Ny SB i 2015

Krana til min nye Speidel holdt ett brygg, nå lekker den. Heldigvis passer krana til min gamle kokekjele perfekt på Speidelen.
 
I dag, med mitt femte brygg, blir siste gang jeg bruker orginalkrana også. Må skru den så hardt igjen at krana peker oppover nå. Kuleventil-kran og overgang neste.

Merkelig at tyskerne kan levere en kran som også de må ha fått tilbakemelding på at ikke holder mål.
 
I dag, med mitt femte brygg, blir siste gang jeg bruker orginalkrana også. Må skru den så hardt igjen at krana peker oppover nå. Kuleventil-kran og overgang neste.

Hvis du tar den av, og leker litt med den, skal du se at du løser akkurat det problemet der.
Har brygget med min Speidel i snart tre år uten noen problemer med krana.
 
Akkurat kommet i gang med 50L etter over 100 brygg med 20L. Må si jeg er rimelig skuffa.
- Ikke noe network
- Ikke mulighet for å navngi "Recipe" annet enn Recipe1, 2 osv. Må lage en liste på papirlapp ved siden hvis du skal huske hvem som er hvem
- Krana lekker
- Virker som bunnen er mere blikkboks enn tidligere
- Stor og klumpete kontroller, spesielt frontpanel er unødvendig "fancy og stort"
- Displayet er tregt til å oppdatere seg, men lettlest. Irriterende nå i 2015 å ha 90' talls fart på elektronikken
 
Og jeg då hadde håpet på en liten minipc innebygget med styring og overvåking via nettet. Men bare det at en ikke kan navngi oppskriftene er et stort minus :(

Håper oppdateringene kommer etterhvert og forbedrer den. Og det kun er speidel som har vært for ivrig å få den ut til massene

Easybrew
 
Klippet fra braumeisters.net

Re: An exciting announcement from Speidel

by Jake99 » Mon Feb 23, 2015 6:48 pm

niels wrote:fmoret wrote:Any News about WIFI?
Nope, as soon as there is any news you'll read it here. Don't expect the Wifi to be enabled before Q2.

- Niels

This is what i found on a german webshop.

"Rezeptprogrammierung ist auf einer Seite komplett möglich (alles auf einmal im Blick).
Die Steuerung ist für Wlan vorbereitet.
Das Wlan wird künftig mit Apps und Bedienfunktionen sukzessive ausgebaut (ab Mai 15)"



Begin february speidel replied on a e-mail where they said that wlan will be available in about 3 months,the first software update will be in about 2 months.
For wifi we will need the free com. port on the back of the controller,adn it seem that we will need a antenna that will fit on this port.
Because this port has 4 or 5 pins i'm wondering that if a connection on a few pins will activate the wifi,the other will be used for the antenna?


Cheers,
Jan
Top
Re: An exciting announcement from Speidel
by Tommybear1979 » Mon Feb 23, 2015 6:57 pm

Irina from Speidel replied to me that new firmware is due in April
 
Da er den nye Speidel 50L bestilt, prøver å finne en manual som har det nye panelet for å lese meg opp litt mens jeg venter i spenning.
Noen som vet om en link eller har en PDF fil liggende ?
Google er ikke på mitt lag i dag.
 
Akkurat kommet i gang med 50L etter over 100 brygg med 20L. Må si jeg er rimelig skuffa.
- Ikke noe network
- Ikke mulighet for å navngi "Recipe" annet enn Recipe1, 2 osv. Må lage en liste på papirlapp ved siden hvis du skal huske hvem som er hvem
- Krana lekker
- Virker som bunnen er mere blikkboks enn tidligere
- Stor og klumpete kontroller, spesielt frontpanel er unødvendig "fancy og stort"
- Displayet er tregt til å oppdatere seg, men lettlest. Irriterende nå i 2015 å ha 90' talls fart på elektronikken

Det er litt rart dette med nye modellar og interessa for dette.

Sånn generelt så er det aldri lurt å gå for det aller siste når det gjeld teknikk - ikkje med mindre det er frå selskap som har skikkeleg utprøving av det dei leverer.

Det er også slik at i selskap av ein viss størrelse vil det alltid vera pes på kostnader (frå økonomane): korleis kan vi produsera billegare? korleis kan vi spara på ditt og datt.

Så skal det samstundes vera produktutvikling. Det gjeld å få produktet ut på marknaden raskt. Selgarane vil ha noko nytt på halda på med - dei er lei av å selga det same dei har gjort i 5 år.

