Nøgne Ø Porter

Heisann. Først vil jeg si att jeg er meget fersk på brygging og har ennå ikke brygget porter. Men Nøgne Ø's porter er fremragende for min smak.
Har regnet litt på denne oppskifta og skal klemme ut edle dråper av en nyinkjøpt Speidel.

Det jeg lurer på er: Ser att meskinga er på 67grader i en time. Men siden jeg har såpass grei tempkontroll, er det bare å droppe stegmesking alikevel???
Om stegmesk er bedre så gi gjerne en idé på hvilket skjema jeg burde bruke.

Haster bittelitt med svar på akkurat dette sa jeg er i ferd med å starte.

Og ikke minst, gram med sukker til karbonering. Inbiller meg ca 4 gram på porter. Innspill her setter jeg pris på.

på forhånd takk, Steinar.
 
SH skrev:
Heisann. Først vil jeg si att jeg er meget fersk på brygging og har ennå ikke brygget porter. Men Nøgne Ø's porter er fremragende for min smak.
Har regnet litt på denne oppskifta og skal klemme ut edle dråper av en nyinkjøpt Speidel.

Det jeg lurer på er: Ser att meskinga er på 67grader i en time. Men siden jeg har såpass grei tempkontroll, er det bare å droppe stegmesking alikevel???
Om stegmesk er bedre så gi gjerne en idé på hvilket skjema jeg burde bruke.

Haster bittelitt med svar på akkurat dette sa jeg er i ferd med å starte.

Og ikke minst, gram sed sukker til karbonering. Inbiller meg ca 4 gram på porter. Innspill her setter jeg pris på.

på forhånd takk, Steinar.

Nøgne Ø Porter er et fremragende øl!

Du kan godt kjøre ett steg på 67C og en 10-15 minutters utmesk på 78C. Mer avanserte meskeprogram kan du eksperimentere med etter hvert :)

Når det gjelder karbonering så endrer løseligheten til CO₂ i ølet seg med endringer i temperaturen og det må man ta hensyn til. Gjærer man på lav temperatur vil man sitte igjen med mer CO₂ i ølet enn om man gjærer varmere.

Så, først finner du ut hvor karbonert du vil ha ølet. For en porter er ca. 2 Volum CO₂ bra. Deretter finner du ut hvor mye CO₂ som allerede er i ølet etter gjæringen. Ved endt gjæring på 20C vil ølet ha omkring 0.85 volum CO₂. Så 2 - 0.85 = 1.15 volum trenger du altså fra ettergjæringen. 4 gram sukker gir ca. 1 volum CO₂ per liter øl. La oss si at du endte opp med 20L øl klar til flasking. Du trenger da 1.15 volum * 4 gram sukker per liter * 20 liter = 92 gram sukker for hele batchen. Hvis du er redd for at det skal bli for lite så kan du selvfølgelig gå opp litt.

Lykke til!

Edit: endret 3.2 g til 4 g for 1 volum per liter øl. Link til karboneringstabell og link til karboneringskalkulator
 
Suverent med raske svar. Takk for det. når det gjelder stegmesking så er jeg ikke redd for å knotte litt på displayet. Det er jo genialt enkelt å endre det.
Dette er jo også en av de tingene som jeg ikke har helt skjønt. Er ikke stegmesking prima til ALLT egentlig?

Porteren blir min batch 8. ( gikk rett fra butikk øl til Speidel og har aldrig sett meg tilbake. fantastisk ivestering i morro)
 
Da er herligheten et faktum. Og slik ser det ut. Kidevannet ble humlet etter beste evne og en kalkkis. 18.5 l endte jeg opp med i karet.
 

Vedlegg

  • porter.jpg
    porter.jpg
    60,3 KB · Sett: 682
SH skrev:
Da er herligheten et faktum. Og slik ser det ut. Kidevannet ble humlet etter beste evne og en kalkkis. 18.5 l endte jeg opp med i karet.

Har lyst til å prøve meg på denne, har også en speidel  :)

Hadde du i mye vann til mesking?
Hvor mye vann til skylling?
Hva ble OG?

Mvh Lars
 
[/quote]

Har lyst til å prøve meg på denne, har også en speidel  :)

Hadde du i mye vann til mesking?
Hvor mye vann til skylling?
Hva ble OG?

