Motstrømskjøler eller platekjøler

Motstrømskjøler eller Platekjøler?

• Motstrømskjøler

Stemmer: 24 85,7%
  • Platekjøler

Stemmer: 4 14,3%

• Totalt antall stemmer
    28
Hei.

Hva er beste alternativ for meg med 40 liters kjele til å kjøle ned vørteren med?

Har sett litt på forskjellige kjølere, men hva er positivt og negativt med motstrømskjøler og platekjøler?

Jeg har platekjøler, og den er råeffektiv! Men - med stor M - den er krevende å holde ren!! Ville vurdert en høy-kapasitets spiralkjøler a la JaDeD Brewings The Hydra eller King Cobra om jeg skulle kjøpt i dag. Har skrevet en del om dette på http://www.bobsbittelillebryggeri.no

Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk for svarene. Jeg har en vanlig rustfri spiralkjøler, men hadde kanskje kunnet tenke meg noe enklere som f.eks en motstrøms så jeg hadde kunnet tappe rett ned i gjæringskaret.

Bruker selv dyppkjøler og har skjønt at dette fungerer greit for meg. Min er hjemmemekket og billig med lavt tverrsnitt, så lurer bare på hvor bra det hadde fungert med en mer grovkalibret.

Vaskingen består bare av å spyle av den og henge den på veggen igjen.

Denne har jeg laget selv av 25m 10mm kobberrør. Kjøler 60 liter til 20 grader på 20 min i april. Totalpris rundt 1500,-

Vedlegg

• DSC_0725.JPG
    DSC_0725.JPG
    199,7 KB · Sett: 237
Den var snedig. Men, jeg lurer på hvor langt i coilen du kommer før vørtertemperatur er lik som kjølevannstemperatur? 25m er en lang coil.

Har lengden på coilen forøvrig noe å si ifht hva vørtertemperatur holder? Det går jo saktere jo kaldere vørteren er.

Jeg har denne motstrømkjøleren fra MoreBeer

http://www.morebeer.com/products/wort-chiller-counterflow.html

og er veldig fornøyd. Klarer ned til 13 grader til pils/lager. Da må jeg skru litt ned på vørterstrømmen.
Må skru ned på vannstrømmen for å ende på rundt 18 til ale. Har montert temp måler på uttak vørter for å følge med på tempen. Jeg kjører rett i gjæringsbøtta, og sparer endel tid i forhold til den gamle dyppkjøleren.

Joda. Hadde kjøpt noen jeg var sikker på at passet, men det gjorde de altså ikke. Så har det hele egentlig bare gått litt i glemmeboka. Blir nok å prøve med noen andre klemringskoblinger en eller annen gang, bare en får ånden over seg (og tida). :)

Kjøpte just denne kjøleren: http://www.bryggselv.no/products/motstromskjoler-kobber-4m
Kommer til å kjøre det igjennom denne ut rett i gjæringskaret men selfølgelig med Thrumometer og Bazookafilter før karet. Da får jeg justert kjølevannet til gjæringstempen er perfekt tenkte jeg. Vurderte pumpe(såkalt Whirlpool kjøling) men synes at jeg har brukt nok penger en stund så da får pumpen vente til neste gang. Vil senere oppgradere kjelen fra 40 - 100 liter senere uansett.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Trub er jeg ikke så redd for. Kjører vanligvis 10 min whirlpool, så humla ligger stødig i midten. Den første skvetten går i sluket. Deretter går alt i bøtta. Det jeg eventuelt får med, legger seg alltid på bunnen med gjærkaka likevel.
Når det gjelder klemringer var ikke det så lett. Litt rar dimensjon, og ikke var de helt like oppe og nede heller. Jeg dro omtrent på meg brokk, men det ble tett tilslutt. Var vel SS fra eBay jeg brukte.
Jeg har "gravity fall" fra kokekjele, gjennom kjøler og ned til gjærbøtta, så pumpe har jeg ikke behov for.
Etter bruk spyler jeg med varmtvann fra springen. Fylles så med Starsan. Sånn står den klar til neste brygg.

Tilbake
Topp