aagebe skrev:Er det noen grunn til ta det blir brukt sukker som tilsetting under gjæringa i stedet for f.eks. spraymalt?
Skulle tro at maltsukker er lettere tilgjengelig? Byr meg litt i mot å tilsette sukker i brygget, det får meg til å tenke på de første bryggene mine......
TrondH skrev:Er det noen som kan hjelpe meg med tabellen som Espen Lothe referer til?
skulle denne tankelse og matte være riktig?:Gahr skrev:Tanken bak å tilsette sukkeret etter gjæringen har pågått en stund, er at gjæren ikke skal få "sukkersjokk". Hvis gjær får tilgang på for store mengder enkle sukkerarter, kan det svekke dens evne til å ta opp og bryte ned maltose.
1 liter starter er muligens noe lite (avhengig av hvor fersk gjæren i utgangspunktet var, og hvor stor tilgang på oksygen gjæren hadde mens starteren ble laget) men siden stamvørterstyrken var svakere når gjæren ble tilsatt (siden sukkeret først ble tilsatt etter fire dager), blir behovet for gjær litt redusert.
demented_genius skrev:Hei.
Tar opp igjen der her litt. Noen som veit om det er mulig å brygge den oppskrifta her på lille speidelen? Tenke da på malt mengda. 7250 gram malt blir vel litt masse?
Takker for svar
demented_genius skrev:Tenkte litt på å dobbelmeske da. Men hvordan ville dere gjort det?
Gahr skrev:Ser ikke helt galt ut...
Utbyttet fra malten vil ha ligget opp mot 90 %, men det er ikke umulig.
Tappedato eller antall dager for primærgjæringen er antakelig feil, men det betyr ikke så mye. Det ble i alle fall en utmerket tripel. Det enkle er ofte det beste!
La ølet gjære i 10 til 14 dager, tapp det deretter på flasker/fat. La det stå et par-tre uker til kondisjonering og sett det så til lagring.