Mitt første brygg

izzno

 
Erfaringer fra brygg nr 1:
  • De hvite røresleivene som følger med "kit" gir etter og anbefales ikke. Kjøp en tresleiv først som sist.
  • Hvete-øl gjærer noe voldsomt de første 2-3 dagene og man burde rigge til en enkel blowoff-valve, etter 2-3 dager kan man bytte til vanlig gjær-lås.

(Template error på FAQ siden så vær vennlig å ikke arrester meg om jeg spør om noe som står der, ta heller kontakt med meg om dere trenger noen til å se på det :))

Hei!

Jeg har tenkt å brygge mitt første øl, valget falt på:
Mangrove Jack's Bavarian Wheat
Dextrose

Litt forhistorie:
I forfjor sommer hadde Lade Gård en hvete/pils de kalte for lys hvete. Denne falt jeg pladask for og det var vel egentlig da jeg bestemte meg får å begynne å brygge. Som dere ser tok det "bare" 2 år....

Jeg hadde planer om å meske/koke selv, men på innkjøpsrunden fikk jeg tips fra noen som hadde hatt vellykket forsøk med denne fabrikanten. Jeg var ikke klar over at man kunne "omgå" meske-prosessen ved å kjøpe ferdig. Det kan være greit å ihvertfall starte her.
Det jeg angrer på er at jeg kjøpte dextrose og ikke spraymalt eller malt enhancer (fagspråket har ikke satt seg enda...). Slik jeg forstår vil dette skape et bedre øl.
Planen min er og følge oppskriften denne gang uten de store endringene.

Så til et par spørsmål...
Hygiene og sterilisering vil bli fulgt etter normen.

Jeg tenkte slippe to sukkerbiter oppi flaskene (0,5) ved flasking for kullsyre, er dette ok?

Jeg er ikke noe glad i de fleste øl fra Nøgne samt Nøisom Hvete, de smaker bittert (trur jeg) og jeg foretrekker øl med runde fuktige elementer. Har jeg da rett i at dextrose kan passe meg bedre?

Jeg tenkte blande / røre i en gjærbeholder før jeg heller det over i en annen (enklere å bære) beholder. Har jeg rett i at det å helle over (ikke stikke) ikke utgjør noen forskjell før gjæring?

Er det noe jeg kan gjøre for å bedre / fremheve / tilføre smaken på disse ekstrakt bryggene?

Alle tips mottas med stor takk.
 
Sist redigert:
Ført: Velkommen til en flott hobby. Og det er en god ide å begynne i den enkle enden.

Dekstrose (druesukker) gir deg mer alkohol, og "tørker ut" ølet. Det er ingen god ide i en weissbier. Men om du ikke bruker så mye, spiller det antakelig mindre rolle. Sprøsmålet er om du trenger det?

Weissbier skal ikke være et sterkt øl. Jeg synes ikke det blir godt om du kommer noe særlig over 5%.

Jeg har ikke noen egne erfaringer med gjæren til MJ, men den har ikke noe veldig godt rykte. Og så vidt jeg veit, finnes det ingen tørrgjær som er på høyde med de klassiske ferskgjærene. Jeg tror kanskje det å bytte til f.eks. wlp300 eller wlp380 vil gi deg et bedre øl.

Men det finnes sikkert noen som har erfaringer med det settet du har kjøpt, og som kan si noe om dette.
 
Ført: Velkommen til en flott hobby. Og det er en god ide å begynne i den enkle enden.

Dekstrose (druesukker) gir deg mer alkohol, og "tørker ut" ølet. Det er ingen god ide i en weissbier. Men om du ikke bruker så mye, spiller det antakelig mindre rolle. Sprøsmålet er om du trenger det?

Weissbier skal ikke være et sterkt øl. Jeg synes ikke det blir godt om du kommer noe særlig over 5%.

Jeg har ikke noen egne erfaringer med gjæren til MJ, men den har ikke noe veldig godt rykte. Og så vidt jeg veit, finnes det ingen tørrgjær som er på høyde med de klassiske ferskgjærene. Jeg tror kanskje det å bytte til f.eks. wlp300 eller wlp380 vil gi deg et bedre øl.

