Netthandelenbrygger - korneffektivitet

Hei.

Har brygget en 4-5 brygg på min netthandelen-brygger og får altfor høye OG-verdier. Har skippet utmesking og
"delvis" skipper skylling av kornet og havner fortsatt oppe i 1.65-70 området på 24-25 liter.

Skjermbilde 2021-07-02 kl. 19.16.25.png

Tenker nå å ikke kjøpe ferdige kit, men skalere mine egne kit til denne bryggeren. Er det noen rutinerte bryggere på
denne maskinen som vet hvilken kornmengde den trenger for å treffe på OGen ved å følge ordinær bryggeprosess?
Hadde satt pris på deling av erfaring rundt området, dersom noen har noe å dele.
 
Hva skal settene havne på, sånn oppskriftsmessig? Jeg har litt vanskelig for å tro at, om du treffer på volum, drar så fryktelig mye over forventet OG...?
Bruk et bryggeprogram, finnes mange å velge mellom :)
Edit: hvis settet har en forventet OG rundt 48-50, og du måler 65-70, så skal jeg love deg det er målefeil av deg. Det kan komme av flere ting. Ukalibrert hydrometer, ikke ha rørt vørteren godt nok sammen, typisk taes OG målingen et minutt eller to etter det har begynt å koke, da er man sikker på at alt sukkeret fra vørteren har blandet seg godt... Ved å slippe skylling får man mindre volum og mer OG på vørteren. Kan du beskrive prosessen din mer utfyllende? Hvilke sett?
 
Sist redigert:
De skal vel ligge på 1.50-53 i OG. Tror ikke det har vært målefeil.Har testet hydrometer og det viste helt normale verdier da jeg testet med vann. Om ikke annet, så har jeg skylt mye mens jeg mesker, som igjen kan kan gi høyere utslag på OG, har jeg fått med meg. SG før kok har jeg ikke begynt med.
 
Hva mener du med at du delvis skipper skylling? Og med at du har skylt mye under msking?

Sett har som regel 75% effektivitet som forutsetning. Normalt bør effektiviteten ligge en del høyere - med mindre du ikke skyller (no sparge). Men du må ha hatt en effektivitet på godt over 90% om tallene dine er riktige - og settet forutsetter 75% - og om det ikke er umulig, er det ikke veldig sannsynlig heller. Det er vanligvis ikke lett å komme så høyt med en sånn maskin, og du sier jo at du delvis har droppa skyllinga, også - uten at jeg forstår hva som ligger i det.

Hva du gjør under meskinga påvirker ikke effektiviteten nevneverdig.

Du bør absolutt måle SG før kokinga begynner.

Bruke denne kalkulatoren til å sjekke effektiviteten din: https://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/ Men du må ha oppskrifta for å kunne gjøre det, hvilket er en god grunn til ikke å kjøpe sett der du ikke får oppskrifta. Velg pre-boil efficiency ("meskeeffektivitet"). Det er den det som regel er snakk om når man snakker om effektivitet.

Du må kjenne effektiviteten din for å kunne beregne hvor mye malt du skal bruke i oppskriftene dine. Denne er da fin til å lage oppskrifter med: https://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/
 
Sist redigert:
Hva mener du med at du delvis skipper skylling? Og med at du har skylt mye under msking?

Sett har som regel 75% effektivitet som forutsetning. Normalt bør effektiviteten ligge en del høyere - med mindre du ikke skyller (no sparge). Men du må ha hatt en effektivitet på godt over 90% om tallene dine er riktige - og settet forutsetter 75% - og om det ikke er umulig, er det ikke veldig sannsynlig heller. Det er vanligvis ikke lett å komme så høyt med en sånn maskin, og du sier jo at du delvis har droppa skyllinga, også - uten at jeg forstår hva som ligger i det.

Hva du gjør under meskinga påvirker ikke effektiviteten nevneverdig.

Du bør absolutt måle SG før kokinga begynner.

