Ny Grainfather 40 i to utgaver

G40 ser snedig ut. Bra den har blitt lavere, men bredere. Er ikke begeistret for høye, smale maltrør. G30 var for krevende mtp mesking. Kunne tenkt meg å låne/leie meg en slik en gang for å teste ut.
 
Hei G40 blir for dyr for min del, men S40 er priset ok, men er dog skeptisk til at 2300w er nok til å få 35-40 liter vørter i kok innen rimelig tid ?
 
Hei G40 blir for dyr for min del, men S40 er priset ok, men er dog skeptisk til at 2300w er nok til å få 35-40 liter vørter i kok innen rimelig tid ?
Ikke noe problem med 2000W og 31L med liggeunderlag som isolasjon rundt min Speidel BM 20 iaff.. når det nærmer seg -10 derimot... Vannslanger til kjøling osv blir dog et problem en stund før kjelen får problemer.
 
Jeg brygger inne i 15-20 Gr.
Brygger nå med BB30A og da tar det av og til lang tid å få ca 32 l. vørter i kok selv om denne er på 2500w, så da er jeg skeptisk til å gå ned på effekt og opp på volum
 
Jeg brygger inne i 15-20 Gr.
Brygger nå med BB30A og da tar det av og til lang tid å få ca 32 l. vørter i kok selv om denne er på 2500w, så da er jeg skeptisk til å gå ned på effekt og opp på volum
Lurer på om det ikke er to varmeelementer også i BB30a. Hvis den er treig kan det hende at styringskortet eller elementet ditt er gåent. Var ute for dette på min BB60a.
 
Det er 2 ja, tror det er 1500 w + 1000 w, og auto-elektronikken tuller til dette av og til, men synes den bruker nok tid selv med begge innkoblet
 
Det er 2 ja, tror det er 1500 w + 1000 w, og auto-elektronikken tuller til dette av og til, men synes den bruker nok tid selv med begge innkoblet
Du får se om du får tak i en dyppvarmer da kanskje. Det må nødvendigvis ta litt tid å varme opp, ellers svir du varmeelementa. 20-30 minutt fra skylling til kok er normalt. I følge kalkisen nedenfor sparer du 12 minutter på å varme fra skylling til kok om du legger til en 3kW dyppvarmer samtidig som du kjører S40 på 100% effekt.

 
Ser både bryggselv og olbrygging.no har 22% rabatt på G30. Ligger det an til at de skal tømme lageret og ta den ut av sortimentet? Kunne vært gunstig for grainfather mtp prisforskjellene.
 
De har ca akkurat de samme bryggerne på tilbud i år som i fjor, så det behøver ikke bety noe sånn sett.
 
Ser både bryggselv og olbrygging.no har 22% rabatt på G30. Ligger det an til at de skal tømme lageret og ta den ut av sortimentet? Kunne vært gunstig for grainfather mtp prisforskjellene.
Tror ganske sikkert den kommer en oppgradert versjon om ikke så lenge. Men du kan bite deg i nesa på at den blir endel dyrere enn dagens.
 
G30 er faktisk ikke å finne i nettbutikken til Ølbrygging nå...
Ølbrygging har en litt merkelig måte å drive nettbutikken på, når en vare er utsolgt kan man ikke søke den opp i nettbutikken, G30 var en del av blackweek tilbudene så jeg tipper de bare er utsolgt :)

Om man har bokmerket adressen for et utsolgt produkt kommer man til produktet og det står utsolgt.
 
Da har jeg hatt et par brygg med g40, og totalt sett er jeg fornøyd. Men jeg sliter veldig med temperaturen ved innmesk og ved stegmesking. Noen som har noen gode tips der? Mye likt som en hvis youtuber opplevde på g70. Jeg tenkte det skulle bli bedre når jeg oppdaterte softwaren, men det ser ikke slik ut. Hvis jeg struper flowen blir det noe mer stabilt, men må da røre og flytte rundt på slangen. Er det noen som har funnet en spreder man kan sett på for å få det jevnt fordelt?
 
Da har jeg hatt et par brygg med g40, og totalt sett er jeg fornøyd. Men jeg sliter veldig med temperaturen ved innmesk og ved stegmesking. Noen som har noen gode tips der? Mye likt som en hvis youtuber opplevde på g70. Jeg tenkte det skulle bli bedre når jeg oppdaterte softwaren, men det ser ikke slik ut. Hvis jeg struper flowen blir det noe mer stabilt, men må da røre og flytte rundt på slangen. Er det noen som har funnet en spreder man kan sett på for å få det jevnt fordelt?
KegLand har laget en i plast sånn at selv en 6watt pumpa skal klare å spre vann/vørter helt ut til kanten av omtrent en hvilken som helst kompaktbrygger. Den er(igjen) utsolgt og har enda ikke kommet til Norge, men ølbrygging får den så fort de får produsert flere.

Den er lagd sånn at man kan ta av rotor delen og da skal den spre ganske greit under mesk, rotor delen er for vask. Mener diameter er sånn at den går på slangen på de fleste sirkuleringsarmer til kompaktbryggere så den vil sikker passe det meste. Meeeen som med heat exchange dish'en til gen 4 maskinene, vet ikke ølbrygging når de får den inn så en får vel sitte å vifte med beina en stund til.

 
Sist redigert:
Har ikke noe problemer med min, ligger dog ca 0.5-1.0 grader lavere midt inne i mesken en hva temp føleren viser og justerer deretter. Vet jo selvfølgelig ikke hvem av de som er riktig. Har en manuell på lang stang som står nede i mesken hele tiden.

Uansett lagde meg en slange med splitter for å få jevnere sirkulasjon. Har plugget endene pittelitt med en mindre slangestubb så mesteparten går ut gjennom hullene jeg har lagd i slangen.

Har en SS Brewtech sparge manifold også, men denne slangen gjør mer en bra nok jobb samt enklere å løfte på når jeg skal røre litt så spargemanifolden får hvile.

IMG_2449.jpgIMG_2449.jpg
 
Tilbake
Topp