NM 07 SS1 - Belgisk tripel - Espen Lothe

Er det noen grunn til ta det blir brukt sukker som tilsetting under gjæringa i stedet for f.eks. spraymalt?
Skulle tro at maltsukker er lettere tilgjengelig? Byr meg litt i mot å tilsette sukker i brygget, det får meg til å tenke på de første bryggene mine......
 
Sukkertilsetting gir til slut lavere FG. Tripel skal være tørr og inneholde reletivt høy % alc.

I Belgia var det ikke Reinheitsgebot som var dominerende som i Tyskland (tull hvis du spør meg). Derfor kunne bryggerier være så kreativ som muglig med krydder, frukt og sukker i øl. Flott land, flott øl  :skitbra:
 
Sukker har fått ett ufortjent dårlig rykte på seg.
Det er absolutt verdt å bruke hvist grunnen er smaken og resultetet, å ikke høy % for en billig penge.
 
aagebe skrev:
Er det noen grunn til ta det blir brukt sukker som tilsetting under gjæringa i stedet for f.eks. spraymalt?
Skulle tro at maltsukker er lettere tilgjengelig? Byr meg litt i mot å tilsette sukker i brygget, det får meg til å tenke på de første bryggene mine......

Spraymalten inneholder ikke bare maltose, men også ganske mye dekstriner, maltotriose osv. Det gir derfor ikke så god utgjæring som sukker. Enkelte øltyper KREVER sukker, for ikke å bli for søtlige. Steinarja og Huub har rett, sukker har et ufortjent dårlig rykte. Det kommer bare an på hvordan man bruker det.
 
TrondH skrev:
Er det noen som kan hjelpe meg med tabellen som Espen Lothe referer til?


Hei Trond,

Har du funnet tabellen??
Ble det en god tripel? Jeg ser på din hjemmeside at du brygget denne  :biersmile:
 
de fleste hjmmebryggbøker har lister (ikke nødvendigvis i tabell-format) over hvor mansge oechslegrader diverse ingredienser tilfører.
 
Gahr skrev:
Tanken bak å tilsette sukkeret etter gjæringen har pågått en stund, er at gjæren ikke skal få "sukkersjokk". Hvis gjær får tilgang på for store mengder enkle sukkerarter, kan det svekke dens evne til å ta opp og bryte ned maltose.

1 liter starter er muligens noe lite (avhengig av hvor fersk gjæren i utgangspunktet var, og hvor stor tilgang på oksygen gjæren hadde mens starteren ble laget) men siden stamvørterstyrken var svakere når gjæren ble tilsatt (siden sukkeret først ble tilsatt etter fire dager), blir behovet for gjær litt redusert.
skulle denne tankelse og matte være riktig?:
brygger f.e. et Duvelaktig øl med 75% pilsnermalt/ris og 25% sukker og vil tilsette sukker i etterkant (fordi jeg har f.e. ikke tilgang til nok gjærceller)
OG1074, 20 liter vørter til gjæring, ønsket FG1007

20 liter med OG 1074. Jeg 'tar ut' 1500 g  sukkeret og da blir det 20 liter vørter med OG 1044. GU (eller GP?) blir 20x44=880. Men 1500 g sukker må løses opp i f.e. 3 liter vann så jeg vil ha 17 liter vørter og da skal vørteren ha samme 880 GU. Det betyr at OG i 17 liter vørter må være 1052.(880:17=51,67) Gjær kan formere seg og sukkeret blir tilsatt etter 4 dager hovedgjæring.


EDIT:  jeg mener at 1500 g sukker plus vann skal bli 3 liter i volum
 
Hei.

Tar opp igjen der her litt. Noen som veit om det er mulig å brygge den oppskrifta her på lille speidelen? Tenke da på malt mengda. 7250 gram malt blir vel litt masse?

Takker for svar:)
 
demented_genius skrev:
Hei.

Tar opp igjen der her litt. Noen som veit om det er mulig å brygge den oppskrifta her på lille speidelen? Tenke da på malt mengda. 7250 gram malt blir vel litt masse?

Takker for svar:)

Du kan jo erstatte 1-2 kg pilsner malt med tilsvarende mengde lys eller ekstra lys tørket maltekstrakt (spray malt) som du tilsetter under kokingen.
 
Eller øke maltmengde noe og dobbeltmeske. Ser at utbyttet i oppskriften er opp mot 90%, noe som er høyt selv med Speidel  :)

Fikk litt lyst til å prøve denne jeg også....
 
Viss jeg velger å skalere ned. Er det da bare ta alle måla å gange med for eksempel 0,75?  (malt: 7250gx0,75=5437g) Gjør det med alle ingredisane? Blir det rett å tenke slik?
 
Da blir det å brygge bøvelen om ikke lenge. Det blir dobbelmesking. Det er noe ting jeg lurer på:
1: Jeg har kjøpt en pakke av den gjæra her http://bryggeland.no/ol-gjaer/belgisk-gjaer/3787-trappist-high-gravity-wyeast.html er det nok? kjøpe en til?
2: Hva børr OG ligge på etter koking? Oppskrifta sei 1082, men det er vel etter sukker er tilsatt etter 4 dager?
3: Hvor masse sukker børr jeg til karbonering på den her? 6g pr liter?

Takker for svar:)
 
Gahr skrev:
Ser ikke helt galt ut...

Utbyttet fra malten vil ha ligget opp mot 90 %, men det er ikke umulig.

Tappedato eller antall dager for primærgjæringen er antakelig feil, men det betyr ikke så mye. Det ble i alle fall en utmerket tripel. Det enkle er ofte det beste!

La ølet gjære i 10 til 14 dager, tapp det deretter på flasker/fat. La det stå et par-tre uker til kondisjonering og sett det så til lagring.

Hei. Jeg tar opp denne tråden igjen da jeg tenkte å forsøke meg på noe i denne stilen. Av det jeg leser på  nett så anbefaler mange ca 2 uker, før man overfører til nytt kar og la det stå en måneds tid før man flasker det. Hva "tjener" man på slik praksis kontra å flaske det etter 2 uker?
 
Tilbake
Topp