Null utbytte!

Opplevde å ende med BG 1016 mot planlagt 1043. Hva kan være årsaken?

Jeg ligger vanligvis på 70-75%. Alt ved meskingen virket å gå normalt. Brukte
3.4 pale malt
0.5 roasted
0.3 caramel
0.2 chocolate
0.2 victory
0.4 Flaked barley

Det første jeg reagerte på var veldig treg avrenning. Jeg ser også av kvitetingen at selger kan ha tatt med flaked barley selv om det var strøket ut på listen min. Jeg tilsatte selv 0.4 kg store havregryn. Det kan altså ha blitt 0.8 kg til sammen. Kan det være årsaken til et så lavt utbytte?

Jegnkjøte det ferdig malt fra Brygg Selv. Jeg synes det ser litt grovt ut, men kan det gi såm
stort utslag?

Jeg smakte på vørten. Den hadde bra farge, men smak var langt igår vørt.

Posen virket litt lett, men volummesig ser det på øyemål rimelig rett ut. Men dersom selger har glemt å.putte pale malt opp vil det etter kalkulatoren gi rundt.1012 i OG ja.

Men om det bare er for mye flaked og en kilo for lite pale så skal vel ikke det gå ut over utbyttet? Det er vel først ved gjæring enzym-mangel vil bli merkbart?

Masken veier 7.8 kg inkl. de 0.4 kg havregryn jeg tilsatte. Kan tyde på at de veide 3.5 kg fra butikken? Det må stemme sånn vektmessig. Det kan indikere at det er 2 kg pale malt. Men det skulle vel fortsatt gitt en BG over 1012? Eller vil den lave andelen enzymrikt malt gi lavt utbytte?

Det er definitivt noe som skurrer. Hvis målingene er pålitelige er det noe rart med meskingen. Husket du å varme meskevannet? :p
  • En mulighet er at du har fått riktig mengde malt, men den har kun absorbert 4 dl vann pr. kg, og du har hatt et utbytte under 30 %. Kanskje dette kan skyldes uknust malt? Jeg vet ikke hvordan uknust malt absorberer vann, men vil anta utbyttet i alle fall vil bli veldig lavt.
  • En annen mulighet er at de har målt opp feil mengde malt til din bestilling.
Menneskelige feil kan skje, og min erfaring er at bryggebutikkene rydder opp hvis de gjør feil.

Opplevde å ende med BG 1016 mot planlagt 1043. Hva kan være årsaken?

Jeg ligger vanligvis på 70-75%. Alt ved meskingen virket å gå normalt. Brukte
3.4 pale malt
0.5 roasted
0.3 caramel
0.2 chocolate
0.2 victory
0.4 Flaked barley

Det første jeg reagerte på var veldig treg avrenning. Jeg ser også av kvitetingen at selger kan ha tatt med flaked barley selv om det var strøket ut på listen min. Jeg tilsatte selv 0.4 kg store havregryn. Det kan altså ha blitt 0.8 kg til sammen. Kan det være årsaken til et så lavt utbytte?

Jegnkjøte det ferdig malt fra Brygg Selv. Jeg synes det ser litt grovt ut, men kan det gi såm
stort utslag?

Jeg smakte på vørten. Den hadde bra farge, men smak var langt igår vørt.
Du skriver BG og jeg antar at du mener OG ( original gravity ) ?
Du sier også at avrenningen gikk tregt. Kan du ha fått stuck mash og dermed har kanskje skyllevannet rent rett forbi godsakene ?
Da blir oppfølgingsspørsmålet om vørteren var klar eller uklar når du startet kokingen ?

Jeg brygget samme bestilling på nytt. (Med ny målt så klart) endte opp på target BG. Jeg fortalte episoden til bryggebutikken som var så elskverdig å spandere den nye malten. Mengdemessig virket det likt og masken veide likt.

Jeg har hørt om gammel overtro om dager man ikke bør brygge. Kan det ha vært en slik dag? ‍

Boil Gravity
Basert på temperatur og forventet avkobling kan du estimere noenlunde hva OG vil bli.
Første gang jeg har hørt om BG. Ellers pleier man å bruke SG pre-boil og SG post-boil. OG er det den er når gjæren tilsettes. Temperatur spiller ingen rolle når du skal regne ut OG (annet enn at prøven må være ca 20° da). Bare mengden som antatt fordamper vekk under kok. :)

Var akkurat utsatt for nesten samme sak med Maris Otter Pale Malt, og det viste seg at den var bare knust 1 gang fra butikken. Maris Otter er mindre og hardere enn annen Pale malt, og skulle ha vert kjørt 2 ganger i kverna dems.

Tilbake
Topp