Mitt første brygg

Jeg sitter og planlegger mitt første brygg i terrassebryggeriet her og har vert inne på håndbryg.dk`s BeerCalc og laget til en oppskrift, jeg ønsker å høre hva dere sier om den og hva som burde forandres, forslag til mesketemperaturer, lagring etc.

Engelsk best bitter

volum 23 liter      efficiency: 72%

Mash: 67 grader 60 min, 75 grader 10 min.

MALT
Pale Malt                EBC 7        4000 gr.         
Roasted barley        EBC 1250    100 gr.
Cara malt                EBC 50        100 gr.
Dark Crystal            EBC 400    100 gr.             

OG 1043
Color 33 EBC

Humle
EKG    40gram 1hour
EKG    25gram  30min
EKG    25 gram 10 min

Bitterness 34BU/GU o,79

Gjær safale S-04

Gjæring
20 grader 4 dager
20 grader 7dager

lagring
20 grader 14 dager

Jeg ville ha droppet ristet bygg, økt mengden krystallmalt til minst 300 gr og flyttet de sene humletilsetningene til 15 min og kokeslutt. Ellers ser det vel greit ut.

Brygget denne i dag, stor takk til Torivar for hjelp til knusing av malt.
Landet på 80% effektivitet og en OG på 1.052 og gikk langt over grensen for engelsk best bitter... men men, blir forhåpentligvis godt allikevel.
Har nå stått et par timer på gjæringsfat, hvor lang tid kan jeg forvente at det tar før det begynner å ploppe i gjærlåsen? (Brukte safale s-04 rett i vørteren)

Ble nødt til å stikke om det ene gjæringskaret i natt da ventilen lakk, nå er det full fres i gjærlåsen på den som ikke ble omstukket, mens den som ble stukket om er helt stille...
Jeg lot være å helle over noe brunt på bunn som jeg antok var proteinutfall mens jeg fikk med alt som fløt på toppen (som jeg antok var gjæren).
det er 10 liter mer i den dunken med "fres" i, kan dette ha noe å si?

Høres ut som den som ikke ble stukket om har all gjæren. Gjæren faller til bunn ganske fort og bruker en del tid på å "arbeide" seg opp til toppen av brygget. Det var sikkert unødvendig å stikke om i det hele tatt. En lekasje i ventilen vil ikke ødelegge brygget, CO2 trykket i dunken blir for høyt for noen ting å lure seg innover til brygget.

Er det forresten noen som liker Safale s04? Jeg har prøvd den flere ganger på engelske bitters.. Det blir suboptimalt resultat hver gang. Har prøvd å gjære på alt fra 16 til 20 grader. Varmere gjæring med denne gjæren gir assosiasjoner til Carmen Mirandas frukt-hatt; Denne tror jeg definitivt bør gjæres så kaldt som gjæren tillater. Synes også den har en litt merkelig søtlig "rotten" tresmak. Ved bruk av flytende gjær får jeg aldri denne smaken. Kun med Safale S04..

Nå har det blitt liv i "den omstukne" også:)
grunnen til omstikking var mer frykten for å få et vørterinfisert gulv enn å få bakterieinfisert øl;)
Disse "usmakene" som beskrives med denne gjæren er dette typisk for tørrgjær eller bare for s-04?
Noen anbefalinger til bruk av gjær til mine neste brygg? ser for meg en Imperial Stout og en Amerikansk IPA som neste brygg.

Magnus Jensen skrev:
Disse "usmakene" som beskrives med denne gjæren er dette typisk for tørrgjær eller bare for s-04?
Noen anbefalinger til bruk av gjær til mine neste brygg? ser for meg en Imperial Stout og en Amerikansk IPA som neste brygg.

