpsrunden fikk jeg tips fra noen som hadde hatt vellykket forsøk med denne fabrikanten. Jeg var ikke klar over at man kunne "omgå" meske-prosessen ved å kjøpe ferdig. Det kan være greit å ihvertfall starte her.
Det jeg angrer på er at jeg kjøpte dextrose og ikke spraymalt eller malt enhancer (fagspråket har ikke satt seg enda...). Slik jeg forstår vil dette skape et bedre øl.
Planen min er og følge oppskriften denne gang uten de store endringene.
Så til et par spørsmål...
Hygiene og sterilisering vil bli fulgt etter normen.
Jeg tenkte slippe to sukkerbiter oppi flaskene (0,5) ved flasking for kullsyre, er dette ok?
Jeg er ikke noe glad i de fleste øl fra Nøgne samt Nøisom Hvete, de smaker bittert (trur jeg) og jeg foretrekker øl med runde fuktige elementer. Har jeg da rett i at dextrose kan passe meg bedre?
Jeg tenkte blande / røre i en gjærbeholder før jeg heller det over i en annen (enklere å bære) beholder. Har jeg rett i at det å helle over (ikke stikke) ikke utgjør noen forskjell før gjæring?
Er det noe jeg kan gjøre for å bedre / fremheve / tilføre smaken på disse ekstrakt bryggene?
Alle tips mottas med stor takk.
Sist redigert: