Monster Mill MM3 2.0 herdet rustfri TIPS TAKK

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
Prøvde idag min eller vår siden vi er to på den, ikke imponert ennå, mye mel og valsene har lett for å stå i ro, særlig den under, tar imot tips.
Jeg tørr ikke ennå rapportere til den andre om hvordan det går :)
Trenger tips om innstilling siden jeg ikke har følerblad ennå og heller ikke fabrikkinnstillingen, klokkestilling på justerskruen ?

Oddvar Demmo skrev:
Prøvde idag min eller vår siden vi er to på den, ikke imponert ennå, mye mel og valsene har lett for å stå i ro, særlig den under, tar imot tips.
Jeg tørr ikke ennå rapportere til den andre om hvordan det går :)
Trenger tips om innstilling siden jeg ikke har følerblad ennå og heller ikke fabrikkinnstillingen, klokkestilling på justerskruen ?

kan anbefale conditioning av malten for å unngå mel. Dessuten har du rostfritt, så det er jo bare å kjøre på det.

Jeg har ikke brukt å fukte malten selv. Men det jeg har lest (etter teflon-hukommelsen) er at det bare er å bruke en hånd-sprayflaske 5-10 minutter føre den valses.

Oddvar Demmo skrev:
Skal prøve det og, må bare finne artikkelen om fukting av malt.

Bruk ca 3% vann i forhold til malten, dusj med sprayflaske, og bland innimellom, slik at fukten blir fordelt. Jeg har stilt inn på ca 1,1 mm, funker som jern.
Blir den for lite knust, kjører jeg igjennom en gang til, på meget lav hastighet.

At mølla ikke "tar" når du starter, kan være en ørliten skjevhet ifb. med at man har trukket til festeskruene, eller at valsene ikke løp helt fritt da du startet.
Har knotet noe med det der selv, men ikke helt funnet ut hvorfor.

Å fukte malten kan ha sine fordeler, og jeg brukte det på min gamle dårlige valsemølle. Nå har jeg kjøpt en standard MM3, og finner det helt unødvendig med dette ekstra steget. Med fabrikkinstillingen på min MM3 så var den knallhard å dra rundt, og produserte alt for finmalt malt med en del mel. Jeg justerte den litt på skjønn, og etter det så blir resultatet perfekt så vidt jeg forstår. Jeg regner derfor med at med en så flott mølle som du har, så er det bare spørsmål om å justere den litt så blir resultatet bra uten at du trenger å klatte med vann.

Jeg bruker samme møllen, Jeg har opplevd to ganger at valsene spinner og ikke vil ta tak i malten, begge gangene hadde jeg fylt opp trakten til randen med malt.
Nå har jeg oppi litt malt først og kjører litt slik at valsene tar tak før jeg heller oppi resten av malten. Etter at jeg begynte med dette har jeg ikke hatt problemer.
Minuset med MM3 er at det kan være litt pludder å få riktig innstilling, men men bøyelige føleblad har det også ordet seg.( husk å måle fra undersiden).

Antar du bruker en drill til å drive denne rundt. Et tips er å bruke en så lav RPM som mulig.
Høyere hastighet gir mere ujevnt resultat.

Nå er det lenge siden jeg stilte den, men jeg tror jeg brukte 1,2 mm.
Til å drive den bruker jeg en Dewalt  18v 3,0 Ah drill, den kan jeg kjøre sakte uten at driten brenner opp.

Har malt med kondisjonert malt helt ned mot 0,8 mm og går fint. jeg har laget basen slik at jeg tar av en plate på siden og kommer til rullene på den måten. lettere å måle, og dreie litt på rullene om ikke alle tar med det samme.
Det er som flere skriver her at det største problemet er å få mølla i gang, når den først går så maler den som bare det.
Viktig når man monterer på basen at alle rullene løper fritt slik at ingen ting ligger i klem.
Bruker en billig 850w biltema drill.

Jeg tror jeg har ca 1.2 mm åpning ned til nederste valse. Jeg bruker en Bosh PSB 650 RE. Den har elektronisk turtallsregulering. Det betyr at den holder samme lave hastighet uansett belastning. For meg funker det problemfritt.

1.4mm, 200kr Biltema drill. Har ikke hatt problem noen gang, men kun malt ca 10 brygg på den. Gir ca 85% utbytte på mitt oppsett.

Edit: det er vel bare klaring til nedre valse som kan justeres..? De to øvre er vel faste. Etter det jeg kan huske. Ca klokka 2..?

Da er mølla testet med 89 % utbytte så takk for tips.
Etter å ha prøvd Hilti som lett slurer og Dewalt som jeg ikke vil ofre på mølla ble en drill på 1050 W til 500 NOK kjøpt på Jula, håper den holder lengere enn hva jeg er vant med fra slike butikker.
Jeg stilte den inn på 1,3 mm, for å være "sikker" på at det ikke ble for finmalt men ene låseskruen var løsnet så jeg er ikke sikker på hva den sto på hele tiden. Litt klabb ble det i starten, feil drteieretning, startet med for lav hastighet så den stoppet når malt ble fylt på, prøvde så å starte med malt i som resulterte i fult turtall når den løsnet.
Men når den ble startet med kanskje 1/3 av turtallet som er 1000 rpm malte den som en katt. Coronaen blir nok liggende under altanen leeenge, selv om den var god nok så bukte the beast en brøkdel av tiden, som ikke ble målt forde jeg var ferdi fær jeg fikk startet klokka, også pga. en intersert avholdsmann hjalp til :)

Noen som tilfeldigvis vet om det er noen pipe som passer til denne? Jeg har bare metriske piper liggende, og 12mm ser ut til å være akkurat for liten. Selve skaftet er 1/2" tror jeg.

Tilbake
Topp