Ingeniørane vil derimot helst laga det perfekte produktet og det blir dei jo sjeldan ferdige med for det er alltid noko nytt og spennande som skjer på teknologifronten.

Så velger enkelte selskap å gå ut med nye produkt som ikkje er heilt ferdig . Dei har dessutan sagt opp kontrakta med den gamle produsenten så dei har ikkje noko alternativ. Teknologien går ubønnhørleg framover med stormskritt og plutseleg så ser ingeniørane at dei hadde gløymt å tenkja på noko i det nye produktet - så dei vil gjerne laga enno eit nytt produkt og sidan dette er enno rimelegare i innkjøp (og dermed gjev betre forteneste) så er det jo greit for økonomane. Der kom versjon 2 som ikkje er kompatibel med versjon 1.

Så då må du og eg kjøpa enno ein ny modell for å vera med i løpet.
 
Ingeniørane vil derimot helst laga det perfekte produktet og det blir dei jo sjeldan ferdige med for det er alltid noko nytt og spennande som skjer på teknologifronten.

Så velger enkelte selskap å gå ut med nye produkt som ikkje er heilt ferdig . Dei har dessutan sagt opp kontrakta med den gamle produsenten så dei har ikkje noko alternativ. Teknologien går ubønnhørleg framover med stormskritt og plutseleg så ser ingeniørane at dei hadde gløymt å tenkja på noko i det nye produktet - så dei vil gjerne laga enno eit nytt produkt og sidan dette er enno rimelegare i innkjøp (og dermed gjev betre forteneste) så er det jo greit for økonomane. Der kom versjon 2 som ikkje er kompatibel med versjon 1.

Med all respekt, dette er tull og får meg til å lure på hva slags ingeniører du har hatt med å gjøre. Beskrivelsen din av ingeniører som noen som ikke er opptatt av å få løsninger ut til kunden, som ikke følger med i timen og blir overrasket når verden går framover og som ikke bryr seg om ting fungerer eller ikke er i hvert fall ikke noe jeg kjenner meg igjen i.
 
Dette skulle vera satt litt på spissen og kanskje meint litt humoristisk og var ikkje ei generell omtale av ingeniørar og andre faggrupper så om eventuelle faggrupper her skulle føla seg trakka på tærne - så får eg orsaka.

Av dei 3 gruppene eg har omtala - økonomar, seljarar og ingeniørar - så har eg trass i alt - som programvareutviklar - mest til felles med ingeniørar.

Det var vel kanskje litt meir innspel på det forhold at det kanskje er blitt veldig fokus på at man må ha alt som er nytt - jo før jo heller. Og det som er nokre månader gammalt er gammalt og uinteressant. Akkurat når det gjeldt speidel braumeister så lagar modellen frå før 2015 like godt øl som modellen som kom no i år. Styrepanelet er kanskje meir fancy å sjå til og har anna funksjonalitet i fine fargar - men i realiteten så gjer programvaren i styrepanelet det same som før.
 
Dette skulle vera satt litt på spissen og kanskje meint litt humoristisk og var ikkje ei generell omtale av ingeniørar og andre faggrupper så om eventuelle faggrupper her skulle føla seg trakka på tærne - så får eg orsaka.

Av dei...................
Syns det var et flott kåseri jeg. Er vel ingeniør selv, men har absolutt ikke såre tær etter å ha lest dette. Heller et flir om munnen pga. nydelig språk og humoristisk vinkling :)
 
update
og så virker ikke koketimer
begynner å telle ned ved 90 grader og da blir alt feil
Det er ikke sikkert at det er noe feil med Speidelen din. I manualen er faktisk dette omtalt. I flg den vil nedtelling starte dersom det har gått mer enn 2 min uten temp.økning. Årsaken skal visstnok være at det kan være vanskelig å nå måltemperaturen på 100 grader.
Selv er jeg helt fersk i gamet og har kun 2 brygg bak meg med ny 20l Speidel. Prosessen har funket bra begge gangene og jeg er så langt fornøyd med Speidelen.
Når det gjelder dette med den nye control boksen og alle muligheter og funksjonaliteter den skal tilby, tror jeg nok vi må smøre oss med tålmodighet før endelig løsning foreligger. Ser ikke bort fra at det kan bety ytterligere investeringer for den som vil ut i cyberspace med Speidelen. Foreløpig setter jeg pris på at den lager godt øl.
 
Tilbake
Topp