Bruke denne kalkulatoren til å sjekke effektiviteten din: https://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/ Men du må ha oppskrifta for å kunne gjøre det, hvilket er en god grunn til ikke å kjøpe sett der du ikke får oppskrifta. Velg pre-boil efficiency ("meskeeffektivitet"). Det er den det som regel er snakk om når man snakker om effektivitet.

Du må kjenne effektiviteten din for å kunne beregne hvor mye malt du skal bruke i oppskriftene dine. Denne er da fin til å lage oppskrifter med: https://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/
Takk for svar. Jeg har prøvd å få ned OGen ved å ikke skylle kornet som anvist i oppskriften. Det vil si jeg har dyppet den litt i 1-2 min, før skyllevannet går i maskinen. Med skylling under mesking, mener jeg egentlig sirkulering - det riktige ordet. Det er store temperaturforskjeller oppe og nede i bryggeren, og jeg har forstått det slik at man får klarere øl og at man skal sirkulere mesken.

Vet ikke helt hvor lite korn jeg tør å ha i bryggeren, men må vel jobbe meg nedover, så blir ølen bedre og bedre.
 
Du har ikke endt opp med mindre mengde vørter sammenlignet med det som står i oppskriften heller?

Om du hadde brukt mye mindre vann enn forutsagt, kunne det vært en forklaring på høyere SG enn forutsatt.
 
Takk for svar. Jeg har prøvd å få ned OGen ved å ikke skylle kornet som anvist i oppskriften. Det vil si jeg har dyppet den litt i 1-2 min, før skyllevannet går i maskinen. Med skylling under mesking, mener jeg egentlig sirkulering - det riktige ordet. Det er store temperaturforskjeller oppe og nede i bryggeren, og jeg har forstått det slik at man får klarere øl og at man skal sirkulere mesken.

Vet ikke helt hvor lite korn jeg tør å ha i bryggeren, men må vel jobbe meg nedover, så blir ølen bedre og bedre.
Skjønner ikke hva du mener med dyppet? Jeg er enig med @Jørgen O, riktig vannmengde i forhold til maltmengde er viktigere for vørterstyrken enn om du sirkulerer eller ikke.

Kan du bekrefte hvilke volum du hadde? Vanlige sett beregnet for 25 liter i gjæringskar forutsetter vanligvis 27-28 liter i kjelen ved kokeslutt.
 
Takk for svar. Jeg har prøvd å få ned OGen ved å ikke skylle kornet som anvist i oppskriften. Det vil si jeg har dyppet den litt i 1-2 min, før skyllevannet går i maskinen. Med skylling under mesking, mener jeg egentlig sirkulering - det riktige ordet. Det er store temperaturforskjeller oppe og nede i bryggeren, og jeg har forstått det slik at man får klarere øl og at man skal sirkulere mesken.

Vet ikke helt hvor lite korn jeg tør å ha i bryggeren, men må vel jobbe meg nedover, så blir ølen bedre og bedre.
Hvilket sett brukte du? Ligger det ute oppskrift på det? Jeg blir jo rimelig nysgjerrig.

Kontinuerlig irkulering påvirker ikke utbyttet/effektiviteten (sammenligna med å røre noen ganger underveis). Men det er sikkert en grei måte å holde jevn temperatur på. Og du får klarere vørter til kok, men det spiller ingen rolle. Du får ikke klarere øl.
 
Mistenker også at det kan være noe annet feil her. Brygget også i starten på en bb30 med "meskerør" og fikk også ofte litt over OG på ølsett, men ikke i nærheten av så mye..
 
Skjønner ikke hva du mener med dyppet? Jeg er enig med @Jørgen O, riktig vannmengde i forhold til maltmengde er viktigere for vørterstyrken enn om du sirkulerer eller ikke.

Kan du bekrefte hvilke volum du hadde? Vanlige sett beregnet for 25 liter i gjæringskar forutsetter vanligvis 27-28 liter i kjelen ved kokeslutt.
Tipper at dyppet i dette tilfellet blir som batch sparge.

