Noen bluetootheksperter her? (Tilt hydrometer i ståltank)

beefeater

Norbrygg-medlem
Hei!

Skuffelsen var påtakelig da jeg prøvde min nyinnkjøpte Tilt i gjæringskaret mitt som er et 30-liters bryggerifat (kinavarianten fra Brygging.no) med et noe modifisert lokk.

Selvfølgelig kommer ikke bluetoothsignalet ut fra stålfatet når lokket settes på. Har prøvd med nyere Iphone og Ipad liggende oppå tanken og i forskjellige avstander og vinkler rundt omkring den. Ingen kontakt. Tilts egen faq og et par andre treff på internett sier at det skal funke i stålkar men ikke altså i mitt.

Jeg begynte å lete etter løsninger. Har kjøpt en Raspberry Pi (Zero W) og lagt inn TiltPi på den. Det fungerte også utmerket helt til jeg satte lokket på tanken, så takket også den for seg.

Googlet litt og fant ut at å modifisere denne for bedre antenne ligger langt over mine loddeskills.

Men så kom jeg på at det går an å få wifisignalet fra et goprokamera opp fra under vann ved å bruke en coaxkabel som er strippet for skjerming et visst antall cm (avhengig av frekvens) i hver ende og tape disse endene til hhv utsiden av goprohuset og til enheten på overflaten som skal motta.
Slik: http://paulillsley.com/GoPro_Underwater_Wi-Fi_Cable_Setup/

Noen som har trua på at dette kan fungere med Tilt sine bluetoothsignaler? Frekvensen er visst den samme men sendeeffekten er nok sikkert mye svakere. Kan jo heller ikke tape kabelen til Tilten men kan føre enden inn gjennom lokket og tape den andre enden til Raspberryen.

Kommer nok til å prøve men hadde vært bra hvis noen med kunnskap om teknologien hadde trua på at det vil funke :)

beefeater
 
Jeg leser om folk som har sine i koniske som er inni kjøleskap/frysere, og det fungerer. Jeg ville sende de en mail, kanskje det er noe galt med din?
 
Jeg leser om folk som har sine i koniske som er inni kjøleskap/frysere, og det fungerer. Jeg ville sende de en mail, kanskje det er noe galt med din?

Ja det skal jeg prøve!
Kan jo være at batteriet er i ferd med å ta kvelden og sendeeffekten er lav selv om den er helt ny. Hvis den har vært oppbevart i feil vinkel har den kanskje stått på i månedsvis på et lager..
 
Men så kom jeg på at det går an å få wifisignalet fra et goprokamera opp fra under vann ved å bruke en coaxkabel som er strippet for skjerming et visst antall cm (avhengig av frekvens) i hver ende og tape disse endene til hhv utsiden av goprohuset og til enheten på overflaten som skal motta.
Slik: http://paulillsley.com/GoPro_Underwater_Wi-Fi_Cable_Setup/

En "passiv repeater" kan nok fungere; ei antenne inne i gjæringskaret koblet til ei antenne på utsida. Ei antenne er i sin enkleste form en kabel som er 1/4 bølgelengde, og det tilsvarer like over 3 cm for 2,4 GHz. Så enten en enkel ledning på 6 cm som stikkes inn ved siden av gjærlåsen eller en koaksialkabel der du stripper av 3 cm. Dette fungerer nok best om hullet er lite, så lokket fungerer som et jordplan for antenna. Kabelen må ikke komme i kontakt med metall.

Alternativt et koaksialkabel der du stripper 3 cm i hver ende og stikker den ene enden inn. Her vil det fungere litt bedre med 1/2 bølgelengde (du har ikke noe jordplan, sånn i bunn og grunn, men antenneteori finnes det bedre nettsider for enn norbrygg.no), altså 6 cm i hver ende.
 
Jeg plundret også med kombinasjonen Tilt Hydrometer og Tilt App på telefonen (Android).
Jeg har et plastkar inne i et kjøleskap.
Jeg ble anbefalt å laste ned appen Beacon. Den søker etter bluetooth-sendere i nærheten. Forteller litt om signalstyrke og avstand.
Du kan også lese ut SG (Minor) og Temp (Major) med denne.
Vet ikke om denne appen finnes for Iphone, men dersom den eller noe tilsvarende finnes, kan det være en ide å se hva den sier om signalstyrke etc?
 
Takk for tipsene!
Må nok lese meg litt opp på antenneteori. "Passive repeater" var et bra begrep å begynne å søke på informasjon om!
Og kjekt å vite at det går an å bruke andre programmer for å lese ut data fra tilten!
Prøvde en slik app nå men heller ikke den fikk inn noe.

