Nøgne Ø Porter

Fant en oppskriften (i quoten) på en klone av Nøgne Ø Porter (fra can you brew it) og jeg har tenkt å prøve den med helt like maltsammensetning, men med de humlene jeg har tilgjengelig. Har 40g  chinook og 80g Fuggles, så tenkte at jeg kunne lage en mer engelsk versjon med Fuggles som aroma og smak og bruke chinook til bittering.

Noen som har prøvd disse humletypene i en porter? tenkte noe sånt som dette

26.00 gm Chinook [13.00 %] (90 min) Hops 33.0 IBU
40.00 gm Fuggles [4.20 %] (15 min) Hops 7.6 IBU
20.00 gm Fuggles [4.20 %] (5 min) Hops 1.5 IBU
20.00 gm Fuggles [4.50 %] (0 min) Hops -  

http://www.homebrewtalk.com/f12/can-you-brew-recipe-nogne-porter-178852/
6 gallons batch
OG 1068
42 IBU
FG 1014

5.75Kg British Pale Ale Malt
570g Crystal 60
350g Munich
210g Black Patent 525lov.
210g Chocolate 350lov

20g Centennial 10.5%AA at 90m
38g Northern Brewer 9%AA at 15m

90 minute boil

Mash at 67 C for 60 minutes

Yeast: WLP007
 
Jeg tror det vil gå helt greit (utmerket, faktisk), men om du bruker 26 g Chinook (13%AA) for 20 g Centennial (10.5%) til samme mengde øl, vil det bli mye bitrere. Husk på at Jamil og de bruker Rager til å beregne bitterhet.
 
Kjetil S skrev:
Jeg tror det vil gå helt greit (utmerket, faktisk), men om du bruker 26 g Chinook (13%AA) for 20 g Centennial (10.5%) til samme mengde øl, vil det bli mye bitrere. Husk på at Jamil og de bruker Rager til å beregne bitterhet.

aha. Så ikke det i oppskriften. da skal jeg justere det litt. Nøgne ø har ikke mye sen-humling, men jeg tenkte at det kunne fungere bra med Fuggles siden den ikke er så "sterk" som NB, i tillegg til at jeg like gjerne kan bruke all humlen jeg har. (og oppskriften virker mye bedre, jo flere tilsetninger man har)
 
Kjetil S skrev:
Jeg tror det vil gå helt greit (utmerket, faktisk), men om du bruker 26 g Chinook (13%AA) for 20 g Centennial (10.5%) til samme mengde øl, vil det bli mye bitrere. Husk på at Jamil og de bruker Rager til å beregne bitterhet.

nå tenkte jeg meg litt om og grunnen til at jeg vil ha mer bitterhet ved 90 min er jo fordi at jeg får mindre ved 15min  (Fuggles istedenfor NB). er ikke dette rett tankegang?
 
Lars B. skrev:
Kjetil S skrev:
Jeg tror det vil gå helt greit (utmerket, faktisk), men om du bruker 26 g Chinook (13%AA) for 20 g Centennial (10.5%) til samme mengde øl, vil det bli mye bitrere. Husk på at Jamil og de bruker Rager til å beregne bitterhet.

nå tenkte jeg meg litt om og grunnen til at jeg vil ha mer bitterhet ved 90 min er jo fordi at jeg får mindre ved 15min  (Fuggles istedenfor NB). er ikke dette rett tankegang?

Jo, det skal være rett tankegang.

Ang humletilsetting ved 5 min og 0 min så er ikke det vanlig i engelskinspirerte portere eller stouter, jf også original-klone-oppskriften. I en amerikanskinspirert porter / stout hadde det vært mer typeriktig. Men godt blir det nok uansett  ;)
 
FrodeSy skrev:
Lars B. skrev:
Kjetil S skrev:
Jeg tror det vil gå helt greit (utmerket, faktisk), men om du bruker 26 g Chinook (13%AA) for 20 g Centennial (10.5%) til samme mengde øl, vil det bli mye bitrere. Husk på at Jamil og de bruker Rager til å beregne bitterhet.

nå tenkte jeg meg litt om og grunnen til at jeg vil ha mer bitterhet ved 90 min er jo fordi at jeg får mindre ved 15min  (Fuggles istedenfor NB). er ikke dette rett tankegang?

Jo, det skal være rett tankegang.

Ang humletilsetting ved 5 min og 0 min så er ikke det vanlig i engelskinspirerte portere eller stouter, jf også original-klone-oppskriften. I en amerikanskinspirert porter / stout hadde det vært mer typeriktig. Men godt blir det nok uansett  ;)

kan godt være jeg humlemengdene litt bakover i koketid da. synes bare det er artigere å brygge når man har mange tilsetninger å glede seg til.
 