@Newbie88 Om du tar en SG måling 5 min etter du har oppnådd kok vil du enkelt kunne justere SG ned ved å tilsette mer vann. Det å ta en OG måling etter nedkjøling er dødfødt med mindre du vil røre alt bunnfallet inn i vørteren igjen.

Da må du i såfall riste gjæringskaret godt for så å ta en OG måling da, og evt tilsette kokt og nedkjølt (eller flaskevann) da.
 
Tror det blir litt mange variabler som er beskrevet litt for omtrentlig her til å kunne gi skikkelige svar. Det blir mye gjetting på hva som egentlig skjer her.
Dersom du har svar på disse verdiene fra siste brygget ditt kan det bli lettere å hjelpe deg.
1) Hvor mange liter vann startet du med?
2) Hvor mange kilo malt var det?
3) Etter at meskingen var ferdig, hvor mange liter med nytt skyllevann tømte du over maltrøret?
4) Hvor mange liter var det med ferdig vørter etter bryggingen? Antall liter i gjæringskaret + eventuelt trub/vørter som ikke ble med i gjæringskaret.
 
Mistenker også at det kan være noe annet feil her. Brygget også i starten på en bb30 med "meskerør" og fikk også ofte litt over OG på ølsett, men ikke i nærheten av så mye..
Skjønner ikke hva du mener med dyppet? Jeg er enig med @Jørgen O, riktig vannmengde i forhold til maltmengde er viktigere for vørterstyrken enn om du sirkulerer eller ikke.

Kan du bekrefte hvilke volum du hadde? Vanlige sett beregnet for 25 liter i gjæringskar forutsetter vanligvis 27-28 liter i kjelen ved kokeslutt.
Jeg har fulgt oppskriften og jeg er sikker
Mistenker også at det kan være noe annet feil her. Brygget også i starten på en bb30 med "meskerør" og fikk også ofte litt over OG på ølsett, men ikke i nærheten av så mye..
Kan det ha noe med at meskerøret samler kornet rundt en veldig liten diameter?
 
Tror det blir litt mange variabler som er beskrevet litt for omtrentlig her til å kunne gi skikkelige svar. Det blir mye gjetting på hva som egentlig skjer her.
Dersom du har svar på disse verdiene fra siste brygget ditt kan det bli lettere å hjelpe deg.
1) Hvor mange liter vann startet du med?
2) Hvor mange kilo malt var det?
3) Etter at meskingen var ferdig, hvor mange liter med nytt skyllevann tømte du over maltrøret?
4) Hvor mange liter var det med ferdig vørter etter bryggingen? Antall liter i gjæringskaret + eventuelt trub/vørter som ikke ble med i gjæringskaret.


Her er et eksempel på et av kit jeg nylig har brygget. Da fikk jeg ca. 1.65 i OG på 24,5 liter i gjærinsbøtten. Denne dyppingen jeg har beskrevet heter vel "sparging" så var vel praktisk talt "no sparge".

Har lagt på 28-29 liter vann ved start av koking, men har ikke målt SG. Kjøper inn refraktometer nå og starter med SG ved neste brygg. Har sett eksempler på bryggere inne på denne siden der bryggere er helt nede i 4,3 kg på 22,5 liter på et lignende brygg som jeg har limt inn i toppen av denne posten. I oppskriften til Vestbrygg er det 5,7 kg malt. Jeg tror jeg må langt ned på kornmengden for å treffe på OG.
 

Her er et eksempel på et av kit jeg nylig har brygget. Da fikk jeg ca. 1.65 i OG på 24,5 liter i gjærinsbøtten. Denne dyppingen jeg har beskrevet heter vel "sparging" så var vel praktisk talt "no sparge".

