NM 07 SS1 - Belgisk tripel - Espen Lothe

Har ikke brygget akkurat denne, men en lignende Duvel-øl. Vi ventet med å tilsette sukkeret til 48 t. Da opplevde vi at gjæringen stanset i 2-3 dager, for så å fortsette igjen, ble nervepirrende, og sant og si virket det som gjæren fikk sukkersjokk med denne fremgangsmåten... Neste brygg vil vi nok tilsette så mye som mulig sent i kokingen (opptil 10% av maltmengden), samt evt. porsjonere senere sukkertilsetning (feks 200 gr/dag).

NB: har lest (og omtrentlig verifisert) at 1 pound sugar/5 gallons, gir cirka 9 poengs økning i SG. Vil du den skal øke med 14, blir mengden da (ca): 700 gr.
 
Brygget denne på mandag, er det noe i veien for og tappe av 1 ltr og koke opp sammen med sukkeret. For så og tømme det tilbake i gjæringskaret.
 
Tenker jeg vil prøve denne
330 dager lagring... Kan det stemme ?
Tripel trenger en del lagring for å bli kvitt spritpreget, og å bli smooth og fin. Kanskje er du der etter 3 måneder med litt flaks, kanskje tar det et halvt år, og kanskje tar det et år. Smak med 3 måneders intervaller.
 
Hvilke erfaringer har folk med denne oppskriften? Min hadde OG1.080 og fg 1.011. Gjæret på 20 grader hele forløpet.Noe, jeg ikke har opplevd før eller etter, gikk galt med karboneringen og øllet er for flatt. Skummet dør med en gang. Tilsatte 8g og lot det stå 20 dager i romtemp, satte det så til lagring. Nå har det stått i 7 måneder. Ligner ikke bøvelen, men det er ikke så overaskende siden jeg brukte wlp 530. Tror uansett det ville blitt bedre med høyere karbonering
 
Tilbake
Topp