Lars B. skrev:
nå tenkte jeg meg litt om og grunnen til at jeg vil ha mer bitterhet ved 90 min er jo fordi at jeg får mindre ved 15min  (Fuggles istedenfor NB). er ikke dette rett tankegang?
Jo, det er rett tankegang, men uansett hvilken formel jeg bruker får jeg likevel mer bitterhet i din versjon enn i Nøgne Ø (over 50). I tillegg er Chinook en ganske tøff bitterhumle som gir mye smak per IBU, mens Centennial vel er mer moderat.

Angående typeriktighet, så tar ikke disse angelsakserne det så forferdelig nøye. Mange britiske portere bruker humle mot slutten av koketiden. Kanskje ikke i dine mengder, men.
 
Kjetil S skrev:
Angående typeriktighet, så tar ikke disse angelsakserne det så forferdelig nøye. Mange britiske portere bruker humle mot slutten av koketiden. Kanskje ikke i dine mengder, men.

I sannhetens navn må det sies at jeg ikke har smakt mange engelske portere. Men med god erfaring fra både bitter og stout så er det etter min erfaring ikke så veldig ofte du får ales som er godt humla mot slutten av koketida, sjøl om også engelskmennene bl.a bruker å tørrhumle. Derfor antok jeg at det samme gjaldt portere. Men det er vel så at ingen regel er uten unntak. Ett unntak av dette (unntak av unntaket) er at en bør drikke mengder av godt øl  :laugh:
 
FrodeSy skrev:
Men med god erfaring fra både bitter og stout så er det etter min erfaring ikke så veldig ofte du får ales som er godt humla mot slutten av koketida, sjøl om også engelskmennene bl.a bruker å tørrhumle. Derfor antok jeg at det samme gjaldt portere. Men det er vel så at ingen regel er uten unntak. Ett unntak av dette (unntak av unntaket) er at en bør drikke mengder av godt øl  :laugh:

De langt fleste bittere har en rimelig dose med aromahumle i tilsatt også i kokekaret. Det er nok ganske mange flere som får aromatilsetninger enn det er som ikke får det. Humlearomaen i engelsk øl er som regel ikke like markert og påtrengende som i amerikanske ales, men den er definitivt tilstede. I stout og porter brukes det også en del aromahumle, men den kommer mindre til uttrykk, både pga. mindre mengder og pga. et kraftigere maltpreg.

Nøgne Ø Porter er forøvrig et glimrende øl. vel mer amerikansk enn britisk i stilen, men kanonbra, okke som!
 
Gahr skrev:
De langt fleste bittere har en rimelig dose med aromahumle i tilsatt også i kokekaret. Det er nok ganske mange flere som får aromatilsetninger enn det er som ikke får det. Humlearomaen i engelsk øl er som regel ikke like markert og påtrengende som i amerikanske ales, men den er definitivt tilstede. I stout og porter brukes det også en del aromahumle, men den kommer mindre til uttrykk, både pga. mindre mengder og pga. et kraftigere maltpreg.

Stemmer sikkert, men i oppskriftene i boka "Brew your own british real ale" av Graham Wheeler har de fleste av pale ales / bitterene ingen humletilsetting etter siste 10 minutt (hovedsakelig smakshumle) av gjenstående koketid. Joda, her er også noeN med aromahumle tilsett etter den tid, men de fleste har ikke. 1 av 6 porter-/stoutoppskrifter har tilsett aromahumle, og da er det post-boil.

For ordens skyld har Wheeler sjøl skrive: "the recipes in this book are not necessarily exact replicas of commercial breweries' recipes because, often, although the ingredients are known, the exact ratios are not and these have been derived empirically. Some recipes have been reformulated to use more easily obtainable ingredients."

Gahr skrev:
Nøgne Ø Porter er forøvrig et glimrende øl. vel mer amerikansk enn britisk i stilen, men kanonbra, okke som!

Iflg mine notat hadde oppskrifta fra da Brew your own med hjelp fra Kjetil skulle klone NØs porter, Centennial humle tilsvarende 30 IBU og Northern brewer 15 minutt før kokeslutt. NØs porter kan uansett anbefales.
 
Gahr skrev:
FrodeSy skrev:
Men med god erfaring fra både bitter og stout så er det etter min erfaring ikke så veldig ofte du får ales som er godt humla mot slutten av koketida, sjøl om også engelskmennene bl.a bruker å tørrhumle. Derfor antok jeg at det samme gjaldt portere. Men det er vel så at ingen regel er uten unntak. Ett unntak av dette (unntak av unntaket) er at en bør drikke mengder av godt øl  :laugh:

De langt fleste bittere har en rimelig dose med aromahumle i tilsatt også i kokekaret. Det er nok ganske mange flere som får aromatilsetninger enn det er som ikke får det. Humlearomaen i engelsk øl er som regel ikke like markert og påtrengende som i amerikanske ales, men den er definitivt tilstede. I stout og porter brukes det også en del aromahumle, men den kommer mindre til uttrykk, både pga. mindre mengder og pga. et kraftigere maltpreg.

