Motorisering av Monster Mill

magne1972 skrev:
siden den har kun to viklinger e dette ikke en trefasmotor, men en vanlig enfasmotor med hjelpevikling.

Eller en falsk tredjefase om du vil.
Blir prinsippet for snuing av dreierettning forandret av den grunn?

Det viktigeste for meg var å "drepe" ideen om å flytte kun en leder.
 
StoreMy skrev:
magne1972 skrev:
siden den har kun to viklinger e dette ikke en trefasmotor, men en vanlig enfasmotor med hjelpevikling.

Eller en falsk tredjefase om du vil.
Blir prinsippet for snuing av dreierettning forandret av den grunn?
ingen tredjefase, en driftsvikling og en startvikling akuratt som oddvar sier.
for å forandre dreieretningen må dermed fasen som blir forskjøvet for å dra motoren i gang forskyves til andre siden av hovedfasen.
 
magne1972 skrev:
StoreMy skrev:
magne1972 skrev:
siden den har kun to viklinger e dette ikke en trefasmotor, men en vanlig enfasmotor med hjelpevikling.

Eller en falsk tredjefase om du vil.
Blir prinsippet for snuing av dreierettning forandret av den grunn?
ingen tredjefase, en driftsvikling og en startvikling akuratt som oddvar sier.
for å forandre dreieretningen må dermed fasen som blir forskjøvet for å dra motoren i gang forskyves til andre siden av hovedfasen.

og det gjøres ved å?
 
magne1972 skrev:
Det gjøres ved å reversere enten hjelpeviklingen eller hovedviklingen.. :)

Med andre ord på samme måte som en snur rettningen på en 3-fase motor og det er det Espen trenger å vite.
(så får heller min litt uklare forklaring bli stående)
 
Hva med å sette på reima som et 8-tall.  Det ble gjort på mølla hjemme.  Da var det brede flatreimer, men dette kan funke i ditt tilfelle
 
kolbjørn skrev:
Hva med å sette på reima som et 8-tall.  Det ble gjort på mølla hjemme.  Da var det brede flatreimer, men dette kan funke i ditt tilfelle

Tror ikke det er så lett å reversere et V-belte? Blir mye friksjon og slitasje på beltet.

Uansett: Nå skal jeg hjem og se om jeg får reverserte forviklinger :)
 
Kondensatoren er der bare for å gi et starmoment, og dreieretningen er gitt av konstruksjonen. Hvis man manuelt gir den litt fart idet man kobler inn strømmen vil den dra seg opp i samme retning, og man kan velge dreieretning på den måten. Man kan jo i alle fall prøve det uten belastning først.
 
Første forsøk: spinne motoren feil vei og så koble på strøm. Kraftig rykk og motoren går fortsatt mot klokken. Fortsetter nå med å flytte den sorte ledningen til kondensator ett hakk til høyre.
 
Fortsatt vi live!

Flytting av sort kondensatorledning til høyre fungerte delvis. Nå er det tilfeldig hvilken retning motoren starter... Og hvis jeg spinner den i gang manuelt så fortsetter den i rett retning. Bråkete oppstart inntil den får bestemt seg for retning. Antar den oscillator frem og tilbake for den kommer over motstanden I en (tilfeldig) retning.
 
Da var problemet løst! Buttet om rød og sort ledning til venstre og motoren går nå som en klokke :) Nå må jeg bare kappe litt av et par av ledningene som har lovlig tynnslitt isolasjon :)

Takk for hjelpen!
 
EspenL skrev:
Første forsøk: spinne motoren feil vei og så koble på strøm. Kraftig rykk og motoren går fortsatt mot klokken. Fortsetter nå med å flytte den sorte ledningen til kondensator ett hakk til høyre.

Det har ingen sagt du skal prøve :)
 
EspenL skrev:
Fortsatt vi live!

Flytting av sort kondensatorledning til høyre fungerte delvis. Nå er det tilfeldig hvilken retning motoren starter... Og hvis jeg spinner den i gang manuelt så fortsetter den i rett retning. Bråkete oppstart inntil den får bestemt seg for retning. Antar den oscillator frem og tilbake for den kommer over motstanden I en (tilfeldig) retning.

Hmm, da har du laget et brudd i startviklingen, som jeg beskrev så kunne du starte den manuelt i ønsket retning.
Ta et bilde nå så ser vi hva du gjorde. ;)
 
Oddvar Demmo skrev:
EspenL skrev:
Første forsøk: spinne motoren feil vei og så koble på strøm. Kraftig rykk og motoren går fortsatt mot klokken. Fortsetter nå med å flytte den sorte ledningen til kondensator ett hakk til høyre.

Det har ingen sagt du skal prøve :)

Jo, det var den ledningsflyttingen jeg reagerte på da jeg kom inni tråden og prøvde å stoppe.
 
Snurring av motor var det bjønn som foreslo, riktig nok uten kondensator. Testa det og og det funka. Men trengte som sagt å ha selvstartende motor.

Løsningen ble å bytte om rød og svart ledning I de venstre og midterste klemme uten å flytte kondensatoren. Går fint og jevnt I riktig retning. :) Skal poste et bilde når jeg kommer inn. Får ikke til å laste opp fra mobilen.
 
Og poengen mitt og bjønn var at UTEN startviklingen tilkoblet står motoren og murrer/bråker fordi den vil prøve å gå begge veier.
Vi har ikke forklart feil men litt missforståelser har det nik blitt.
Du har nå flyttet ledningene fra koindensatoren istedt for kondensatorlaedningene, samme sak.
 
Tilbake
Topp