Får desverre alt for god tid da tilten befinner seg i gjæringsfatet sammen med en øl som fortsatt er i sitt første døgn med gjæring.
Får ikke ut tilten fra fatet uten først å tømme det for øl og snu det på hodet er jeg redd..
Så når dette ølet er ferdig bør jeg ha en løsning eller to klar for testing!
Rapporterer om jeg får det til!
 
Jeg gjærer på et slikt stålfat, sliter en del med å få kontakt med tilten men går stort sett greit med litt tålmodighet. Jeg har den første versjonen som skal være dårligere enn den nye. Sleit veldig med å få kontakt med den første gangen, dette pga. for dårlig batteri, sikkert fordi den hadde blitt lagret horisontalt og svekket batteriet. Med friskt batteri holder den i et par mnd. før en må skifte batteri, ca. 5 brygg. (gammel versjon) har kjøpt meg en enkel batteritester slik at jeg slipper og irritere meg over dårlig kontakt. Ellers så er den helt super20170616_141939.jpg
 
Så ut som et veldig flott gjæringskar det der!
Ser også ut som at den er basert på et 50 liters fat i samme stil som det jeg har så funker det der burde det funke i min!

Marcus Owens fra Tilt mener også at det skal fungere.
Skrev til dem om problemet mitt og fikk umiddelbart svar.
Han mistenkte at min Tilt hadde en feil med bluetoothsenderen og sender meg en ny for å teste!
Fantastisk kundeservice!!:)

Takk til Miguel for tips om å kontakte dem, jeg var jo i utgangspunktet litt skeptisk til om dette ville gå så jeg hadde nok ikke ellers kommet til å skrive og "klage"!
 
En liten oppdatering:

Fikk en ny Tilt i posten på lørdag. Igjen, fantastisk service fra dem. Anbefales!!
https://tilthydrometer.com/

Men heller ikke denne virket i rustfritt bryggerifat...

Så jeg prøvde trikset folk bruker på gopro under vann med en coaxkabel som er strippet for skjerming et visst antall mm avhengig av bølgelengde.
Jeg gikk for en halv bølgelengde (62.5mm) i den ene enden og en hel (125mm) i den andre. Boret et 6mm hull i lokket og stakk den korte enden inn.
Da fungerer det som bare det!!!

Raspberry Pien får kontinuerlige oppdateringer når den er i nærheten. En halvmeter unna oppdateres den oftere enn en gang i sekundet. To meter unna ca annethvert til hvert tredje sekund mens 4 meter unna var det helt dødt. Iphonen får også kontakt men ikke like stabilt som Bringebæret.

Så nå skal jeg eksperimentere litt med å lage en antenne av rustfritt som kan skrus i hullet. Hvis ikke det fungerer må jeg få limt fast ledningen og forseglet den på noe vis.
Kanskje araldit. Noen som vet om noe næringsmiddelgodkjent epoxylim? Sannsynligvis ikke så veldig nøye da det ikke er i direkte kontakt med ølet.

IMG_2162.jpg IMG_2163.jpg IMG_2161.jpg Screen Shot 2018-01-23 at 12.35.04.jpg
 
Vannverk bruker epoxybeskyttelse på metalldeler i pumper mm, så det finnes i hvert fall varianter som ikke er giftige.
 
Kul fix @beefeater, men hvorfor skal du ha antenne i rustfritt? Er ikke det samme materialet som "sperrer signalene inne"? Hele fatet ditt burde være antenne om rustfritt er signal-ledende til Tilten. Eller tenker jeg helt feil nå?
 
Så jeg prøvde trikset folk bruker på gopro under vann med en coaxkabel som er strippet for skjerming et visst antall mm avhengig av bølgelengde.
Jeg gikk for en halv bølgelengde (62.5mm) i den ene enden og en hel (125mm) i den andre. Boret et 6mm hull i lokket og stakk den korte enden inn.
Da fungerer det som bare det!!!

Hel bølgelengde er i utgangspunktet ei dårlig antenne. Du vil få bedre resultat med halv bølgelengde på begge sider.
 
Takk for tips!
Tenkte i min enfoldighet at "Hel må jo være dobbelt så bra som halv" og siden det var plass til det på utsiden så ble det slik. Skal klippe av halvparten i morra og se om signalet blir enda bedre!
Testet med en tynn rustfri tråd på ca 1.5mm isolert med tape mot lokket. Det fungerte også men ikke like bra som coaxen som er kobber.
Googlet meg frem til at rustfritt stål var dårlig antennemateriale; kobber eller aluminium skal fungere bedre.

Men uansett er problemet løst, tester med diverse ledninger og metallpinner til jeg finner noe som er enkelt å feste ordentlig igjennom lokket, som må holde på trykk.
 
Tilbake
Topp