Motor/drift av maltmølle?

Denne som nå er på salg: Batteridrevet 12 V-drill med 2 stk. batterier (2,0 Ah) er en fantastisk drill, den er utrolig sterk og seig samtidig som den er lett og hendig.

Jeg har hatt en siden de kom for 6-7-8 år siden og misbrukt den MYE. Den skrur fortsatt 200 45x4.2 skruer i trykkimpregnert på en lading, og den klarer også 160x6 skruer i vanlig treverk.
Veldig fin drill. Bruker desse på jobb med 6ah batteri, varer leeeenge.
Holder i massevis til mann i gata.
Litt irriterande når ein støter på tilbehør med 13mm einaste.

Hadde kjøpt ett av "proffmerkene" uansett.
 
Denne som nå er på salg: Batteridrevet 12 V-drill med 2 stk. batterier (2,0 Ah) er en fantastisk drill, den er utrolig sterk og seig samtidig som den er lett og hendig.

Jeg har hatt en siden de kom for 6-7-8 år siden og misbrukt den MYE. Den skrur fortsatt 200 45x4.2 skruer i trykkimpregnert på en lading, og den klarer også 160x6 skruer i vanlig treverk.
Stiller meg bak at dette er MYE drill for pengene, om man ikke MÅ ha 18v.

Denne kan hamle opp med de fleste billige 18v budsjettdrillene (noe lavere hastighet i høygir får man dog)

Kjøpte sett med drill, 2 batterier, lader og myk bærekoffert for 5år siden. Angrer ikke i dag.

Om du skal ha én drill til alt ville jeg gått for denne igjen [emoji482]
 
Denne som nå er på salg: Batteridrevet 12 V-drill med 2 stk. batterier (2,0 Ah) er en fantastisk drill, den er utrolig sterk og seig samtidig som den er lett og hendig.

Jeg har hatt en siden de kom for 6-7-8 år siden og misbrukt den MYE. Den skrur fortsatt 200 45x4.2 skruer i trykkimpregnert på en lading, og den klarer også 160x6 skruer i vanlig treverk.

Takk for tips til drill. Problemet er at diameteren på møllens aksling er ca 12-13mm (etter mine mål) - noe som er 1-3mm mer enn maksimal chuckstørrelse på drillen, 10mm. Litt rart, ettersom Monster Mill oppgir at shaft/aksling er 3/8"(ca 95mm). Noen som har erfart samme problem, eller har en fiffig løsning?
 
Sist redigert:
Det er vel det eneste minuset med den, at 10mm er absolutt maks, du klarer ikke en tidel mer.

Trikset er å dreie med spindelen, men da må du jo ha tilgang til dreiebenk, evt få noen til å lage en adapter.
 
Low-tech-løsningen er en slangestump mellom adapter på drillen og akselen. Ellers finns det flekskoblinger å få kjøpt på nett, rs f.eks.
 
Nå røyk jeg på en maltmølle på kampanjesalg etter å ha lest en annen tråd, så jeg må finne en løsning i løpet av noen uker. Har lignende mørtelblander som Ekornskurken viste, ellers har vi motorløsninger på jobben, men de er nok ikke aktuelle for menigmann. Men når møllen er i hus, skal den bli motorisert og løsningen deles.

Kommer nok mange gode forslag før det...
 
Enden (nesten) på denne visa ble at jeg gikk til innkjøp av en "kraftig" drill - en Makita DDF482 som skulle ha relativt greit moment med maks moment hard/myk 62/36Nm. Med en gang jeg startet å kverne maltet, slet maskinen noe voldsomt og begynte å ryke. Jeg fikk kvernet noe, men dette ble på høyt turtall. Jeg ble ærlig veldig overrasket over at den ikke klarte dette, da jeg forstår at de fleste bruker drill til å drive møllen sin. Er det noen som har noen innspill til hvorfor drillen ikke makter dette eller hvor problemet kan ligge? Jeg er helt naken på hva som kan gjøres.
 
en Makita DDF482 som skulle ha relativt greit moment med maks moment hard/myk 62/36Nm. Med en gang jeg startet å kverne maltet, slet maskinen noe voldsomt og begynte å ryke.
Den drillen hadde jeg reklamert på. Har samme drill, som har dradd over et tonn malt på 1.0 mm åpning. Edit. kjøpt i 2014, skrudd to terrasser og brukt ukentlig til både det ene og andre. I tillegg til kverning.
 
Enden (nesten) på denne visa ble at jeg gikk til innkjøp av en "kraftig" drill - en Makita DDF482 som skulle ha relativt greit moment med maks moment hard/myk 62/36Nm. Med en gang jeg startet å kverne maltet, slet maskinen noe voldsomt og begynte å ryke. Jeg fikk kvernet noe, men dette ble på høyt turtall. Jeg ble ærlig veldig overrasket over at den ikke klarte dette, da jeg forstår at de fleste bruker drill til å drive møllen sin. Er det noen som har noen innspill til hvorfor drillen ikke makter dette eller hvor problemet kan ligge? Jeg er helt naken på hva som kan gjøres.
Giret står på Skru (1), ikke sant? Hvis den står på Bor (2) så blir momentet feil. Har i likhet med Steinar brukt min Makita i årevis til alt mellom himmel og jord – og den er uslitelig.
 
Godt å høre at det er andre som har samme drill og at den gjør jobben uten problem. Den har stått på 1. Blir nok å bytte eksiterende til en ny i morgen. @Steinar Huneide, står det gnister ut fra baksiden av drillen din når du trykker inn på-knappen på vanlig måte?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp