Noen som kan hjelpe til å finne ut hvilken usmak jeg har i ølet?

JonAn

Norbrygg-medlem
Hei!

Er det noen i nærheten av Tønsberg som kan hjelpe meg å finne ut hvilken usmak jeg har i ølet? Jeg leverer gjerne en flaske på døra til en som kan litt om usmaker i øl :) Jeg syntes det er vanskelig å beskrive smakene, så derfor ønsker jeg hjelp.
 
Hei!

Er det noen i nærheten av Tønsberg som kan hjelpe meg å finne ut hvilken usmak jeg har i ølet? Jeg leverer gjerne en flaske på døra til en som kan litt om usmaker i øl :) Jeg syntes det er vanskelig å beskrive smakene, så derfor ønsker jeg hjelp.
Litt langt til Tønsberg, og jeg er heller ikke noen god smaker. Men jeg blir litt nysgjerrig; kan du prøve å si noe om hva det er du opplever som ubehagelig? Og hva slags øl er det? Hvilken gjær har du brukt? Gjæringstemperatur?

Jeg har sjøl noen ganger opplevd en usmak jeg ikke klarer å identifisere - og som ikke veldig gode dommere har kunnet fortelle meg hva er, heller. Det er en fenolsk smak, litt medisin/brent gummi. Og de gangene jeg har fått den, har jeg ikke kunnet se at jeg har gjort noe spesielt. Men jeg er ganske sikker på at det er en gjæringsfeil.
 
Jeg elsker usmaker, og quiz. Jeg kan betale deg for å sende to øl til meg. Men da må du ha smakt på en tilsvarende flaske samme dagen som du sender for å bekrefte av usmaken fortsatt er der.
 
Den der har jeg også fått et par ganger, nå sist i El Dorado IPA'n brygga tidlig i våres
hedde egentli tenkt å helle ut de siste flaskene i dag, kanskje i morra
Det er irriterende med usmaker en ikke kan finne ut av, så jeg har full forståelse for trådstarter. Du er jo heldig som bor i Oslo; der er det ikke langt til medbryggere du kan smake og diskutere med.
 
Hvordan karbonerte dere disse?
@Finn Berger

Og har smaken vært der i dunken?
Med vørter - og ja, det er mulig at smaken i alle fall noen ganger har utvikla seg under karboneringa. Men det kan også være at det er en smak som blir tydeligere når ølet er karbonert. Jeg er usikker. Skjønt i ett tilfelle mistenker jeg karboneringa; det skjedde med et øl som jeg var veldig godt fornøyd med da jeg tappa det opp, og jeg husker nedturen da denne smaken dukka opp etter noen dager.
 
Med vørter - og ja, det er mulig at smaken i alle fall noen ganger har utvikla seg under karboneringa. Men det kan også være at det er en smak som blir tydeligere når ølet er karbonert. Jeg er usikker. Skjønt i ett tilfelle mistenker jeg karboneringa; det skjedde med et øl som jeg var veldig godt fornøyd med da jeg tappa det opp, og jeg husker nedturen da denne smaken dukka opp etter noen dager.
Speise altså. @loebrygg ?
 
Nei, sukker, men som Finn sier så er jeg usikker på når den utvikla seg. Også lett å forveksle andre smaker fra gjær og humle som kanskje skal være der; fenoler, tutti frutti
 
Nei, sukker, men som Finn sier så er jeg usikker på når den utvikla seg. Også lett å forveksle andre smaker fra gjær og humle som kanskje skal være der; fenoler, tutti frutti
Right. Svidd gummi hos meg har jeg tidligere bare tatt i samme jafs som ethyl acetat, siden det har gitt seg sammen med det. Har dog aldri opplevd skikkelig svidd gummi, men bare smått sammen med etoac.
 
Men @JonAn , her hijackes tråden så nå behøves det en update fra deg!

Størsteparten handler om renhold eller gjærhelse. Om du ikke kan spore ned til en ingrediens (inkludert vannet ditt). Splitt batch med test av prosess og ingrediens er en fin eliminasjonsmetode.
 
Om du ikke får den store responsen her så er jo en av mange medlemsfordeler at du kan levere inn øl til bedømming utenom konkurranser.

Ta en titt på: Evaluering av innsendt øl
Takk for tips!

Jeg elsker usmaker, og quiz. Jeg kan betale deg for å sende to øl til meg. Men da må du ha smakt på en tilsvarende flaske samme dagen som du sender for å bekrefte av usmaken fortsatt er der.
Jeg sender deg gjerne noen flasker uten betaling, jeg er bare veldig glad for at du gidder å smake. Begge øl er på fat, så jeg kan flaske med Beergun. Vil du ha to 0.5L flasker av hvert øl (2 brygg)? Sender du adressen din på PM?