Nøgne Ø Porter er forøvrig et glimrende øl. vel mer amerikansk enn britisk i stilen, men kanonbra, okke som!

Så hvordan ville du fordelt humlen jeg har tilgjengelig (40g chinook, 80g fuggles)? 23 liters batch og koker ned fra 27. Ble mer usikker nå enn jeg var før jeg postet tråden
 
Dette er eit av mine favorittøl og eg har brygga ein variant av det ein tre-fire ganger, men litt forskjellig humlevariasjon. Pleier å bitre til ca 30 IBU med chinook, 90min koking. Og ein liten dose aromahumle ved flame-out. Her brukar NØ northern brewer om eg ikkje huskar feil. Det har eg også prøvd, har og brukt andre om eg ikkje har har NB på lager. Det er jo ein "Amerikansk" porter så det funkar med det meste, berre ikkje overdriv. Syns ein liten dose chinook står godt til dei mørke, brendte maltsortane.

Fritt etter hukomelsen:

38l øl:
7 kg maris otter
2 kg munich
1 kg krystall 150
300g sjoko
300g svart
chinook til 30 IBU @90min
ca 40-50g aromahumle, NB eller anna etter smak og tilgjengelegheit.
WLP007 etter mr.malty, (ev. US-05 som gir omtrent samme utgjæring, litt anna smaksbilde og noko dårlegare flokkulering)
 
Lars B. skrev:
Så hvordan ville du fordelt humlen jeg har tilgjengelig (40g chinook, 80g Fuggles)? 23 liters batch og koker ned fra 27. Ble mer usikker nå enn jeg var før jeg postet tråden

Hehe, ikke meningen å gjøre noen usikre! Hvis meningen er å klone Nøgne Ø Porter, bør du gjøre som FrodeSy sier med centennial og Northern Brewer, men PERSONLIG ville jeg kanskje ha bruke Chinook som bitterhumle, ca. 30 g Fuggles på 15 min. og 30 g Fuggles igjen på 2 min. Eventuelt ville jeg ha brukt noe av Chinooken til aroma også. Jeg er også glad i Chinook i mørke øl. Forøvrig ser den originale oppskriften din helt fin ut!
 
Gahr skrev:
Lars B. skrev:
Så hvordan ville du fordelt humlen jeg har tilgjengelig (40g chinook, 80g Fuggles)? 23 liters batch og koker ned fra 27. Ble mer usikker nå enn jeg var før jeg postet tråden

Hehe, ikke meningen å gjøre noen usikre! Hvis meningen er å klone Nøgne Ø Porter, bør du gjøre som FrodeSy sier med centennial og Northern Brewer, men PERSONLIG ville jeg kanskje ha bruke Chinook som bitterhumle, ca. 30 g Fuggles på 15 min. og 30 g Fuggles igjen på 2 min. Eventuelt ville jeg ha brukt noe av Chinooken til aroma også. Jeg er også glad i Chinook i mørke øl. Forøvrig ser den originale oppskriften din helt fin ut!

startet med å ville klone (noe jeg gjorde med malten), men av praktiske årsaker må humlen byttes ut med noe annet. Ikke har jeg smakt nøgne ø sin porter ennå, så det gjør egentlig ikke så mye om den ikke smaker helt likt.
 
Kjetil S skrev:
Jo, det er rett tankegang, men uansett hvilken formel jeg bruker får jeg likevel mer bitterhet i din versjon enn i Nøgne Ø (over 50).

Så vidt meg bekjent så regner ikke Nøgne Ø inn sene humletilsetninger inn i IBU'en sin.

Jeg tror de gjør det i noen øl, men ikke i alle. Kjetil Jikiun sier de ser på den ekstra ibu-en fra sene tilsetninger som en "gave" til kundene. :) De bruker forøvrig ikke de vanlige utregningsmetodene (Rager eller Tinseth), men et mekanisk "kalkulator-hjul" fra Randy Mosher. Faktiske IBU-målinger har vist at de faktisk treffer ganske bra med tallene sine.
 
Det er sant, men utregningen her stammer fra CYBI, ikke fra Nøgne Ø, som oppgir 30 IBU for porteren. Det er ikke et særlig bittert øl. 26 gram Chinook er ganske mye.
 
Tilbake
Topp