Men det finnes sikkert noen som har erfaringer med det settet du har kjøpt, og som kan si noe om dette.

Godt poeng fra Finn her.

Når jeg begynte startet jeg med sett, og det første jeg lærte var å bytte gjæren til Mangrove med et annet alternativ for den har en stygg tendens til å stoppe, bli uklar, gi usmaker. Dersom du vil bruke tørrgjær har fermentis WB06 jeg kjenner den ikke for den har jeg ikke prøvd.

Dextrose antar jeg er 1kg som står på posen som anbefalt. Det er nok helt greit. Dextrose fremhever bitterhet mens spray alt demper syntes jeg når jeg kjørte sett.

Noter hva du gjør, prøv med spray alt neste gang og noter forskjellen, det er jo endel av moren med hobbyen.

Så lenge du heller før gjæring går det nok greit å tømme. Men hvorfor ikke bare røre i gjæringsdunken?
Jeg antar du skal kjøre mangrove opplegg med kok 3 liter vann, tøm i karet rør inn posen med malt og Dextrose og topp opp til 23 liter ed kaldt vann?
Her er noen tips
1. Rehydrer gjæren
2. Åpne posen ta ut innhold utenom malt og sett posen i en gryte e.l medvarmt vann. Dette gjør det mye lettere å helle ut og blande
3. Kok opp vannet med dextrose/spray alt og om spray alt følg med for det koker fort over. Dette gjør det mye lettere å unngå klumper og du får rørt godt ut

Følg instruksjonene ellers, lykke til du får sikkert et supert øl
 
Godt poeng fra Finn her.

Når jeg begynte startet jeg med sett, og det første jeg lærte var å bytte gjæren til Mangrove med et annet alternativ for den har en stygg tendens til å stoppe, bli uklar, gi usmaker. Dersom du vil bruke tørrgjær har fermentis WB06 jeg kjenner den ikke for den har jeg ikke prøvd.

Dextrose antar jeg er 1kg som står på posen som anbefalt. Det er nok helt greit. Dextrose fremhever bitterhet mens spray alt demper syntes jeg når jeg kjørte sett.

Noter hva du gjør, prøv med spray alt neste gang og noter forskjellen, det er jo endel av moren med hobbyen.

Så lenge du heller før gjæring går det nok greit å tømme. Men hvorfor ikke bare røre i gjæringsdunken?
Jeg antar du skal kjøre mangrove opplegg med kok 3 liter vann, tøm i karet rør inn posen med malt og Dextrose og topp opp til 23 liter ed kaldt vann?
Her er noen tips
1. Rehydrer gjæren
2. Åpne posen ta ut innhold utenom malt og sett posen i en gryte e.l medvarmt vann. Dette gjør det mye lettere å helle ut og blande
3. Kok opp vannet med dextrose/spray alt og om spray alt følg med for det koker fort over. Dette gjør det mye lettere å unngå klumper og du får rørt godt ut

Følg instruksjonene ellers, lykke til du får sikkert et supert øl

Vil bare tilføye at siden Finn nevnte noen ferskgjær, så kan jeg tilføye at WB06 ikke har noe med en hefeweizen å gjøre. For fremtidige lesere. Det er en finfin tørr wit-gjær, men ikke hefeweizen. M20 har heller ikke noe spes med (god) Hefeweizen å gjøre, men valget var jo gitt allerede.
 
1 kg druesukker er mye druesukker. Jeg ville spart det til andre formål - belgiske øl, f.eks.. Skaff spraymalt i stedet.

Jeg har en amerikansk Cream Ale stående nå, snart ferdig. Der har jeg brukt 1 kg druesukker, bare for å ha prøvd det. Og slik det virker nå, er det ikke noe jeg kommer til å gjenta. Det virker som om ølet vil få et "vinøst" preg.
 
Oy oy oy, her var det masse god info! :). Ble overveldet av hyggelig folk på handle runden fra (finn.no) og ser det samme her. Dette blir nok en morsom hobby.

