NM 2023 - den store diskusjonstråden

Det er altså verdt å merke seg at "det som ikke skal skje har skjedd" i en flight her. Det beste ølet ble ikke sendt videre til finalen. Det er veldig beklagelig.

Etter avtale med bryggeren dømmes det i årets hjemmebrygger-finalen. Slik situasjonen er nå, er det muligheta vi har til å få disse ølene mot hverandre.
 
Gammeldansk er (omtrent) den eneste spriten jeg (eh kompisen min) drikker. Digg som supplement til en lys pilsner, og med sine 29 forskjellige typer urter egner den seg utmerket i en godt voksen imperial stout :cool:
 
Litt må de tåle, så lenge de hevder Ludvig Holberg er dansk:p
Vel, det er vel mer rimelig å kalle ham dansk enn norsk - om man nå skal gjøre et nummer av det. Mest presist er vel å si at han hørte til den akademiske eliten i et dansk rike der Norge var en del på den måten at det var en del av den danske kongens areveriker. Så kan man krangle om hvor viktig det var at han var norsk av fødsel, men det er egentlig en anakronistisk diskusjon. At han var en dansk baron er i alle fall sikkert:).

Sorry, jeg skjønner at det ikke var så veldig høytidelig ment - men er man gammel historie- og norsklektor, så er man gammel historie- og norsklektor:).
 
Vel, det er vel mer rimelig å kalle ham dansk enn norsk - om man nå skal gjøre et nummer av det. Mest presist er vel å si at han hørte til den akademiske eliten i et dansk rike der Norge var en del på den måten at det var en del av den danske kongens areveriker. Så kan man krangle om hvor viktig det var at han var norsk av fødsel, men det er egentlig en anakronistisk diskusjon. At han var en dansk baron er i alle fall sikkert:).

Sorry, jeg skjønner at det ikke var så veldig høytidelig ment - men er man gammel historie- og norsklektor, så er man gammel historie- og norsklektor:).
Haha, jeg så denne komme:D Bodd selv i Køben i 6 år og hatt flere artig diskusjoner med danske venner om emnet, og skjønner at denne ligger lige til høyrebenet som danskene ville sagt.
Nå var han jo født og oppvokst i Norge (flyttet vel til Dk som 18- åring?) og da er man vel pr def. norsk? (De samme danske vennene mener også Thorbjørn Egner og Flåklypa er dansk):p
 
Nå var han jo født og oppvokst i Norge (flyttet vel til Dk som 18- åring?) og da er man vel pr def. norsk?
Her tråkker man raskt i et minefelt. Finnes det en definisjon på dette? Noen er bevisste på å ta vare på identitet fra er land man sine røtter i, mens andre raskt velger å integrere seg i sitt nye land.

Jeg tenker at det får være opp til enkeltindividet selv å definere sin nasjonalitet og hva man føler seg som.

Så hva sa Holberg selv om dette?
 
Tilbake
Topp