Noen som har oppskrift på English Bitter?

Jeg er veldig glad i både London Pride og ESB fra Fullers og det hadde vært gøy å klone disse. Jeg synes disse har en behagelig dempet karbonering. I andre øl jeg har brygget har jeg brukt ca 6 gram sukker pr liter ved omstilkking.. Noen tips om hva som er riktig i Pride og ESB?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ingemarh skrev:
Jeg er veldig glad i både London Pride og ESB fra Fullers og det hadde vært gøy å klone disse. Jeg synes disse har en behagelig dempet karbonering. I andre øl jeg har brygget har jeg brukt ca 6 gram sukker pr liter ved omstilkking.. Noen tips om hva som er riktig i Pride og ESB?

Jeg bruker denne kalkulatoren til å finne mengde sukker pr. liter: http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator/carbonation.html?15712190#tag

Scroll rullgardinmenyen til f. eks. ESB, angi dine parametere og voilá!
 
Her er forresten en klone jeg fant av London Pride. Hvor riktig den er vet jeg ikke, men det er sikkert en god øl likevel :)

London pride clone Style: Brewer: Runar Stock

Statistics
Volume: 23 liters
OG: 1049
FG:
Alcohol: 4.8 % by vol.
Colour: 16 EBC (Amber)
Bitterness: 40 IBU
BU/GU: 0.81

Fermentables
Pale Malt 7 EBC 4700 grammes
Cara Crystal 120 EBC 250 grammes

Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.

Hops
Target 11% alpha 28 grammes 60 minutes
Challenger 6.4% alpha 18 grammes 5 minutes
Northdown 8.4% alpha 18 grammes 5 minutes
Goldings 5.7% alpha 6 grammes 5 minutes

Fermentation
Yeast: Wlp002

Comments:
 
Den ligner veldig på oppskriften fra bryggeriet på Jamil Show, men det litt vanskelige med å klone dette ølet nøyaktig er vel at de bruker en komplisert partigyle til å brygge tre forskjellige øl fra samme mesk. På den annen side vil du antakelig få et bedre øl, med mindre tanninsmak, om du unngår partigyle-teknikken. Mesk på 65 grader.
 
Kjetil S skrev:
Den ligner veldig på oppskriften fra bryggeriet på Jamil Show, men det litt vanskelige med å klone dette ølet nøyaktig er vel at de bruker en komplisert partigyle til å brygge tre forskjellige øl fra samme mesk. På den annen side vil du antakelig få et bedre øl, med mindre tanninsmak, om du unngår partigyle-teknikken. Mesk på 65 grader.

Tror ikke egentlig parti-gyle er det viktigste for å klone London Pride, snarere det litt vel kronglete gjæringsforløpet Fullers kjører (beskrevet i Can You Brew It?-episoden).
 
For ordens skyld, dette ølet ble veldig godt. Ikke så langt fra London Pride, egentlig. Ville kanskje hatt *litt* mer humle, men ellers strålende.
 
Jeg tenkte å prøve Gahrs bitter:)
Har beregnet litt lite EKG, kan jeg evt. bytte ut noe av denne med f.eks. Fuggles 4,3%, og i såfall hvilken humle kan jeg bytte: Bitter-, aroma-, eller smakshumle? Eller er det andre humler som egner seg bedre? Har også Saaz 90 3,6% og Cascade 90 6% på lager.  Hadde satt veldig pris på om noen hadde et godt tips her!
Mvh Vidar Ø
 
Vidar Ø skrev:
Jeg tenkte å prøve Gahrs bitter:)
Har beregnet litt lite EKG, kan jeg evt. bytte ut noe av denne med f.eks. Fuggles 4,3%, og i såfall hvilken humle kan jeg bytte: Bitter-, aroma-, eller smakshumle? Eller er det andre humler som egner seg bedre? Har også Saaz 90 3,6% og Cascade 90 6% på lager.  Hadde satt veldig pris på om noen hadde et godt tips her!
Mvh Vidar Ø

Eg ville ha brukt Fuggles som bitterhumle og EKG på dei andre tilsettingane. Både for at det er typerikitg og fordi EKG har nydelege aromatiske eigenskaper. Men du gjer deg ikkje vekk om du brukar Fuggles som smaks- og / eller aromahumle.
 
FrodeSy skrev:
Vidar Ø skrev:
Jeg tenkte å prøve Gahrs bitter:)
Har beregnet litt lite EKG, kan jeg evt. bytte ut noe av denne med f.eks. Fuggles 4,3%, og i såfall hvilken humle kan jeg bytte: Bitter-, aroma-, eller smakshumle? Eller er det andre humler som egner seg bedre? Har også Saaz 90 3,6% og Cascade 90 6% på lager.  Hadde satt veldig pris på om noen hadde et godt tips her!
Mvh Vidar Ø

Eg ville ha brukt Fuggles som bitterhumle og EKG på dei andre tilsettingane. Både for at det er typerikitg og fordi EKG har nydelege aromatiske eigenskaper. Men du gjer deg ikkje vekk om du brukar Fuggles som smaks- og / eller aromahumle.

+1
 
Hei;

Jeg skal i gang med en best bitter med en OG på 1.045. Jeg ønsker en FG på ca. 1.010.

