NM 10 SS1 - Humlehelvete - Jan Halvor Fjeld (Skien)

[tt][size=10pt]Generell informasjon
Navn på brygget: Humlehelvete/Pliny goes to Telemark
Kode: NES 119
Hovedklasse: 5. Sterke spesialøl
Øltype: 3.E. India pale ale
Antall poeng i konkurransen: 42,66 av 50
OG: 1075
FG: 1011
Farve (beregnet): 22 EBC
Beregnet bitter: 260 IBU, med formel 'Tinseth'.
Vørtermengde: 29 l
Sluttvolum:  18 l

Malt & sukker
4300 gram 66,5 % Pale Ale T. Fawcett Maris Otter  5 EBC
250 gram  3,9 % Carahell. Weyerman              25 EBC
120 gram  1,9 % Caramalt                        30 EBC
100 gram  1,5 % Crystalmalt                    120 EBC
200 gram  3,1 % Demerasukker                    30 EBC
1500 gram 23,2 % Muntons Light DME                8 EBC


Vann
27 l til innmesking
5 l til skylling

Meskeskjema
5 min 52 °C
30 min 62 °C
20 min 66 °C
15 min 70 °C
10 min 76 °C
Kommentar til mesking: Speidel 20l. Innmesking 30min på 38 grader.

Humle
30 gram Columbus  Pellet 14,2 %-alfa Mash-hopping
100 gram Columbus  Pellet 14,2 %-alfa 90 min
24 gram Columbus  Pellet 14,2 %-alfa 45 min
30 gram Simcoe    Pellet 11,1 %-alfa 30 min
30 gram Centennial Pellet  8,0 %-alfa  1 min
74 gram Simcoe    Pellet 11,1 %-alfa  1 min
30 gram Columbus  Pellet 14,2 %-alfa 14 dager tørrhumle
30 gram Centennial pellet  8,0 %-alfa 14 dager tørrhumle
30 gram Simcoe    Pellet 11,1 %-alfa 14 dager tørrhumle
  8 gram Columbus  Pellet 14,2 %-alfa  5 dager tørrhumle
  8 gram Centennial pellet  8,0 %-alfa  5 dager tørrhumle
  8 gram Simcoe    Pellet 11,1 %-alfa  5 dager tørrhumle

Koketid
Total koketid vørter: 95 min

Gjær
Betegnelsen på gjæren: Wyeast 1056 American Ale Flytende 2dl med slurry
Kommentar til gjær: Slurry fra APA.

Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring:  14 dager ved 19 grader
Modning/sekundærgjæring: 14 dager ved 19 grader
Lagring:                  8 dager ved  1 grad

Øvrig informasjon
Filtrert: Ja
CO2: Tilsatt
Bryggedato: 26.01.2010
Tappedato:  3.03.2010

Kommentar: Tørrhumlet med 30+30+30g i 14 dager. Med 5 dager igjen(etter 9d) tilsatte 8+8+8g humle. Imperial IPA. Pliny the Elder-klone. Fra Zymurgy #4, july/aug 009 [/tt]
 
10 min før kokeslutt tipper jeg
var i hvertfall det jeg gjorde, med hell
men egentlig når du vil
Tilsetter du etter den værste stormgjærina vil det ihvertfall være sunneste for gjæra
 
Jeg har et par nybegynnerspørsmål til denne.  Brygget den igår og den står og gjærer nå.
Jeg antar at tørrhumlingen skal skje i modning/sekundærgjæring? Skal jeg sen ta ur humleposene og sette bøtta kalt i 8 dager for lagring?
Jeg har ikke utstyr til å tilsette CO2 og må ettergjære. Skal jeg stikke om etter lagring og tilsette primersukker da? Trenger jeg å tilsette ekstre gjær da, og i så fall hvor mye.

Eller finnes det en enklere måte? Begynne med tørrhumlingen tidligere og flaske tidligere for å slippe tilsette ny gjær? Hvor lenge klarer seg gjæren før den blir for trøtt?

Eller har jeg misforstått det meste?

Mange spørsmål her, men jeg skulle bli veldig takknemmelig for svar.
 
Mikael skrev:
Jeg har et par nybegynnerspørsmål til denne.  Brygget den igår og den står og gjærer nå.
Jeg antar at tørrhumlingen skal skje i modning/sekundærgjæring? Skal jeg sen ta ur humleposene og sette bøtta kalt i 8 dager for lagring?
Jeg har ikke utstyr til å tilsette CO₂ og må ettergjære. Skal jeg stikke om etter lagring og tilsette primersukker da? Trenger jeg å tilsette ekstre gjær da, og i så fall hvor mye.

Eller finnes det en enklere måte? Begynne med tørrhumlingen tidligere og flaske tidligere for å slippe tilsette ny gjær? Hvor lenge klarer seg gjæren før den blir for trøtt?

Eller har jeg misforstått det meste?

Mange spørsmål her, men jeg skulle bli veldig takknemmelig for svar.
Dropp å stikke om, når du skal tørrhumle så hiver du pellets rett i primærkaret, der ølet skal gjære i ca. 14 dager totalt. Altså, ikke vits å stikke om til et nytt kar.

Når det er snakk om lagring av ølet, så er det etter at du har karbonert det. For en DIPA så kan du bruke ca. 6 g/l primersukker, smak og behag egentlig. Men 6 g/l er et fint utgangspunkt, husk å lage en sukkerlake av sukkeret.

Spørs litt på gjærtypen om du trenger ekstra gjær ved flasking.

Når det gjelder når tørrhumlingen skal skje, så er det vanligst å vente til stormgjæringen er over, typisk etter 4-5 dager, men dette avhenger også av gjærtype. Ser i oppskriften at det skal tørrhumles fra starten av gjæringen, og etter 9 dager. Regner med du ikke har tørrhumlet noe enda, men hadde jeg vært deg så hadde jeg tørrhumlet på dag 5 og 9. Tror ikke det er den store forskjellen.

Kan sikkert være lurt å coldcrashe ølet også hvis du har mulighet. Dette gjør at humlen, gjæren og andre ting du ikke vil ha med på flasker, bunnfeller bedre.
 
Takk for svar Ole. Det du beskriver høres kjent ut fra mine tidligere brygg. Ble bare litt forvirret over denne oppskriften.
 
Et kjapt spørsmål her, vi brygger på kjele med varmeelemet i, og det tar litt tid å nå de forskjellige mesketmpraturene. Regner man ikke den tiden man bruker på å nå de forskjellige mesketempraturene? Det blir jo en stund, med så mange steg.
 
Handlet inn råvarer til dette i går. ble litt forskjellig humle enn tenkt da butikken var tom for Columbus og hadde lite Centennial igjen, så det ble Chinook som erstattning for Columbus og 50/50 centennial og cascade. Gjær WLP Dry English 007.. håper det funker greit.
 
Har hørt det vil bli dårlig å få tak i enkelte humle typer som Centennial, Cita, Nelson S. og Galaxy
noen som vet no mer om det
 
Tilbake
Topp