Kun Safale S04. Mulig jeg har blitt bortskjemt etter noen kjempegode bitters med wyeasts Whitbread-gjær. Wyeast 1099  kan trygt anbefales for engelske bitters.
Safale US05 og Saflager W34 70 synes jeg derimot er fullverdige tørrgjærtyper. Safale US05 er ideell til både Imperial Stout og alt amerikansk, også amerikansk IPA. På bakgrunn av mine erfaringer vil jeg ellers anbefale å styre unna alt av Brewferm, Muntons gjær som følger med ølsett, og særlig Safbrew S33.

Hvis du har lyst å sette ut på flytende gjær, så er white labs 001 eller wyeast 1056 en sikker vinner, både for imperial stout og IPA. Takler det meste meget bra. (er en amerikansk vestkyst gjær)
Husk å lage starter med flytende gjær. Mrmalty.com sin gjærkalkulator er kjekt å bruke.

Shea-Arne skrev:
Hvis du har lyst å sette ut på flytende gjær, så er White Labs 001 eller Wyeast 1056 en sikker vinner, både for imperial stout og IPA. Takler det meste meget bra. (er en amerikansk vestkyst gjær)
Husk å lage starter med flytende gjær. Mrmalty.com sin gjærkalkulator er kjekt å bruke.

Shea Arne; Vil du si det er stor forskjell på WLP001, Wyeast 1056, og Safale S-05? Jeg har egentlig ikke fått sammelignet disse i detalj...

Jeg har aldri brukt Safale S-05. Jeg har ikke merket noe videre forskjell mellom WLP-001 og 1056, men har ikke vært så nøye med å prøve å finne ut av det heller. Det er vel i grunn samme gjær?

Jeg er litt nyskjerrig på om det er merkbar forskjell mellom tørrgjær og flytende gjær... Ikke sikkert det er det, og i så fall er bruk av tørrgjæren mye enklere

Eg opplever us-05 meget forutsigbar, og eg reknar normalt med å få 80% attenuasjon med den. Er ei stund sidan eg har brukt wlp001, men kan ikkje minnast noko nevneverdig forskjel frå us-05. Det er vel kjent som chico gjæren alle tre variantane nevnt her?

Etter det eg fårstår stammar denne gjæren frå Chico, California. Derav navnet, ellers veit eg ingenting om historien til den. Men både us-05, wlp001 og 1056 er omtalt som Chico gjær.

I følge min samboer har det stoppet helt opp i gjærlåsen i dag, ingen tegn til liv, jeg satt dette på søndag og det var full fres på mandag og i går, men i dag helt død... hva kan dette komme av, har gjæren dødd eller noe? litt tidlig å være utgjæret på 3 døgn?

Magnus Jensen skrev:
I følge min samboer har det stoppet helt opp i gjærlåsen i dag, ingen tegn til liv, jeg satt dette på søndag og det var full fres på mandag og i går, men i dag helt død... hva kan dette komme av, har gjæren dødd eller noe? litt tidlig å være utgjæret på 3 døgn?
ta det med ro, det er enten ferdig med den verste stormgjæringen, eller du har eventuelt en liten lekasje med co2 fra gjærkaret.
det er ikke unormalt at det stopper i gjærlåsen etter tre dager.
Øllet er ikke ferdig for det, men co2-produksjonen kan være det.
Gjæren dør ikke av seg selv.. :)
Hvilken temperatur er det gjæret på, hvilken ingredienser er brukt (malt-gjær-ekstrakt...OSV)
Uansett høres ut som et greit forløp.

MALT
Pale Malt                EBC 7        4000 gr.         
Roasted barley        EBC 1250    100 gr.
Cara malt                EBC 50        100 gr.
Dark Crystal            EBC 400    100 gr.             

OG 1043
Color 33 EBC

Humle
EKG    40gram 1hour
EKG    25gram  30min
EKG    25 gram 10 min

Bitterness 34BU/GU o,79

Gjær Safale S-04

Før jeg reiste på jobb målte jeg 20-21 grader i boden det står i.

1043 OG.
20-21 grader i rommet vil sannsynligvis si 23-24 i vørteren.
kan nok regne med at hoveddelen av gjæringen er ferdig

Tilbake
Topp