norsk øl med norske råvarer

TTL

 
jeg leste nettopp en rapport fra nordic innovation angående mangelen på nordiske malthus og muligheten for å starte opp micromalting. En av momentene som blir belyst er at det ikke finnes noen særegne nordiske malttyper, og at dette burde utvikles for å kunne brygge særegne nordiske øl. Noen som har meninger om hva som skulle kjennetegne et norsk malt?
Kjør debatt.
 
At det ikke finnes særegne nordiske malttyper er en pussig ting å si. Greit nok at de kanskje ikke hadde produktnavn, men hva med stjørdalsmalt? Hva med sahtimalt? Hva med malt a la Gotland?

I Norge ble det produsert malt etter en lang rekke forskjellige metoder. Vindtørking var én metode, men det er mange flere, og det varierte veldig hvordan man valgte å lage maltet. Jeg har ikke systematisert informasjonen selv ennå, men Odd Nordland har en liste over fire metoder:

1) Varm luft og røyk gjennom maltet (samme som Stjørdalen)
2) Tørking på varm overflate
3) Tørking i oppvarmet rom
4) Soltørking

Det er jo et godt utgangspunkt.
 
Det dyrkes vel ikke ubetydelige mengder med dyrefôr på de norske kornåkrene...

Sahtimalt er en blanding av rug og bygg om jeg ikke tar helt feil.
 
Ved å si at "det ikke finnes noen" mener de vel (tolket gjennom meg) at det maltet som er kommersielt tilgjengelig er malt som er maltet ved hjelp av tyske/belgiske/engelske tradisjoner. Selvfølgelig har vi norske tradisjoner for malting av korn, det har vel blitt brygget øl her i 1000 år minst.

Men malting av korn som industri har vel ikke vært noe stor butikk her til lands de siste åra...

Hvis noen (jeg har lyst, men må vel bli pensjonist først) skulle kline til og ta de gamle norske tradisjonene frem i lyset og ikke minst ut til folket i mengder som gjør det til mer enn en kuriositet tenker jeg det er greit å filosofere litt rundt det her.

Bioforsk har gjort analyser av en del byggsorter og gjort seg noen meninger om hvike som har innhold som egner seg for malting. Men jeg syns det er litt bortkastet å bruke det for å lage en kopi av tysk pilsnermalt. Det kan man jo like gjerne kjøpe billig fra tyskland.
 
Det er riktig. Ringnes la ned det siste norske malteriet i 1986. Og det maltet antagelig etter utenlandsk metode.

Nå kan jo norske byggtyper dyrket i Norge ha en annen smak. Litauisk malt har f.eks det. Men sannsynligvis har du rett i at forskjellen ikke blir så veldig stor.

Jeg skulle også veldig gjerne sett at flere enn stjørdalingene maltet selv. Jeg vet det er folk både på Voss og Sunnmøre, i hvert fall, som fortsatt kan å malte på gammel måte. Mulig det er litt tidlig ennå, men det hadde jo vært fantastisk om man kunne få i gang igjen dette.
 
Ole: Jo, bygget som dyrkes i Norge nå er for det meste ment som dyrefor. Kan være noen i Stjørdalen dyrker spesifikt for malting, men det er ikke mye. Og så har du det som ble dyrket i Østfold for Borg i fjor, og antagelig i år (men det var ikke en norsk byggtype).

Men de gamle byggtypene som ble brukt til malt finnes fortsatt i frøbankene. Maskinbygg, Domen, osv.
 
Tror en av rapportene til bioforsk konkluderte med at domen var ett av de mest lovende slagene med tanke på bl a. Proteininnhold ( var det rundt 9-10% tro? Husker ikke).
 
Det er flere seriøse aktører i Norge som funderer på å starte malting i storskala. Initiativet Nordic Craft Malting Cooperative støtter opp om mye av dette. Lite å finne på nett enda, men det kommer nok noe ganske snart vil jeg tippe. Såvidt omtalt her:
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/universitet-med-eget-bryggeri-1.12175190
Domen er en gammel Norsk sort som har vist lovende takter i tester. Jeg er i gang med et parti nå. 200 kilo lagt til groing på søndag. De fleste norske byggsortene har et proteininnhold innenfor ønsket område ved gunstige vekstforhold ( mellom 9 og 11 %), men det er mange andre egenskaper å ta hensyn til hvis man ønsker å kjøre storskala og konkurrere på pris. Er man derimot mer opptatt av smak og karakter, så er det bare å malte av det du har. Seksrad som torads. Øl blir det
 
Tilbake
Topp