Til dere andre som har svart, tusen takk for engasjement!

Jeg skal sette meg ned med min bedre halvdel i kveld å smake på ølene og prøve å beskrive hva vi smaker. Hun er bedre på å beskrive smakene enn det jeg er :)
 
Takk for tips!


Jeg sender deg gjerne noen flasker uten betaling, jeg er bare veldig glad for at du gidder å smake. Begge øl er på fat, så jeg kan flaske med Beergun. Vil du ha to 0.5L flasker av hvert øl (2 brygg)? Sender du adressen din på PM?

Til dere andre som har svart, tusen takk for engasjement!

Jeg skal sette meg ned med min bedre halvdel i kveld å smake på ølene og prøve å beskrive hva vi smaker. Hun er bedre på å beskrive smakene enn det jeg er :)
Slike jenter det vil gamle Norge ha:)! (Som det står i sangen, som kanskje ikke så mange kan lenger:)?)
 
#1 Bohemian Pilsner fra Brewshop. (104 dager på fat)
Gjæret i Keezer med STC1000 som temperaturkontroll.
Oppskrift Bohemian Pilsner
Smaksnotater: Soya/umami, Tequila, maling.


#2 Fuck Putin Pale Ale fra Ølbrygging.no. (28 dager på fat)
Gjæret i Keezer med STC1000 som temperaturkontroll.
Oppskrift Fuck Putin
Smaksnotater: Kvae, gammel papp, salmiakk/aceton, stall/litt råttent gress.

Denne er lys og fin i fargen etter 30 dager+ på fat, så jeg tror ikke det er oksidert. mtp. papp smaken.

#3 Hop Sanatorium IPA fra bryggselv.no. (29 dager på fat)
Oppskrift Hop Sanatorium
Denne ble gjæret i kjøleskapet med InkBird som temepraturkontroll.
Dette ølet ble brygget til svoger og svigerfar. dobbel batch gjæret i hvert sitt kar og brygget på hver sin brygger. begge har en liten usmak. Dette ølet har vi brygget med suksess mange ganger før, men denne gangen er det noe som ikke stemmer.

-Alle tre er brygget med Grainfather G30
-Brukt nyeste vannrapport fra Vestfold Vann og brewfather for vannjustering.
-Thermoprobe har blitt teipet til gjæringskaret og isolert med svamp på utsiden.
-Gjærer på plast dunker i kjøleskap eller keezer med temp.kontroll
-Bruker alltid gjær næring
-Bruker 10 dråper Brewers Clarex, denne var best før 2020.
-Én halv tablett Protaflock
-Føler jeg har gode rutiner på renhold og slurver ikke under brygging og gjæring.
-Alle øl er gjæret på forskjellige gjæringskar, byttet kraner når det har vært behov.
-Gjærer alltid 14 dager med Ales og 21 dager med Lager. Så 1-3 dager Cold Crash.
-Tilfører O2 i 60 sekunder ved tilsetting av gjær.
-Fat blir purget før tapping og tappet med slange fra gjæringsbøtte til bunn av fat, lokket ligger løst oppe fatet.
-Fat blir purget etter tapping og satt i kjøleskap for karbonering 0,9bar i én uke.

Mine mistanker:
-Jeg har nylig byttet fra flaket Kalsium Klorid til flytende 33%. Jeg har byttet til flytende i Brewfather og veid væsken med nøyaktig vekt. (mengde væske oppgis i gram i Brewfather fordi det er mer nøyaktig).
-STC1000 er ikke nøyaktig nok eller feil kalibrert.
-For lite gjær, jeg har sluttet å rehydrere tørrgjær og oppnår ofte høyere OG enn tiltenkt i oppskrift.
 
Sist redigert:
Først som sist, jeg har ikke usmakskurs eller noe erfaring på øl-dømming utenom mine egne knapt 200 batcher og slakting av andre øl enn det jeg lager selv.

#1 Bohemian Pilsner fra Brewshop. (104 dager på fat)
Gjæret i Keezer med STC1000 som temperaturkontroll.
Oppskrift Bohemian Pilsner
Smaksnotater: Soya/umami, Tequila, maling.
Drøyt hundre dager på fat skulle ikke rekke å sette umami preg på ølet ut fra kontakt med død gjær. Jeg holder en knapp på oksidering her. Hvordan tapper du til fatet? Sikker på at du unngår å suge inn falskluft i slangeskjøter, og at du har purget fatet før du tapper?

#2 Fuck Putin Pale Ale fra Ølbrygging.no. (28 dager på fat)
Gjæret i Keezer med STC1000 som temperaturkontroll.
Oppskrift Fuck Putin
Smaksnotater: Kvae, gammel papp, salmiakk/aceton, stall/litt råttent gress.
Smaker du stall og råttent gress så tenker jeg fukt i malt og påbegynt syrning kanskje. Papp, aceton, kan være villgjær eller oksidering.

