Virkelig ikke meningen å spre smerte
Det er helt greit å gjøre det enkelt. Man gjør ting på den måten man selv ønsker, og er man fornøyd, så er det jo ingen ting som er bedre enn det.
Min metode gir meg ikke et helt oksygenfritt miljø, og det er nok flere som gjør det mer omstendelig enn hva jeg gjør også, men jeg synes selv at holdbarheten på humleølene mine har blitt bedre etter at jeg tok i bruk Unitanken. Min siste NEIPA hadde jeg over 300 gram tørrhumle i på 19 liter. Det ble tappet på fat i overgangen november/desember 2018, og jeg tok siste skvett av fatet for et par uker siden. Etter ca. 4 mnd på fat hadde det selvfølgelig mistet noe humlepiff, og ølet var klarnet en del, men det smakte fortsatt bra. Ingen oksidering å spore (av sjenerende karakter, i hvert fall).
Jeg tror dette med oksidering er mest merkbart i NEIPA hvor man bruker 'ekstreme' mengder humle, og hvor man gjerne tørrhumler et par ganger. Jeg skulle ikke tro det var et like 'stort problem' i f.eks. en APA (eller til og med en god 'gammeldags' IPA) hvor man gjerne tørrhumler én gang med mer beskjedne mengder sammenlignet med NEIPA. Jeg har ikke brygget en APA på Unitanken enda, men jeg har tidligere vært meget fornøyd med mine gjæret i vanlige gjæringskar av plast, og flasket på ordinær måte med omstikking og tilsetting av sukkerlake. På tide å brygge en ny APA!