FYI: Jeg heller over da den ene gjær tønna er av typen med bærehåndtak på sidene (uten litermål) mens den andre er av de vanlige bøttene med litermål. På den måten kan jeg sette igang to brygg om jeg ønsker senere. Siden jeg da har en "ren" med litermåler. (For ikke å snakke om at jeg kan bære på plass 25kg med rygg fremfor biceps... :D)

Ok, da har jeg en plan... Jeg bytter ut gjær/dekstrose da jeg ikke vil ha en bitter "vinsmakende" hvete! Jeg skjønner også at jeg kan få bruk for dextrosen senere så inget tapt.

PS: Kittet har produksjonsdato fra MAI, burde ikke gjæren være ok da?

Kan man for eks blande Dextrose / Spraymalt ? Hvis jeg for eks nå får en øl som jeg føler er for myk, kanskje neste gang kan jeg kjøre 50/50 dextrose/spraymalt etc?
 
Sist redigert:
Oy oy oy, her var det masse god info! :). Ble overveldet av hyggelig folk på handle runden fra (finn.no) og ser det samme her. Dette blir nok en morsom hobby.

FYI: Jeg heller over da den ene gjær tønna er av typen med bærehåndtak på sidene (uten litermål) mens den andre er av de vanlige bøttene med litermål. På den måten kan jeg sette igang to brygg om jeg ønsker senere. Siden jeg da har en "ren" med litermåler. (For ikke å snakke om at jeg kan bære på plass 25kg med rygg fremfor biceps... :D)

Ok, da har jeg en plan... Jeg bytter ut gjær/dekstrose da jeg ikke vil ha en bitter "vinsmakende" hvete! Jeg skjønner også at jeg kan få bruk for dextrosen senere så inget tapt.

PS: Kittet har produksjonsdato fra MAI, burde ikke gjæren være ok da?

Kan man for eks blande Dextrose / Spraymalt ? Hvis jeg for eks nå får en øl som jeg føler er for myk, kanskje neste gang kan jeg kjøre 50/50 dextrose/spraymalt etc?

Europris' "Brew Enhancer" er vel 50/50 druesukker og spraymalt, så ja; sjølsagt kan du blande. Men jeg ville ligget unna sukker i alle øl der det ikke kreves for at ølet skal bli typeriktig. Du kan eventuelt begynne å eksperimentere med det når du får litt mer erfaring.
 
Europris har masse ser jeg (gjær, ekstrakt, spray malt osv), men jeg tok det litt for gitt at dette ikke er bra saker?
 
Oy oy oy, her var det masse god info! :). Ble overveldet av hyggelig folk på handle runden fra (finn.no) og ser det samme her. Dette blir nok en morsom hobby.

FYI: Jeg heller over da den ene gjær tønna er av typen med bærehåndtak på sidene (uten litermål) mens den andre er av de vanlige bøttene med litermål. På den måten kan jeg sette igang to brygg om jeg ønsker senere. Siden jeg da har en "ren" med litermåler. (For ikke å snakke om at jeg kan bære på plass 25kg med rygg fremfor biceps... :D)

Ok, da har jeg en plan... Jeg bytter ut gjær/dekstrose da jeg ikke vil ha en bitter "vinsmakende" hvete! Jeg skjønner også at jeg kan få bruk for dextrosen senere så inget tapt.

PS: Kittet har produksjonsdato fra MAI, burde ikke gjæren være ok da?

Kan man for eks blande Dextrose / Spraymalt ? Hvis jeg for eks nå får en øl som jeg føler er for myk, kanskje neste gang kan jeg kjøre 50/50 dextrose/spraymalt etc?

