Nøgne Ø Porter

Ingen kaffi oppi denne? Dette blir vårt neste brygg:) Må bare komme meg til Trondheim en tur først å få kjøpt inn
 
Skal brygge denne i morgen. Har fått tak i Chinook og Willamette til denne. Kjører følgende humleskjema:

Chinook 11,6 %: 19 gram på 90 minutter til 22,97 / 28,1 IBU med henholdsvis Tinseth og Noonan.
Willamette 5,4 %: 61,5 gram på 15 min 18,51 / 15,1 IBU  med henholdsvis Tinseth og Noonan.

Opprinnelig sier oppskriften Northern Brewer på 15 minutter. Ser andre her har brukt Fuggles også. Jeg fikk ikke tak i noen av delene, men fant Willamette. Tror dere det vil bli bra?

Mvh,

Marius
 
Da står denne til gjæring! Blir spennende å smake.

Traff ikke helt på OG. Siktet mot 1,065, men traff 1,058. Hadde regnet med en effektivitet på 75 % når jeg satte opp oppskriften, men endte rundt 71,5. Korrigerte ikke mengde humle, så øllet blir nok en del bitrere enn planlagt. Hadde beregnet en bitterhet på ca. 43 IBU, men endte nå med ca 48. BU:GU blir da ca. 0,82. Blir det for heftig for en porter?
 
Tappet denne på flaske i dag. Første gang jeg har brukt vannjustering, fersk gjær m/gjærstarter og STC1000. Uten tvil det beste øllet jeg har brygget! Det kan jeg si allerede nå etter å ha smakt en liten sup før karbonering!
 
Prøvde denne ferdig karbonert i dag. Endte på ca. 6,3 %. Smaker veldig bra, men synes kanskje den er noe "tynn" i smaken. Hadde kanskje forventet en enda kraftigere og fyldigere smak. Hva kan være årsaken til det? Er det bare oppskriften som er sånn?
 
Enig. Brukte S-04 som gjær. Tror det er med på å påvirke smaken. Synes min ble for skarp og stikkende.

Satser på at litt modning gjør godt.
 
Har brygget andre portere enn denne, og de virker litt "tynne" i starten. Har brukt både tørr og flytende gjær ser ikke ut til at det har noe og si.
Fylden kommer etter lagring er min erfaring.
 
Lars G Berg skrev:
Har brygget andre portere enn denne, og de virker litt "tynne" i starten. Har brukt både tørr og flytende gjær ser ikke ut til at det har noe og si.
Fylden kommer etter lagring er min erfaring.

Det er et godt poeng som jeg ikke hadde tatt med i betraktningen av en eller annen grunn  :bank2:

Min har bare stått snaue 14 dager til modning på flaske pt.
 
Marius K. skrev:
Lars G Berg skrev:
Har brygget andre portere enn denne, og de virker litt "tynne" i starten. Har brukt både tørr og flytende gjær ser ikke ut til at det har noe og si.
Fylden kommer etter lagring er min erfaring.

Hvor mye sukker karbonerte du med?

Det er et godt poeng som jeg ikke hadde tatt med i betraktningen av en eller annen grunn  :bank2:

Min har bare stått snaue 14 dager til modning på flaske pt.
 
joikakaka skrev:
Marius K. skrev:
Lars G Berg skrev:
Har brygget andre portere enn denne, og de virker litt "tynne" i starten. Har brukt både tørr og flytende gjær ser ikke ut til at det har noe og si.
Fylden kommer etter lagring er min erfaring.

Hvor mye sukker karbonerte du med?

Det er et godt poeng som jeg ikke hadde tatt med i betraktningen av en eller annen grunn  :bank2:

Min har bare stått snaue 14 dager til modning på flaske pt.

Karbonerte med 4 gam per liter. Synes det ble knall.

WLP007 er treg til å karbonere, dersom det er den gjæren du bruker. Mine flasker sto nok 3 uker før de var ferdig karbonert.
 
Gjøres med Nottingham tørrgjær! men har vel lest endel tråder her at folk bruker mindre sukker på stort/porter
 
joikakaka skrev:
Gjøres med Nottingham tørrgjær! men har vel lest endel tråder her at folk bruker mindre sukker på stort/porter

Porter/stout bør ha mindre sukker per liter øl enn de fleste andre typer. Fire gram per liter funket utmerket for meg til denne typen øl. Det vil det gjøre uavhengig av type gjær. Jeg har aldri prøvd Nottingham, men grunnen til at "bond" gjæren bruker lang tid er at den er veldig flokkulerende. Om Nottingham ikke er like flokkulerende vil du få et ferdig karbonert øl kjappere, om det er noe poeng i seg selv.
 
Tilbake
Topp