Det er feil. Kommersielle Tappemaskiner for Flasker har rør.Og en ting til som jeg tror men ikke har prøvd; med høyere mottrykk bør du unngå problemet med at det skummer i starten når røret ikke når til bunnen av flaska. Kommersielle fyllere har ikke rør.
Har kjøpt rustfri mottrykksfyller som Tazza har referert til. Selv om denne er beregnet til fylling av "plastflasker"/brusflasker som har en egen plastkanne, så har jeg nå testet denne under tapping fra fat i går. Denne fungerer helt utmerket også uten borestativ eller lignende, da låsemekanismen klemmer tilstrekkelig rundt flaske tuten (longneck 0.5)n., men....etter noe tapping så er det tydelig at låsemekanismen er helt marginal, og hopper faktisk av innimellom. Den er selvsagt "litt" for stor for denne flasketuten.
Så, som et alternativ til borrestativ, så tenker jeg at det må da være noen som kan "printe" ut denne låsemekanismen i perfekt dimensjon på 3D printer..??
Prøver å legge ved en link til tappingen
https://drive.google.com/file/d/0ByDLfTYaj7eXU3VUTGttVnpzRUN6eHVvbmRNUXA1RUIxQXJR/view?usp=drivesdk
Sent from my iPad using Tapatalk
Kommersielle Tappemaskiner har Tapperør, men fyllingen skjer rundt røret. Lengden på Tapperøret ned i flasken bestemmer fyllhøyden.Ikke alle.
Leste et kapittel om flasking i Kunze; brewing technology and malting, der var det meste som var beskrevet uten rør.
Fylling uten rør eksponerer nødvendigvis ølet som renner inn i flaska for evt oksygen mer enn fylling med rør (stor overflate på filmen med øl som renner langs flaskeveggen) så effektiv utskifting av gass/purging (opp til tre sykluser med vacuum og CO2 beskrives) blir nok enda viktigere enn om flasken fylles fra bunnen.
Det du kan gjøre er å lage deg en adapter av Epoksykitt..(biltema)Skulle være plastkant....
Sent from my iPad using Tapatalk
Du skriver på bloggen at det går sakte å fylle med mottrykksfyller i forhold til beergun. En av de fine tingene med mottrykksfyller er at du kan øke trykket for å få opp farten. Så lenge arbeidstrykket er høyere enn det trykket der ølet er karbonert og i balanse/likevekt blir det ikke skumproblemer. Hvis ølet f.eks er karbonert på 1.0 bar, prøv å øke fylletrykket til 1.5. Da kan du blø av fortere og dermed fylle fortere. Husk bare å sette trykket på fatet tilbake til 1.0 dersom du ikke fyller over alt ølet for å unngå at resten av ølet blir overkarbonert!
Det du kan gjøre er å lage deg en adapter av Epoksykitt..(biltema)
Tape(vanlig blank tape) innsiden av holderen så epoyen ikke sette seg fast..trykk inn Epoxien og så sett inn flasken og form det til.. ta ut flasken.. la det herde.. burde funke utmerket...
Ser du stenger gass ut når flasken er full,jeg bare stenger øl inn når flasken er full og lar gass ut stå i samme posisjon hele tiden.Setter tappe hastighet og lar den så der..