Hei! Jeg ser at diskusjonen er godt i gang, og det er bra, for alle har så sitt eget perspektiv og synspunkt på NM2009. Før jeg skal prøve å reagere på de fleste innvendinger så langt, så vil jeg bruke anledningen til å gratulere vinnerne og alle andre deltakere som har gjort NM2009 til en overveldende sukses! Det var fantastisk å se så mange engasjerte bryggere troppe opp og gjøre en god presentasjon av alt det gode ølet, bl a - men langt fra utelukkende - SØL og Fredrikstad Haandbryggelauget som tok med seg masse øl, en egen bar samt alt av 'brandingmateriale'! Også vil vi gjerne takke alle de som har hjulpet oss med å få ting på plass, fått til belysning og lyd, musikk, bemannet billettluken osv osv. Vi var dessverre få i styret (og de som var der har for tiden veldig travelt med jobb/studiene) som var til stedet så all hjelp kom veldig godt med! Også i år var det en fin blanding av erfarne hjemmebryggere og nybegynnere, og det er veldig godt å se at også nybegynnerne kan brygge godt øl. Dette hjelper bare med på å forsterke bryggebasillens formeringsevne
. Oppmøtet i generalforsamlingen var også det største hittil, veldig bra!
Så skal jeg prøve å reagere på noe som nevnes ovenfor. Ikke for å demme opp for videre kommentarer, så det er bare å fortsette diskusjonen. På denne måten kan vi gjøre neste NM til et enda bedre arrangement!
Tore B. skrev:
Et lite innspill til avstemningen. Jeg syns det var uheldig at man i år bare kunne stemme på ett øl. Det gjorde nok at mange lot den stemmen gå til sitt eget brygg. De som i tillegg hadde mobilisert venner og kjente som heiagjeng fikk mange slike stemmer, mens andre gode (og kanskje bedre) brygg gikk glipp av mange 2. og 3.-stemmer. Jeg forstår at det er mer komplisert å telle opp stemmene etterpå med et slik system. Men jeg er sikker på at noen av våre mange datanerder kan lage et enkelt Exel-ark som gjør at man kan raskt legge inn alle 1., 2. og 3.-stemmer inn i et system som regner ut resultatet fortløpende. Jeg tror dette ville gi et riktigere resultat i avstemningen.
Ja, jeg er i bunnen enig med dette synspunktet. Styret bestemte seg for å gå ned til én stemme istedenfor tre ulik veide stemmer på grunnlag av fjorårets stemmetelling. Da var det 4 personer som jobbet på spreng til å telle opp stemmene, og det tok da fortsatt ganske lang tid. Det er noe av det mest hektiske med NM, kan jeg forsikre enhver. Hadde det vært 3 stemmer per seddel i år så hadde vi sikkert brukt opptil en hel time med bare registrering og telling. En mulig løsning ville vært å ha flere frivillige som kan hjelpe oss med stemmetellingen, med den ulempen at disse frivillige må holde seg noenlunde edru helt frem til tellingen er over. Hvis noen har noen smarte løsninger her så vil vi mer enn gjerne vite om disse, slik at vi kan få gjort som før til neste gang. :biersmile:
steinarh skrev:
Ser at resultatene har kommet ut. Men det mangler noe, tror jeg. Det ser ut som Mørk Ale mangler, og at Mørk Lager har fått "Mørk Ale" som overskrift.
Stemmer, jeg var så vant med å hamre inn fem kategorier at jeg sklei ut litt. Listen skal være rettet nå.
Arild Tandberg skrev:
Takk for et hyggelig arrangement. Styret har gjort en kjempejobb igjen, ALL ÆRE! Morsomt å være med.
Takk, i like måte!
Arild Tandberg skrev:
Jeg vet jo ikke hvor mange det var til stede, men kan bortimot 200 være et reelt tall? Etter en rask opptelling av stemmer, kommer jeg til 117. Dersom mitt anslag av antall gjester er korrekt, er det ca 80 som ikke har avgitt stemme. Min personlige årsak var at jeg ikke hadde noe skjema å stemme med (og jeg hadde det for travelt til å tenke på at jeg skulle hatt et). Det kunne se ut som om logistikken rundt utdeling av etiketter og stemmesedler ikke var helt optimal.
Det var ca 50 PF-deltakere og nesten 50 som sto på gjestelisten (gjester til PF-deltakere, journalister, styret, juryen, sponsor mm). Det var laget 320 billetter, 70 fler enn i fjor. Våre villeste fantasier ble nok raskt overgått da det nesten var utsolgt så tidlig som kl 20, dette hadde vi ikke forventet, særlig ikke da vi har sendt ut pressemeldinger litt senere i år og litt mindre mediadekning. Vi har nok skjønt at vi må lage enda mange flere billetter enn ventet solgt enn i år.
Det at det manglet så mange stemmer tror jeg kan skyldes at en del folk allerede hadde dratt før fristen var over. Det kan tenkes at det var publikumere innom som brukte NM som et hyggelig og annerledes forspiel, og muligens ikke var klar over avstemningsmuligheten. I år fikk vi også satt opp en prosjektor som viste en lysbildeserie med bl a dagens program som også anga tid for stemmefristen. For den siste timen har det vært flere omkall på lydanlegget i hovedsalen om at tiden snart skulle være ute. Etter fristen gikk vi rundt med seddelboksen for å få inn de siste sedlene som folk muligens ikke hadde rukket å levere. Dessuten så fungerte mikrofonen bare i det ene rommet.