#3 Hop Sanatorium IPA fra bryggselv.no. (29 dager på fat)
Oppskrift Hop Sanatorium
Denne ble gjæret i kjøleskapet med InkBird som temepraturkontroll.
Dette ølet ble brygget til svoger og svigerfar. dobbel batch gjæret i hvert sitt kar og brygget på hver sin brygger. begge har en liten usmak. Dette ølet har vi brygget med suksess mange ganger før, men denne gangen er det noe som ikke stemmer.
Er man sin egen devils advocate her? Uhell med tidligere batcher, og nå leiter man etter feil heller enn å nyte produktet man har skapt? Jeg erfarer det støtt, at øl ikke blir helt som planlagt. Hjernen er innstilt på at slik skal det bli, ut fra min plan og justeringer. Venner og familie elsker ølet, og det er hva som går tomt raskt. Endrer oppskriften slik at jeg blir fornøyd, så sitter jeg inne med øl som de ikke likte like godt.. Folk smaker veldig forskjellig har jeg erfart, og alt etter hvor man er i livet både aldersmessig og smaksmessig så liker man forskjellige smaker. Over til ølet. Om du har brygget oppskriften før, så har du nå nye ingredienser selv om de heter det samme. Både malt, humle og gjær kan nå bidra til at ølet du har brygga smaker forskjellig fra forrige gang. En oksidert humle kan fort ødelegge en hel batch.
 
Usmaker er ikke lett, tok usmak-kurs i Tønsberg for ca. et år siden, men klarte ikke å definere usmakene, selv med ett ark som beskrev hva vi skulle lukte å smake, så ble desverre ikke mye klokere med kurs.
Jeg har fått kjennskap til Diacetyl og DMS på mine egne brygg, og det jeg tenker når jeg ser oppskriften på Fuck Putin pale ale, så brukes det pilsner malt, og en koketid på kun 60 min, da tenker jeg at pilsnermalten burde få koke minst 90 min.

Jeg har fått DMS i et Lucky Jack jeg brygget tidligere, denne har 4,4 kg pilsnermalt som base, jeg testet ut å redusere koketiden, da jeg leste at mange her inne mener at det er mer en nok å koke en time. Det gikk ikke bra for min del, resultat ble en ekkel sur kloakk / søpplebøtte lukt i ølglasset, det var lukten som var værst, smaken var vel ganske normal mener jeg å huske. Av dette ølet gikk halvparten på fat og tvangskarbonering etter 14 dager gjæring, og halvparten på flaske og sekundærgjæring i 14 dager, det som var på fatet luktet mye verre en de på flaske, så sekundeærgjæringen fjernet noe. Etter dette koker jeg alltid 90 min, og ikke hatt det problemet siden heldigvis.

Du sier ikke noe om lukt på ølet ditt, bare smak, jeg regner med at du koker uten lokk og at ikke dampen kondenser og drypper tilbake i koken, da kan du få DMS

Diasetyl lukter smør, og det kan du få hvis gjæren ikke får nok tid til å rydde opp, jeg tror det ikke er et problem når en flasker og sekundær gjærer, men det kan fort bli et problem på et fat som går rett til tvangskarbonering i et kaldt kjøleskap, da har jeg erfart at smørlukten kommer sigende etter ca 2-4 uker.

Tror ikke dette var til noe hjelp, men det er i allefall årsak til de klare usmakene jeg har klart å få til, jeg brygger også på en G30, inkbird, gjærskap osv. Så kanskje det er noe der.
 
Jeg har fått DMS i et Lucky Jack jeg brygget tidligere, denne har 4,4 kg pilsnermalt som base, jeg testet ut å redusere koketiden, da jeg leste at mange her inne mener at det er mer en nok å koke en time. Det gikk ikke bra for min del, resultat ble en ekkel sur kloakk / søpplebøtte lukt i ølglasset, det var lukten som var værst, smaken var vel ganske normal mener jeg å huske. Av dette ølet gikk halvparten på fat og tvangskarbonering etter 14 dager gjæring, og halvparten på flaske og sekundærgjæring i 14 dager, det som var på fatet luktet mye verre en de på flaske, så sekundeærgjæringen fjernet noe. Etter dette koker jeg alltid 90 min, og ikke hatt det problemet siden heldigvis.

Samme erfaring der, prøvde meg en gang på en SnS IPA, 30 -25 min koketid
Nå er det tilbake til 60+ min
Dessuten er det mer behagelig bryggetempo, du får tross alt tid til en øl mens det koker ;-)
 
Tilbake
Topp