Jeg tok et bøtte med håndtak satt den på badevekten fylte opp til 19l (kg) satt sprit tusj strek, så 23 liter (kg) satt strek der og voila så hadde jeg kar med bærehåndtak og helt riktig liter merking på den :)

Gjæren i kittet er nok ok på dato men ikke bli overrasket hvis du får eksplosiv gjæring som bråstopper og du sitter med usmak. Som mange andre har jeg har erfart kan mangrove Jacks gjær være heller lite forutsigbar. Noen ganger starter den knapt, gjærer saaaakte i ukevis og ender med høy FG :( av og til supergjærer det vanvittig i 24 - 30 timer og så stopper det med høy FG masse grums og gjær smak i brygget. Noen ganger gjærer det, stopper helt opp og så plutselig når du vil tappe etter 2 uker starter igjen... Men noen ganger funker det som det skal.

Jeg byttet med US5 som alltid funket bra etter noen forbannelser, det var betydelig mye bedre. Etter noen US5 testet jeg S04 på irish red som var toppen. Så det anbefales på det sterkeste å bytte gjær. Men prøv det i posen noter ned gjæringsforløp og smak. Sett igjen med en annen gjær og noter. Her er det mye gøyal læring å hente.

Beste er fersk gjær men jeg skjønner det kan by på utfordringer. Jeg hadde nok byttet til den svært anvendelige Safale US5 eller en hvete versjon som Fermentis WB6 som jeg har null erfaring med.
 
Jeg er helt enig i at det er lurt å holde seg til tørrgjær inntil du har fått litt erfaring. Men akkurat når det gjelder Weissbier, tror jeg det er vanskelig å finne noen som er god. Det finnes en, men den tror jeg ikke du får i Norge: https://www.lallemandbrewing.com/en/united-states/product-details/munich-classic-wheat-beer-yeast/ Den skal tilsvare WLP300/Wyeast3068, som er den mest brukte av alle weissbiergjærtyper. Det er mulig du kan få en bryggeforretning til å bestille den? Jeg ser at Strømmen har tatt inn noen nyheter fra Lallemand, kanskje du kunne få dem til å ta inn denne, også?
 
Jeg fikk snakket med en i butikken som har hatt en del erfaring med disse Mangroove settene. Da fikk jeg bekreftet langt på vei det @Bård Fosse sier at gjæringen er uforutsigbar. Det kan virke som at en pakke er i minste laget til 23L og alt man trenger er en pakke til. Fikk en del andre tips om fremgangsmåte også, jeg bytter ut dextrose med en pakke spraymalt fra Europris (denne gang).

Jeg skulle egentlig sette dette i helgen men jeg velger å vente til denne hetebølgen er over...
Kommer tilbake med oppdatering når jeg setter og når det er ferdig øl :)

Takk for alle tips!
 
Jeg fikk snakket med en i butikken som har hatt en del erfaring med disse Mangroove settene. Da fikk jeg bekreftet langt på vei det @Bård Fosse sier at gjæringen er uforutsigbar. Det kan virke som at en pakke er i minste laget til 23L og alt man trenger er en pakke til. Fikk en del andre tips om fremgangsmåte også, jeg bytter ut dextrose med en pakke spraymalt fra Europris (denne gang).

Jeg skulle egentlig sette dette i helgen men jeg velger å vente til denne hetebølgen er over...
Kommer tilbake med oppdatering når jeg setter og når det er ferdig øl :)

Takk for alle tips!
Bytt heller gjær enn å bruke enda mer av noe som er som oftest middelmådig.
 
Jeg fikk snakket med en i butikken som har hatt en del erfaring med disse Mangroove settene. Da fikk jeg bekreftet langt på vei det @Bård Fosse sier at gjæringen er uforutsigbar. Det kan virke som at en pakke er i minste laget til 23L og alt man trenger er en pakke til. Fikk en del andre tips om fremgangsmåte også, jeg bytter ut dextrose med en pakke spraymalt fra Europris (denne gang).

Jeg skulle egentlig sette dette i helgen men jeg velger å vente til denne hetebølgen er over...
Kommer tilbake med oppdatering når jeg setter og når det er ferdig øl :)

Takk for alle tips!

Har europris spraymalt? Jeg trodde de bare hadde det de kaller "smaksforsterker". Det er en blanding av spraymalt og dekstrose - men det er jo uansett bedre enn rein dekstrose.
 