Mvh Lars
[/quote]

Her er notatene. Måtte spe på litt 1/2 kg spray mtp lav og. Hadde 1,055 etter kok. Akkurat smekka de på flaske så dom fåreligger ikke føre de er klare. Men lukter fabelaktig, og ser ut som sort gull. ;-)
 

Vedlegg

  • IMG_1036[1].JPG
    IMG_1036[1].JPG
    913,7 KB · Sett: 803
  • IMG_1035[1].JPG
    IMG_1035[1].JPG
    733,5 KB · Sett: 767
Neste brygg for min del blir en Imperial Chipotle Porter med enten peated eller røkmalt
Mest sansynlig inspirert av denne tråden
 
loebrygg skrev:
Neste brygg for min del blir en Imperial Chipotle Porter med enten peated eller røkmalt
Mest sansynlig inspirert av denne tråden

Tips: bruk chipotle krydder. Ikke hel, tørka frukt.
 
Ville ikke brukt frukten i det hele tatt. Brukte det sist, men da i sekundær. Ble ikke fornøyd. Fikk hint av plantemateriale. Snakket med Mikkeller om chipotle-øl. Han anbefalte chipotle-krydder. De bruker det i Texas Ranger bla. Sikkert flere måter å gjøre det på men dette blir mitt tips
 
Chipotle Portern er mest inspirert av Mikkeller da jeg smakte den i sommer og syntes den var fantastisk
Perfekt balanse mellom sting av chili og akkurat på grensen til å bli for mye
men siden jeg ikke har oppskriften på den men brygget NØ sin Porter Kit i vinter som ble bra
og smakt en del av den også i det siste
så tenker jeg å bruke den som base

Hel tørket chipotle er nå det jeg har og
jeg syntes den smaker godt så det blir nok det jeg bruker
Spørsmålet kommer bare ned til mengde
@ 10 min kok skulle vel bli bra
 
Odland skrev:
Ville ikke brukt frukten i det hele tatt. Brukte det sist, men da i sekundær. Ble ikke fornøyd. Fikk hint av plantemateriale. Snakket med Mikkeller om chipotle-øl. Han anbefalte chipotle-krydder. De bruker det i Texas Ranger bla. Sikkert flere måter å gjøre det på men dette blir mitt tips

Hvordan tror du Craigs Smoked Chipotle pulver blir?  ;D
 
Vurderer å gyve løs på denne!

Ser at trådstarter skriver at det skal meskes på 67 grader i en time, men når jeg følger linken til oppskriften på homebrewtalk.com ser jeg at det står 149 F som tilsvarer 65 grader. Dere som har brygget denne, hvilke temperatur har dere mesket på? Hva tror dere egner seg best 65 eller 67?

Angående gjær. Jeg er fortsatt på tørrgjærstadiet. WLP007 er vel det samme som Safale 04. Noen som har erfaring med Safale 05 på denne? Hvilke av disse to vil være å foretrekke til denne?

Mvh,

Marius
 
Marius K. skrev:
Vurderer å gyve løs på denne!

Ser at trådstarter skriver at det skal meskes på 67 grader i en time, men når jeg følger linken til oppskriften på homebrewtalk.com ser jeg at det står 149 F som tilsvarer 65 grader. Dere som har brygget denne, hvilke temperatur har dere mesket på? Hva tror dere egner seg best 65 eller 67?

Angående gjær. Jeg er fortsatt på tørrgjærstadiet. WLP007 er vel det samme som Safale 04. Noen som har erfaring med Safale 05 på denne? Hvilke av disse to vil være å foretrekke til denne?

Mvh,

Marius

Ingen grunn til å ikkje gå det store skrittet til våt gjær. Og det er ikkje store skrittet heller. Me "meiner" øla vert "mykje" bedre med gjær type våt.

frå min  HTC  "smart-tellefon "
 
Skal definitvt over på fersk gjær etterhvert, men har så langt bare satt to batcher, så kjører en eller to til med tørrgjær for å få øvrige prosesser 100 % på stell :)

Noen synspunkter på valg av gjær med tanke på Safale 04 vs. 05? Bør kanskje gå for Safale 04 her med tanke på at oppskriften kjører på med WLP007?
 
S-04 er ikke egentlig den samme gjæren som WLP007. Nøgne Ø brukte forøvrig Nottingham tørrgjær før de begynte å bruke 007.
 
Tilbake
Topp