Notater til American IPA "Gahr edition"

Er det "noen" som sitter på oppskriften til denne? Den er litt vanskelig å plotte inn i appen min når jeg ikke vet mengdene...

Dette var mitt første brygg også. Mesket med 20 liter, skylte med 8. Rørte gjevnlig. OG = 1.060 og FG 1.010. Fantastisk godt øl, og fruen var ekstremt godt fornøyd med resultatet, hvilket kanskje er det viktigste av alt ;)

Fikk titte på oppskriften sist jeg var innom, siden jeg nå hadde masse humle fra før og bare trengte å få målene på de ulike til jeg skulle gjenta suksessen, men de gjorde et lite poeng ut av at de ikke hadde lagt ut oppskriften. Uvisst hvorfor :)

Mvh Martin

Jeg skal snart flaske denne. Har det noe for seg å senke temperatur i gjæringskar før jeg stikker om med sukkerlake og flasker? Jeg tenker da på å prøve å få så klart øl som mulig.

Ok, takk. Tror jeg skipper dette punktet om det ikke er annet om å gjøre.

Var nede i kjelleren nå for å ta en måling av SG. Før gjæringen målte jeg OG til 1062 med refraktometer "kalibrert" med springvann. Kontrollerte ikke dette med hydrometer.

Nå måler jeg ca 1011 med to forskjellige hydrometere. Men hvis jeg måler med refraktometer får jeg 1017 (korrigert verdi)  :jaha:

beer%20alchemy.jpg

Hva tror ekspertene om dette? Kan man stole på korrigerte refraktometermålinger? Jeg vil anta at hydrometerene viser riktig verdi, men det skaper samtidig tvil om refraktometeret målte riktig OG. Ved neste brygg skal jeg uansett kontrollere verdier med begge typer.

Edit: typos

Jeg har nettopp kjøpt meg refraktometer selv, og ble forbauset da jeg skulle måle SG i et brygg. Hydrometer sa 1.010 og refraktometer sa 1.025. Jeg trodde jeg hadde kjøpt katta i sekken. Men så viser det seg at alkoholen påvirker resultatet i et refraktometer. Dette leste jeg i en tråd på forumet for 2-3 dager siden.
Man bør altså måle SG/FG med hydrometer.
Refraktometer funker bra før gjæring.

Tilbake
Topp