Nøgne Ø Porter

Gahr skrev:
S-04 er ikke egentlig den samme gjæren som WLP007. Nøgne Ø brukte forøvrig Nottingham tørrgjær før de begynte å bruke 007.

Ser Vestbrygg har Danstar Nottingham som tørrgjør. Er det den du tenker på? Hvilke vil være å foretrekke av den og S-04 på denne?
 
Har i grunnen ikke smakt særlig mye brygget med S-04, men hører ganske blandede rapporter om den. Danstar Nottingham fungerer fint i en porter som dette. Men jeg vil selvsagt råde deg til heller å lage en starter med WLP007...
 
Gahr skrev:
Har i grunnen ikke smakt særlig mye brygget med S-04, men hører ganske blandede rapporter om den. Danstar Nottingham fungerer fint i en porter som dette. Men jeg vil selvsagt råde deg til heller å lage en starter med WLP007...

Vet ikke helt om jeg "tør" driste meg ut på å lage gjærstarter enda. Fortsatt veldig fersk i gamet :) Vet du hva vanlig "attenuation" er for Nottingham gjæren? Ser på hjemmesiden deres at den gjærer ned til 1.008, men gjør den det uavhengig av OG? Jeg tenker å legge meg på en OG på 1.065 når jeg skal brygge denne.
 
Jeg er faktisk i den heldige situasjon og har brygget NØ Porter 4 liter kit med 04, og Porter inspirert med 007

alle har blitt riktig gode
 
Jeg tenker å kjøre på med følgende oppskrift:

Generelt
OG: 1,065
FG: 1,016
Farge (beregnet) EBC: 67
Beregnet bitterhet (Noonan): 43,2
Kokevolum: 27 liter
Sluttvolum kjele: 22 liter

Malt
Maris Otter Pale Malt (7 EBC):  5000 gram
Crystal 120 (120 EBC): 500 gram
Munich (28 EBC): 300 gram
Black malt (1500 EBC): 180 gram
Pale Chocolate (625 EBC): 180 gram

Humle
19 gram Chinook (11,6 % alfa) på 90 min.
35 gram Hallertau Northern Brewer (9,5 % alfa) på 15 min.

Gjær
WLP007 m/starter

Annet
Whirlflock 0.5 tablett på 15 min.


Hvordan ser humleskjemaet ut? Funker dette?
 
Forresten i forhold til Danstar Nottingham - Jeg sitter her med en Kaffestout som jeg gjæret med Nottingham - Den gikk fra 1.072 til 1.004 på 2 uker sharp.
Den gjæren gjærer ut som bare rakkern. Nesten litt mye, synes jeg.
 
Marius K. skrev:
Det var vakent. Om jeg har regnet riktig blir det en utgjæring på 94 %...
Ja, ikke sant - Det har endt på en ganske markant smak. Nesten Syrlig og Beskt, men klar Kaffestoutsmak.
Jeg digger denne smaken - Det er litt Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel over den, men ikke helt der.

Det som er så himla synd er at jeg ikke vil klare å gjenskape den - Termometeret løp løpsk under meskingen, så jeg har ikke peil hvordan det endte såpass godt.
 
Skal bruke WLP007 på denne. Har kjøleskap til gjæring, med varmeelement, og STC.

Hva vil være den / de optimale temperaturen(e) å gjære denne på? Bør jeg starte "lavt" og øke opp? Eventuelt hvor lavt, og hvor ofte skal jeg øke, og til hvor høy temperatur?
 
Spørs kor fruktig eller nøytralt preg du vil ha av ølet. Om du vil ha eit meir nøytralt preg så ville eg starta på 18 grader. Om du vil ha meir fruktig og esterprega profil frå gjæra så ville eg starta på 20. For å sikre god utgjæring, så kan du godt auke temperaturen med 0,1 grad 3. - 4. gjæringsdag (medan gjæringa framleis er aktiv) opp til 1 grad.
 
FrodeSy skrev:
Spørs kor fruktig eller nøytralt preg du vil ha av ølet. Om du vil ha eit meir nøytralt preg så ville eg starta på 18 grader. Om du vil ha meir fruktig og esterprega profil frå gjæra så ville eg starta på 20. For å sikre god utgjæring, så kan du godt auke temperaturen med 0,1 grad 3. - 4. gjæringsdag (medan gjæringa framleis er aktiv) opp til 1 grad.

Takk for svar!
 
Mener å ha lest at enkelte mørke malttyper noen ganger kan (skal?) tilsettes sent i mesken. Stemmer det? Er dette tilfellet i denne oppskriften, eller kan jeg kjøre alt opp i gryta på en gang her?
 
Marius K. skrev:
Mener å ha lest at enkelte mørke malttyper noen ganger kan (skal?) tilsettes sent i mesken. Stemmer det? Er dette tilfellet i denne oppskriften, eller kan jeg kjøre alt opp i gryta på en gang her?

Det har mer med ønsket resultat å gjøre. Om du vil ha minimalt med røstet smak, men likevel mye farge, tilsetter du svart malt sent under meskingen. Her vil du ha mye smak, så du tilsetter alt med en gang.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
 
Kjetil S skrev:
Marius K. skrev:
Mener å ha lest at enkelte mørke malttyper noen ganger kan (skal?) tilsettes sent i mesken. Stemmer det? Er dette tilfellet i denne oppskriften, eller kan jeg kjøre alt opp i gryta på en gang her?

Det har mer med ønsket resultat å gjøre. Om du vil ha minimalt med røstet smak, men likevel mye farge, tilsetter du svart malt sent under meskingen. Her vil du ha mye smak, så du tilsetter alt med en gang.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Ok, takk for svar!
 
I boken fra Brygging fra hånd til munn står det i oppskriften at det benyttes Chinook til bitterhumle, og Hallertau Northern brewer som smakshumle. På bryggesjappa var de utsolgt for en av humlene, men husker jo selvfølgelig ikke hvilke det var  :bank2:

Noen som har noen gode anbefalinger på alternativer for Chinook og NB?

Ser av oppskriften her at det står Centennial i stede for Chinook.

Ser noen her har brukt Fuggles på 15. Hva med Willamette?

Jeg har ikke smakt originalen, så er ikke nødvendigvis så viktig for meg at det blir veldig nærme originalen, men kjekt om noen kan anbefale noe som blir knall, dersom jeg ikke får tak i Chinook og NB.
 
Jeg har brygget den tidligere med Centennial
Ble så bra at den er satt i bryggekø på nytt, men denne gang med Chinook
 
Tilbake
Topp