Har lagt på 28-29 liter vann ved start av koking, men har ikke målt SG. Kjøper inn refraktometer nå og starter med SG ved neste brygg. Har sett eksempler på bryggere inne på denne siden der bryggere er helt nede i 4,3 kg på 22,5 liter på et lignende brygg som jeg har limt inn i toppen av denne posten. I oppskriften til Vestbrygg er det 5,7 kg malt. Jeg tror jeg må langt ned på kornmengden for å treffe på OG.
For å vurdere effektiviteten er det volumet du har i kjelen etter kok som er interessant. Tar du med alt obver i gjæringskaret, eller stopper du tappinga når det begynner å komme grums? (Jeg beregner et tap på 4 liter, som blir igjen i kjelen.)

Spør igjen: hvilket sett brygga du? Kjøpt hvor? Ligger oppskrifta ute?
 
For å vurdere effektiviteten er det volumet du har i kjelen etter kok som er interessant. Tar du med alt obver i gjæringskaret, eller stopper du tappinga når det begynner å komme grums? (Jeg beregner et tap på 4 liter, som blir igjen i kjelen.)

Spør igjen: hvilket sett brygga du? Kjøpt hvor? Ligger oppskrifta ute?
Oppskriften ligger på siden der linken er.
29 liter til kok
25 liter igjen i kjele etter kok
OG 1,053
5,8 kg malt.
75% eff.

Jeg tror garantert det er målefeil hos bruker....
 
For å vurdere effektiviteten er det volumet du har i kjelen etter kok som er interessant. Tar du med alt obver i gjæringskaret, eller stopper du tappinga når det begynner å komme grums? (Jeg beregner et tap på 4 liter, som blir igjen i kjelen.)

Spør igjen: hvilket sett brygga du? Kjøpt hvor? Ligger oppskrifta ute?
Oppskriften ligger på siden der linken er.
29 liter til kok
25 liter igjen i kjele etter kok
OG 1,053
5,8 kg malt.
75% eff.

Jeg tror garantert det er målefeil hos bruker, eller mindre i kjelen etter kok.

@Newbie88 Hvorfor kjøpe refraktometer? Du har vel et hydrometer siden du får målt...? Du har altså ikke målt OG etter kok? Skjønner lite her jeg....
 
Oppskriften ligger på siden der linken er.
29 liter til kok
25 liter igjen i kjele etter kok
OG 1,053
5,8 kg malt.
75% eff.

Jeg tror garantert det er målefeil hos bruker, eller mindre i kjelen etter kok.

@Newbie88 Hvorfor kjøpe refraktometer? Du har vel et hydrometer siden du får målt...? Du har altså ikke målt OG etter kok? Skjønner lite her jeg....
Det var vel et annet brygg som var utgangspunktet for den første posten?

Nei, det er for mye som er usikkert/uklart her. Å få høyere effektivitet enn 75% er jo ingen kunst, men det er urimelig om det skal ligge over 90%. Så ja, du har nok rett.

@Newbie88 Jeg skjønner ikke helt hva du skal med det refraktometeret: Du kan bruke hydrometeret, som du allerede har. Bare pass på å kjøle ned prøven til romtemperatur. Jeg setter målesylinderen i et litermål med kaldt vann; da tar det ikke så lang tid.

Vår obs på at volumet du skal beregne i forhold til, er volumet ved romtemperatur. Ved kokepunktet er volumet ca. 4% større.
 
Sist redigert:
Det var vel et annet brygg som var utgangspunktet for den første posten?

Nei, det er for mye som er usikkert/uklart her. Å få høyere effektivitet enn 75% er jo ingen kunst, men det er urimelig om det skal ligge over 90%. Så ja, du har nok rett.

@Newbie88 Jeg skjønner ikke helt hva du skal med det refraktometeret: Du kan bruke hydrometeret, som du allerede har. Bare pass på å kjøle ned prøven til romtemperatur. Jeg setter målesylinderen i et litermål med kaldt vann; da tar det ikke så lang tid.

Vår obs på at volumet du skal beregne i forhold til, er volumet ved romtemperatur. Ved kokepunktet er volumet ca. 4% større.
Ja mulig, men synes det hele har blitt veldig uklart...
 
Tilbake
Topp