Er det noen som vet optimal mesketemperatur for denne ølstilen på Speidel? Som vi vet blir mesken på Speidel relativt tynn.. (britiske ales bruker såvidt jeg vet en såkalt "stiff mash") Samtidig gjærer ikke WLP002 så veldig lavt. I tillegg ser det ut som om mange engelske bryggeri som produserer mild, bitter, og best bitter mesker relativt lavt. (Rundt 65-66 grader)

Flott om noen har erfaringer de vil dele.
 
Jeg mesket slik på min Speidel:
Innmesk 38 °C
10 min 51 °C
60 min 67 °C
10 min 78 °C

Jeg brukte WLP002 og havnet på 1.010
 
Blåser liv i denne tråden igjen:

Jeg er på jakt efter denne intense farven, som jeg vil beskrive som mellom murstensrød og oransje.  Under mine forsøk har jeg beveget meg mellom rav og brun; men ikke fått frem rødskjæret.  Noen tips?
 
Morten K. Agerup Myhr skrev:
Blåser liv i denne tråden igjen:

Jeg er på jakt efter denne intense farven, som jeg vil beskrive som mellom murstensrød og oransje.  Under mine forsøk har jeg beveget meg mellom rav og brun; men ikke fått frem rødskjæret.  Noen tips?

Bruk f.eks. en liten mengde black malt til fargejustering.
 
Gahr skrev:
Her er min standardoppskrift:

Andrimne Ordinary Bitter

22,5 liter
OG: 1039
FG: 1010
IBU: 32 (Noonan)

3 kg Thomas Fawcett pale malt, 5,3 EBC
100 g Thomas Fawcett amber malt, 90 EBC
250 g Thomas Fawcett dark crystal malt, 300 EBC
23 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, 60 min.
30 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, 15 min.
30 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, 2 min.
10 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, tørrhumle
1 tab. Servomyces, 15 min.
1/2 tab. Protafloc, 15 min.
White Labs WLP002

Mesking i 60 min. på 65 °C, 5 min. på 78 ° C. Gjæring på 19-20 °C i 10-14 dager, tørrhumle fra dag 5.

Litt mer humlet enn det Erlendso anbefaler, men dette er smak og behag.



:roedme:  Jeg tenkte at etter "alle" allgrainsettene jeg har brygget med OK resultat så tenkte jeg og prøve meg på denne, da den hørtes fortreffelig ut  :yes: ( og overkommelig)
Jeg bestilte meg overnevnte ingredienser + en gangbar maltmølle og fyrte opp min bb30.
Jeg fulgte meskingen som over, men framgangsmåten til bb30instruksjonen og målte vørteren til solide 1020 før kok. ( ca 24L)
Kan jeg da konstatere at jeg enten har malt kornet FOR grovt? , for dårlig til å sirkulere eller må man være olympisk mester i utbytte for å få
en OG på 0,39 utav 3,3kg malt ? Eller er ikke en BB30 optimal uten pumpe og denslags ?

(Nå skal det sies at jeg juksa litt under kok for å havne på en OG 40) 
 
Jeg lagde også denne i går på en BB30 - vi hadde kjøpt ferdigkvernet korn fra bryggselv, litt usikker på hva slags malningsgrad det er da. Men uansett, vi opplevde motsatt resultat, med OG på 1049. Pre-boil var det 1034, så vi må nok justere fordampningstallene våre litt :)
 
Så ditt svar først nå, Gahr - da blir det nytt forsøk til helgen.  Det blir Spit MkIX, som forhåpentligvis begynner å nærme seg Spitfire fra Shepherd Neame i utseende, smak og aroma og er altså mitt niende forsøk.  Spitfire MkIX var forøvrig en av Spit-utgavene som er gått inn i historien som en av de mest vellykkede og står øverst på min personlige ønskeliste.  Får jeg ønsket oppfylt om å fly/eie/operere en slik?  Neppe. ;-) 
 
Jeg er godt fornøyd med denne oppskriften vi har brukt på vår ESB. Hvor lik den er ogrinalen kan sikkert diskuteres :)  Den kan justeres for farge om man ønsker det.



Champion Ale (Fullers ESB clone)

============
Batch size 25 l
Est. IBU: 34
Est. OG: 1.055

5,55 kg Pale Malt
0,50 kg Flaked Corn
0,25 kg Crystal Malt 85

12 g Challenger 60 min.
10 g Northdown 60 min.
10 g Target 60 min.
10 g Challenger 15 min.
10 g Northdown 15 min.
15 g East Kent Goldings 15 min.
10 g East Kent Goldings 2 min. (har også brygget uten å tilsette på 2 min)

60 min mesking på 66-67c, 15 min utmesk på 78c

60 min koking

Gjær
WLP002 – English Ale



HansKr
 
Oppskriften jeg har lagt meg på har blitt slik:
3800g Pale Malt
250g Dark Crystal 300EBC
150g Amber Malt 110 EBC
150g Cara Malt 31 EBC
Mesking 60 min på 67 grader.
50g EKG 4% på 60 min.
30g EKG på 15 min.
25g EKG på 5 min.
20g EKG på 0 min.
Koking 60 min.

OG 1044(Ved utbytte på 75%, jeg må nok ned i maltmengde nå)
WLP007
FG 1010
4,4% ABV.

Denne er kanskje litt mørkere og rødere en OSH, men smaken er veldig lik(dvs bedre :biersmile:) etter 4 uker på fat.
Her et bilde av FG prøve:
005_zps34a8a800.jpg
 
Tilbake
Topp