Til neste gang så kan det være lurt å bruke større stemmesedler med tydelige innstrukser, samt plakkater som oppfordrer om å stemme.
Arild Tandberg skrev:
For øvrig stor takk til Ola Skarland for en utrolig raus sponsing - jeg antar at styret har fått premiene til en hyggelig pris. Fortsett med "bred" premiering, det vil stimulere til mange bidrag. I hvert fall dersom alle bruker stemmesedlene sine.
Styret fikk kjøpt fatene i store kvanta og Petit Agentur har vært veldig beredvillig til å hjelpe oss her. Vi er også veldig fornøyd med at Petit har vært så raus med premiene. Forøvrig så vil vi litt senere få underskrevet og sendt ut verdikupongene.
Arild Tandberg skrev:
Så håper jeg at kommentarene på dommerskjemaene blir litt letter å lese enn det de til tider har vært tidligere. Takk til dommerne!
Mener du teknisk sett eller skrivemessig?
Arild Tandberg skrev:
Til slutt er det veldig hyggelig å registrere hvilket utroig høyt nivå det er blitt på hjemmebrygget øl. Nivået (og deltakelsen) er noe helt annet nå enn da jeg var med første gang i 2003 (uten å være til stede).
:amen:
gustavf skrev:
Samtidig kikket jeg gjennom denne informasjonen en gang til, og synes den er forvirrende og vanskelig å forholde seg til. Noen eksempler:
- Forhåndsinformasjonen snakker om klasser, mens definisjonen er av øltyper
- Det er flere avsnitt merket viktig og obs. Betyr det at resten er uviktig?
- Informasjon om at det er forhåndsbedømming, står under påmelding
- Påmeldingsskjema er et eget avsnitt nesten nederst, i tillegg til påmeldingsinformasjonen lenegr opp.
- At noe er "som vanlig" er lite informativt for nye deltagere
Jeg tror det beste er å skrive forhåndsinformasjonen helt på nytt, uten å se på den gamle.
Så sant. Vi har stortsett bygd videre på tidligere år, men nå merker vi mer enn noensinne før at det ikke går å videreføre det slikt. Arrangementet har nok vokst seg for stort og antallet nye deltakere som ikke er kjent med hvordan det gikk tidligere kan ikke forventes å vite hva som er "som vanlig". Jeg har diverre hatt det veldig travelt med de dagligdagse syslingene men dette vil vi nok få gjort noe med til neste gang. Farvel selvangivelse! :hadet:
gustavf skrev:
Når det kommer til selve NM-arrangementet, så hadde det vært bra med tydeligere informasjon på hjemmesiden om når, og ikke minst hvor, dette finner sted.
Jeg gjorde et tappert forsøk
her men må innerømme at man ikke lett får det med seg. Det tok meg litt tid til å finne denne siden tilbake. Men som foreslått, vi vil nok legge det om slik at det blir lettere til neste gang. :yes:
gustavf skrev:
Ettersom lokalet er ganske trangt, så er det en del ting som er litt vanskelig å få oversikt over. Jeg kunne ønske meg at dommerne satt mer synlig, så man fikk litt mer følese av at dette også er en konkurranse. Etikettkonkurransen kunne kanskje også vært mer synlig.
Det at lokalet er utformet som det er har nok gjort en del av logistikken vanskeligere, ja. Vi vurderer da også å få flyttet NM til et bedre egnet lokale til neste gang, slik at deltakerne ikke må fordeles over flere rom, samtidig at det da gjøres lettere å fange alles oppmerksomhet over lydanlegget.
gustavf skrev:
Det var praktisk å få notatskjema, men jeg hadde ikke med meg kulepenn. Det burde vært tilgjengelig for utdeling.
Det var mellom 50-100 kulepenner tilgjengelig (styret kjøpte ekstra mange 'just in case') men men, vi får sørge for 200 neste gang
gustavf skrev:
Jeg så bare to deltagere i publikums favoritt som krysset av på billetten. Det betyr kanskje at denne avkryssinga ikke trengs?
Det betyr heller at instruksene til PF-deltakerne ikke har vært klare nok :roedme: . Enda en ting vi skal ta tak i.
Veldig bra å få så tydelig og detaljert respons av dere! Det er jo nettopp disse detaljene som avgjør hvordan arrangementet erfares. Jeg har også snakket litt med Fredrikstad Haandbryggerlaug, som nok har merket at de med sine hele 12 brygg i en viss grad har konkurrert med seg selv. Jeg håper for all del at de tross dette har hatt en knallaften og at de gjerne vil stille igjen neste år. På et arrangement som dette er det uten tvil deltakerne som lager stemningen!
I etterkant av arrangementet snakket jeg litt med en av vaktene som jobbet den kvelden. Vaktene og de i baren erfarte NM som et veldig hyggelig arrangement, og bortsett fra 2 personer som ble bedt om å fortsette festen utendørs så må jeg si at det er fantastisk at et arrangement, der man i grunnen kan drikke en god del, går såpass knirkefritt. Det sier mye om deltakernes og publikumernes fornuftige forhold til alkohol og hygge! All ære!