Motstrømskjøler: rør-i-slange vs. rør-i-rør

Det finnes jo, som dere alle vet, hovedsakelig to typer motstrømskjøler: den ene består av et kobberrør i en gummislange, og den andre av et rør inne i et annet rør, enten av kobber eller rustfritt stål. Sistnevnte ligger som regel godt over førstnevnte i pris, men har noen av dere testet de to variantene mot hverandre og målt forskjellen i effektivitet, eller vet om noen andre som har gjort det?

Hvor stor forskjell i tidsbruk er det på de to typene om man skal kjøle f.eks. 20 liter vørter fra 100 til 15 grader med tilbakeføring?

(Jeg vet det finnes ekstra effektive varianter av rør-i-rør-typen hvor innerrøret er foldet og vridd i et spesielt mønster, men det er først og fremst den vanlige varianten jeg er interessert i.)
 
Jeg har kun forsøkt spiralkjøler i rustfritt stål og nå Grainfather-kjøleren som er kobber i slange.

For det første er bare metall mer solid enn gummislange. Jeg tror jeg ville foretrukket metall i metall av den grunn, men her er noen ting å tenke på:
  • Jeg opplever at motstrømskjøleren er mer effektiv enn spiralen i rustfritt stål. Jeg tror det delvis kommer av at kobber leder varme bedre enn rustfritt stål.
  • Hvordan vil en kobber i stål-kjøler fungere ift. dette med ulike elektriske egenskaper for ulike metaller? Vil en av dem kunne korrodere bort fra innsiden?
  • Når det ytterste røret er metall, vil det kunne bli så varmt at det kan være farlig å ta på det? Til sammenligning leder vel gummislange varme mye dårligere (lavere varmekapasitet).
  • Det er rapportert at motstrømskjølere med gummislange har "eksplodert" ved for stort trykk kombinert med varme. Dette gjerne hvis man har fått utløpet i klem. Spesielt tidlig i kjøleforløpet kan dette være en helserisiko.
Dette svarer ikke på det du spør om. Jeg bruker kraner foran kjøleren for å justere gjennomstrømshastighet for både kjølevann og vørter. Jeg kjøler tilbake i kjelen til jeg er under 70 grader for å ikke få for mye bitterhet fra sene humletilsetninger. Deretter kjøler jeg rett i gjæringskaret. Det gjør at vørteren ikke på noe tidspunkt passerer gjennom kraner eller slanger som ikke er kokt før den havner i gjæringskaret. Motstrømskjøler går uansett kjapt. Jeg tror det fungerer ypperlig uansett så lenge det brukes riktig.
 
Jeg opplever at motstrømskjøleren er mer effektiv enn spiralen i rustfritt stål. Jeg tror det delvis kommer av at kobber leder varme bedre enn rustfritt stål.
Ja, det kommer nok delvis av den rimelig store forskjellen i termisk konduktivitet i de to metallene, men jeg vil tro det i hovedsak skyldes hvordan kjøleren fungerer, rent mekanisk.

Hvordan vil en kobber i stål-kjøler fungere ift. dette med ulike elektriske egenskaper for ulike metaller? Vil en av dem kunne korrodere bort fra innsiden?
Kobber og rustfritt stål er ganske likt plassert i spenningsrekka, og den vil jo ikke være kontinuerlig utsatt for væske, så det ville neppe vært et stort problem. Jeg tror uansett ikke det er vanlig at motstrømskjølere har to rør av forskjellig type metall.

Når det ytterste røret er metall, vil det kunne bli så varmt at det kan være farlig å ta på det? Til sammenligning leder vel gummislange varme mye dårligere (lavere varmekapasitet).
Det kan vel i hvert fall gjøre skikkelig vondt, om den holder snaut 100 grader. :)

Det er rapportert at motstrømskjølere med gummislange har "eksplodert" ved for stort trykk kombinert med varme. Dette gjerne hvis man har fått utløpet i klem. Spesielt tidlig i kjøleforløpet kan dette være en helserisiko.
Det har jeg ikke hørt om før, men det er jo litt interessant. Da må det vel nesten være klemt igjen i begge ender?

Dette svarer ikke på det du spør om.
Nei, men takk for innspill likevel. :)
 
Stål og kobber kan brukes sammen mtp galvanisk korrosjon. De motstrømskjølerne som sprakk var GF sine hvor brukerne hadde plassert coilen oppå slangene, isteden for å tre de ned gjennom coilen. Derfor det er klistremerke på pappesken som beskriver korrekt bruk på alle nye GF nå. Utgangen ble blokkert.
 
Tilbake
Topp