Nordengelsk brun

Brown ale er vel det jeg har brygget mest av. Har nylig laget en Texas brown sammen med @loebrygg og en imperial brown med fattern. Har en "lettere" versjon til coldcrash nå som skal tappes på lørdag. Brown ale uten maris otter er jo galskap, men alt må prøves. Den ser slik ut:

OG: 54
FG: 11
IBU: 28

86,4% Pilsnermalt
3,9% Crystal 250EBC
3,9% Brown
3,9% Cara aroma
1,9% carafa 3

10 g/l
Muscovadosukker @ 10min (måler dette i g/l og ikke % av grist fordi smaken er viktigere enn sukkerbidraget til OG, men smaken blir bedre av å ha den i kok enn i gjæringskaret)

0,7 g/l perle @ 60min
0,8 g/l perle @ 10min

Splittet denne i to gjæringskar og gjærer den ene med nottingham og den andre med 1318-LA3.


Her er min "gamle" oppskrift på noe som ligger nærmere imperial brown enn typeriktig brown ale: http://www.torshovbryggeri.no/pages/brownale.html
 
Slik tror jeg min blir

OG: 1.082

5% Amber
7% Crystal 120
2% Chocolate
2% Pale Chocolate
7% Muscovadosukker

Chinook @ 60 min (50 IBU)
2 g/L Columbus

Humlevalget blir nok litt avhengig av hva jeg har tilgjengelig
men det har vel ikke noe med nordengelsk brun og gjøre
 
Klok av skade overleverte jeg nettopp malt og humle til nettopp designavdelinga (@Ikkeerikraude) mens jeg selv drar på tur til det eksterne bryggeriet for å brygge juleøl.
 
Slik tror jeg min blir

OG: 1.082

5% Amber
7% Crystal 120
2% Chocolate
2% Pale Chocolate
7% Muscovadosukker

Chinook @ 60 min (50 IBU)
2 g/L Columbus

Humlevalget blir nok litt avhengig av hva jeg har tilgjengelig
men det har vel ikke noe med nordengelsk brun og gjøre

Tja - du ligger bare 0.030 over øvre grense for nordengelsk brun:p. Og bare 20 IBU over etter første tilsetning. Så du nærmer deg. Bruk av amerikanske humler er vel en bagatell;). (Jeg går ut fra at WLP001 er et sjølsagt gjærvalg:D.)

Flott tråd forresten - og responsen må da være et sunnhetstegn:).
 
Brown ale er vel det jeg har brygget mest av. Har nylig laget en Texas brown sammen med @loebrygg og en imperial brown med fattern. Har en "lettere" versjon til coldcrash nå som skal tappes på lørdag. Brown ale uten maris otter er jo galskap, men alt må prøves. Den ser slik ut:

OG: 54
FG: 11
IBU: 28

86,4% Pilsnermalt
3,9% Crystal 250EBC
3,9% Brown
3,9% Cara aroma
1,9% carafa 3

10 g/l
Muscovadosukker @ 10min (måler dette i g/l og ikke % av grist fordi smaken er viktigere enn sukkerbidraget til OG, men smaken blir bedre av å ha den i kok enn i gjæringskaret)

0,7 g/l perle @ 60min
0,8 g/l perle @ 10min

Splittet denne i to gjæringskar og gjærer den ene med nottingham og den andre med 1318-LA3.


Her er min "gamle" oppskrift på noe som ligger nærmere imperial brown enn typeriktig brown ale: http://www.torshovbryggeri.no/pages/brownale.html
Er det denne Texasen? https://byo.com/hops/item/2228-texas-imperial-brown
Fant oppskriften for noen dager siden. Den ser meget snadder ut. Gi tilbakemelding om hvordan den ble (om det var den, da)
 
Tja - du ligger bare 0.030 over øvre grense for nordengelsk brun:p. Og bare 20 IBU over etter første tilsetning. Så du nærmer deg. Bruk av amerikanske humler er vel en bagatell;). (Jeg går ut fra at WLP001 er et sjølsagt gjærvalg:D.)

Flott tråd forresten - og responsen må da være et sunnhetstegn:).

Jeg er åpen for å bruke Northern Brewer egentlig
 
Jeg er åpen for å bruke Northern Brewer egentlig

NB er ei fin humle - den er på vei opp i samlinga mi. Nå begynner det å ligne noe;).

Jeg har brukt NB sammen med Mittelfrüh eller Tettnang i tyske øl noen ganger nå - og det er ikke sikkert den kombinasjonen ville bli gal i en nordengelsk brun.
 
I mitt første egenkomponerte brygg (altså mitt andre brygg totalt) skulle jeg bruke northern brewer. I en bayer. Jeg veit ikke helt hvor jeg fikk det fra. Ihvertfall var bryggeland tomt for NB, så jeg måtte forsøke å finne en erstatning de hadde inne. Det var bra skralt i humlehyllene, så jeg landa på cluster. Det blei en rar bayer.
 
Tilbake
Topp