Har europris spraymalt? Jeg trodde de bare hadde det de kaller "smaksforsterker". Det er en blanding av spraymalt og dekstrose - men det er jo uansett bedre enn rein dekstrose.

Har aldri sett det, og et søk på nettsiden gir heller ingenting. Men 83kr for 1kg druesukker+spraymalt..

Edit nå ser jeg at BS tar 119 for 1kg med lys spraymalt? Når skjedde dette? Det kostet da veldig mye mindre før? 119 kr? Med 5kg så kommer man ned på Europris-pris pr kg.

Nå har ikke jeg kjøpt spraymalt på ganske lenge, men når jeg starter igjen så blir det nok å brygge batcher, ta av, og fryse på dunker.
 
Har europris spraymalt? Jeg trodde de bare hadde det de kaller "smaksforsterker". Det er en blanding av spraymalt og dekstrose - men det er jo uansett bedre enn rein dekstrose.

Det er riktig som du sier, det er smaks-forsterker.
Nå prøver vi dette så ser vi hvordan det blir, neste blir nok en del bedre råvarer.

@Miguel : Jeg og har forøvrig sett spraymalt til 75 - 100kr på de forskjellige nettbutikkene.
 
Jeg gjærte dette settet på 21-22 grader, og under stormgjæringen øker jo tempen ytterligere i karet. Jeg synes det ga litt for mye banansmak, mulig det er settet, eller så er det tempen som har gjort det. Var uansett godt. Ikke forsto jeg forskjellen på belgisk og tysk hveteøl heller, så jeg kokte 3 literen med vann sammen med 40g appelsinskall, 20g sitronskall og 15g koriander, samt tilsatte 600g aprikospure etter 7 dagers gjæring. Disse smakene kjenner jeg ikke i det heletatt igrunn, da banan dominerer. Om det blir en neste gang (mulig jeg går over til BIAB nå), så setter jeg den på 19 gr første 3-4 dager, så til 21 gr.

Jeg brukte 500g dextrose og 500g brew enhancer
 
Jeg gjærte dette settet på 21-22 grader, og under stormgjæringen øker jo tempen ytterligere i karet. Jeg synes det ga litt for mye banansmak, mulig det er settet, eller så er det tempen som har gjort det. Var uansett godt. Ikke forsto jeg forskjellen på belgisk og tysk hveteøl heller, så jeg kokte 3 literen med vann sammen med 40g appelsinskall, 20g sitronskall og 15g koriander, samt tilsatte 600g aprikospure etter 7 dagers gjæring. Disse smakene kjenner jeg ikke i det heletatt igrunn, da banan dominerer. Om det blir en neste gang (mulig jeg går over til BIAB nå), så setter jeg den på 19 gr første 3-4 dager, så til 21 gr.

Jeg brukte 500g dextrose og 500g brew enhancer

Det er nok temperaturen. Du kan godt gå lavere enn det du tenker deg her, også. En vanlig temperatur å gjære weissbier på er 17 grader, og mange (f.eks. jeg:)) vil gjære enda lavere, også. Poenget er å få en balanse mellom nellik og banan, som en klassisk weissbier "skal" ha. Men mange liker mye banan, og da er det jo greit å gjære litt varmere.
 
Det er nok temperaturen. Du kan godt gå lavere enn det du tenker deg her, også. En vanlig temperatur å gjære weissbier på er 17 grader, og mange (f.eks. jeg:)) vil gjære enda lavere, også. Poenget er å få en balanse mellom nellik og banan, som en klassisk weissbier "skal" ha. Men mange liker mye banan, og da er det jo greit å gjære litt varmere.

Temperaturen er jo ganske opp til meskeregimet og gjærtype. En del av de siste års vinnere og også 2-3 plasser innenfor Hefeweizen i tyskland sin "norbrygg NM" er oppgitt til 24C.
 
Jeg har nok ikke noe særlig kontroll på gjæringstemp annet enn å se på værvarselet denne gangen ;). Noe sitron / appelsin / aprikos blir det ikke her... :).
 
Tilbake
Topp