Monster Mill kontra Crankandstein...

Denne har jeg laga sjøl....
 

Vedlegg

  • HPIM1083.JPG
    HPIM1083.JPG
    105,2 KB · Sett: 566
  • HPIM1088.JPG
    HPIM1088.JPG
    138,7 KB · Sett: 577
  • HPIM1090.JPG
    HPIM1090.JPG
    352,1 KB · Sett: 592
  • HPIM1091.JPG
    HPIM1091.JPG
    82,6 KB · Sett: 564
  • HPIM1096.JPG
    HPIM1096.JPG
    102 KB · Sett: 576
  • HPIM1098.JPG
    HPIM1098.JPG
    1,9 MB · Sett: 616
Fikk hentet ut min MM3 2.0 fra posten idag, dæggern for et monster..

Selve mølla veide 8 kilo, og slik den er så må du ha en base å skru den i, siden det ikke er noen ramme, annet enn to plater på sidene, men slik er kanskje alle møller?
Planen var selvmekk på base og hopper, men latskapen ga etter, så jeg bestilte det også, så det ble endel penger til staten også da :)

Etter montering veide hele stasen 11.3 kilo, blir ikke noe jeg vaser rundt med, så det blir vel et møbel i stua :)

Overkill?, tja, tjo.. helt sikkert, men som Gustavf sier støtt: tør du å kjøpe noe mindre enn den største modellen? :)
 
Enig med Gustav :). Jeg har et bordmodell korkemaskin som kan også betraktes som overkill..
skal se om jeg finner bild...
 

Vedlegg

  • overkill
    160,3 KB · Sett: 509
Martinsen skrev:
Denne har jeg laga sjøl....

Plata du har montert mølla på, hva slags plate er dette?, mener jeg har sett slike brukt til forskalinger etc, men vet ikke hva de heter.
Ser plata som fulgte med MonsterMill hoppern er litt liten og virker å være presset papp (er litt skadd i det ene hjørnet), så jeg lurte på å lage en ny av en slik plate engang i framtiden..
 
Huub skrev:
Enig med Gustav :). Jeg har et bordmodell korkemaskin som kan også betraktes som overkill..
skal se om jeg finner bild...

haha, såpass må det være :), har ikke korkegreie selv, vil helst rote med fat, men hvis jeg skal flaske så ser jeg at en slik må anskaffes :)
 
Martinsen skrev:
Jepp, det er det ....!

Hvor stor åpning er det på din?, jeg satte min etter dok'en (skruene var løse så jeg justerte den på nytt) til 0.045", men tror kanskje det er for liten åpning, maltet ble megamye knust:) (Og du dæven som det gikk)
 
neslekkim skrev:
Martinsen skrev:
Denne har jeg laga sjøl....

Plata du har montert mølla på, hva slags plate er dette?, mener jeg har sett slike brukt til forskalinger etc, men vet ikke hva de heter.
Ser plata som fulgte med MonsterMill hoppern er litt liten og virker å være presset papp (er litt skadd i det ene hjørnet), så jeg lurte på å lage en ny av en slik plate engang i framtiden..

Den er laget av MDF plate.. Laget en selv, av samme materiale, men som fikk yttermål slik at kverne ikke lå i bunnen av bøtte, men kunne stå oppå.....

Snart klar for å brygge?
 
Hm, min er av mdf, men føles som papp hadde en skade i et hjørne: http://picasaweb.google.com/107561384765867748075/Brygging#5546408656079150402 Men de røde platene de husker jeg fra barndommen, de var steinharde og tålte mye, tror ikke det var mdf, en kompis lurte på om det kunne være vannbestandig kryssfiner ellernoe.

Har vært borte ikveld på middag, så tviler på brygging idag(lørdag),men har planer om å få til jomfrubrygget på søndag. APA'en som jeg spurte litt om i en annen tråd, blir sikkert kluss med meskinga, men må starte et sted :)
 
For meg ser det ut til å vere vannfast kryssfiner, som antyda over, samme som forskalingsflakar. Det er betydeleg sterkare enn MDF :jaha:

Utanom det erfarar eg og at min C&S-3D knuser litt fint. Skal prøve grovaste innstilling neste gang trur eg. Kapasiteten er iallefall upåklageleg, men tippar at det ikkje er vanvittig stor forskjell på 2 og 3 valsar for det endelege resultatet. På ein del amerikanske forum kan ein lese om folk som har gjerne opplevd 5-10% auke i utbytte etter å ha gått frå 2 til 3 valsar. Veit ikkje men det høyrest ut som placebo spør du meg.

Mi mølle: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3308.msg36439.html#msg36439
 
neslekkim skrev:
Men de røde platene de husker jeg fra barndommen, de var steinharde og tålte mye, tror ikke det var mdf, en kompis lurte på om det kunne være vannbestandig kryssfiner ellernoe.

Foskarlingsplater.
 
Ah, så de går under navnet forskalingsplater?, det er der jeg har sett de brukt, må sjekke Byggmakker ellernoe da, men jeg får sikkert ikke kjøpt småbiter, er vel hele plata der tenker jeg.
 
neslekkim skrev:
Ah, så de går under navnet forskalingsplater?, det er der jeg har sett de brukt, må sjekke Byggmakker ellernoe da, men jeg får sikkert ikke kjøpt småbiter, er vel hele plata der tenker jeg.
Hvis du treffer på noen hyggelige folk er det ikke umulig at du får kjøpe en liten bit, eller får gratis, av vanlig kryssfinér.. Men forskalingsplater er det nok vanskeligere å få kjøpt kapp av..
 
Dette er vel riktige tråden for møllespørsmål.
Jeg er nå i første fase av å kjøpe en ny maltmølle (som altså er å velge en mølle)
Ser det har dukket opp forskjellige mønster på valsene, noen knudret andre med slisser.
Hva er egentlig fordeler/ulemper med slik?
Er det noen møller jeg burde vurdere?
Er det noen jeg absolutt ikke burde vurdere?
Pro/con på å bestille fra USA? Eller holder det med en av våre mange flotte bryggebutikker innenriks?

Mange spørsmål :)
 
Tror frakten fra USA kan bli ganske stor iom at de veier en del. Bryggselv har vel alle modellene til MM tror jeg.
 
Tilbake
Topp