Munich malt i APA

Skal brygge en kraftig APA, men så er jeg ikke særlig fan av den søte smaken caramalten har en tendens til å gi. Har derfor lurt litt på brygge med en del munich malt istedenfor, for å få litt maltdybde uten så mye sødme. Noen som har efaring eller innspill på dette? Har sett for meg rundt 25 % munich og 5 % havre, resten pale malt, fingern ut i lufta.

Tenker forøvrig
Centennial 20g @FWH
Mosaic 30g @15 min
Citra 15g @5 min
Centennial 15g @5 min
Centennial og mosaic til tørrhumling, 30g hver
Total IBU 42, IBS/SG 0.72

Gjerne innspill på dette også. Typene er delvis bassert på hva som ligger i fryseren
 
Sist redigert:
Tja, har brukt mellom 5-10 % munich II i mine APAer i tillegg til en knært caramalt (30 EBC), og har egentlig vært ganske fornøyd med det. Uten så altfor mye erfaring så hadde kanskje skrudd det ned til 10-15 %. Har brukt bortimot 25 % i Amber før og det funka knall, men kanskje litt overkill for en APA?

Men for alle del, munchenermalt er jo ikke direkte vondt...
 
Tja, har brukt mellom 5-10 % munich II i mine APAer i tillegg til en knært caramalt (30 EBC), og har egentlig vært ganske fornøyd med det. Uten så altfor mye erfaring så hadde kanskje skrudd det ned til 10-15 %. Har brukt bortimot 25 % i Amber før og det funka knall, men kanskje litt overkill for en APA?

Men for alle del, munchenermalt er jo ikke direkte vondt...
Nettopp det jeg og tenker ;-) Hvor mye caramalt har du brukt da? Ser for meg at Amber kan bli litt over the top ja
 
Jeg driver med en APA oppskrift som har noen likhetstrekk med det du ønsker; God maltkarrakter med uten for mye sødme. Skal brygge den i løpet av neste uke engang.
Den er nok en del lysere enn hva du tenker deg, men det kan jo justeres..
Her er ihvertfall det jeg har kommet fremtil:
82% Maris otter (5 ebc)
16% Munchen (15 ebc)
2% Caramalt (30 ebc) - vurderer å bytte ut med caramunchen I (90 ebc)
 
Jeg driver med en APA oppskrift som har noen likhetstrekk med det du ønsker; God maltkarrakter med uten for mye sødme. Skal brygge den i løpet av neste uke engang.
Den er nok en del lysere enn hva du tenker deg, men det kan jo justeres..
Her er ihvertfall det jeg har kommet fremtil:
82% Maris otter (5 ebc)
16% Munchen (15 ebc)
2% Caramalt (30 ebc) - vurderer å bytte ut med caramunchen I (90 ebc)
Gøy at du også har slike planer. Jeg skal brygge på søndag, så om du får noen eureka innen den tid må du gjerne rope ut :)
 
Endte forøvrig opp med denne maltsammensetningen:

Pale Malt, Maris Otter 83.3 % 4.98 kg
Munich Malt (17.7 EBC) 10.0 % 0.60 kg
Caramel/Crystal Malt - 20L (39.4 EBC) 3.3 % 0.20 kg
Oats, Flaked (2.0 EBC) 3.3 % 0.20 kg
OG 1.055

Slengte med litt crystal, siden jeg hadde litt liggende. Gjæret ned til 1.014, noe som var litt høyere enn forventet. Trolig grunnet dårlig belufting. Men viktigst av alt, det ble velsmakende! Relativt mørk, nesten over i det brune spekteret. Senere vil jeg nok bytte ut MO med pilsner eller vanlig pale malt, da jeg tror Munich malten bidrar med nok i seg selv. Og så skal den gjæres lengre ned, til 1.012. Synes den ble passe søt - altså nok til å balansere ut humlen, men uten at den smakte direkte søtt.
 
Litt ironisk at du synes caramalt gir for søt smak, så ender du opp med å bruke crystalmalt.

Selv har jeg kuttet ut crystal i mine apa, ipaer, jeg bruker nå lyse caramalter nettopp for å få en mer balansert/ rundere maltsmak
 
Ja, vet det. Lider av "i siste liten"-tweeking av oppskrifter :p Tanken var at det er såpass lite og såpass lys, at biddraget uansett ville bli veldig nedtonet. Noe som nå ved smaking ser ut til å stemme.

På måten du skriver virker det som om du skiller mellom crystal og caramalt, som om de er to forskjellige. Så langt jeg har forstått, er forskjellen stort sett kun navnet(?)
 
Okei, ny info for min del. Rart om malteriene selv ikke skiller på begrepene (jfr påstand i posten du linket til), da er det jo ikke så mye poeng i å skille på navn. Men altså, for en avklaring. Caramalt er et overordnet navn, hvor crystalmalt er en undertype som gir mer karamellsmaker. De andre caramalt-typene, hva heter de? Rent logisk kan de ikke hete kun caramalt, da det vil bli umulig å skille på hvilket nivå man er. Det bør altså være et tredje navn der ute, men jeg har ikke sett noe til det, ei heller klart å finne nå.

Men, det var (angivelig) caramalt jeg heiv oppi, så da var det ikke så ironisk allikevel.
 
Tilbake
Topp