Ny Speidel 20 og 50

Hvis det blir mye dyrere enn det allerede er så får de ikke solgt noe..Da det begynner å komme en del konkurenter på banen.

Men tappekran under er ho meget kjekt. Liker også kjølekappen men hadde vært interessant å fått høre hvor lang tid en bruker ved nedkjøling av vørteren.

Med kjølekappen så blir anlegget et enda mer alt i et anlegg. Men ser at det kanskje kan bli et problem å kjøle ned en batch på 60-65 liter. Uansett spennende.

easybrew
 
whirpool integrering kunne bli mer interessant enn kjølekappen. Kjølespiral er mer fleksibel for hjemmebruk faktisk.
Krana på bunnen til enkel vask er allerede løst en av norbrygg medlem, det er nok å ha en T-kobling på 1/2 + overgang 1/2 han + selv krana 1/2.
Tappekran byttes vanligvis med en gang.

Fra første sekunder forventet dampkjele løsning integrert i ny Speidel (som store bryggeri har) og nesten begynte å gråte men... mirakel er borte.
 
Hvis det blir mye dyrere enn det allerede er så får de ikke solgt noe..Da det begynner å komme en del konkurenter på banen.

Men tappekran under er ho meget kjekt. Liker også kjølekappen men hadde vært interessant å fått høre hvor lang tid en bruker ved nedkjøling av vørteren.

Med kjølekappen så blir anlegget et enda mer alt i et anlegg. Men ser at det kanskje kan bli et problem å kjøle ned en batch på 60-65 liter. Uansett spennende.

easybrew

Speidel har kanskje tatt patent både på ditt og datt så det kan godt henda det er vanskeleg å laga noko tilsvarande.

Camurri er vel einaste konkurrenten idag og der er det røresystem og dei fokuserar på at det gjev høg effektivitet. Men om elektronikken er like god veit eg ikkje.

Men smart å ta kjølinga dei har hatt på dei store 200 liters anlegga i bruk på 20 og 50 literane. Og at dei har tatt til vett og laga lågare tappepunkt for enkare vask.
 
Var camurri jeg hadde i tankene, og en skal heller ikke sjå bort fra at grainfather kommer med noe nytt og større og bedre.


Easybrew
 
Det går an å laga tapping ved omkobla løp for ei av pumpene. Den nye modellen ser ut til å ha eit eige utløp i kanten av botnen.
 
Er no bare å bruke en vannsuger, suger den tom på et øyeblikk. Rengjøring går som en lek.
 
Noen som vet om disse nye modellene er å få tak i hos bryggselv.no? Fikk denne i gave nå: https://www.bryggselv.no/blichmann-engineering/400710/g2-boilermaker-38l-10-gallon og vurderer å bytte den inn i en speidel. Men usikker på om jeg kan ha en brygger på mitt lille kjøkken i min lille leilighet. Er det slik at denne er helautomatisk? Hva trenger jeg utenom? Foregår gjæringen i denne også? Jeg har brygget ca 10-12 bacher sammen med andre før, så har litt erfaring men det har alltid vært med "bryggerier" ala lignende som Grainfather, så jeg ble litt skeptisk til kjele på kokeplate. Og Speidel høres jo ganske fantastisk ut i forhold da[emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Noen som vet om disse nye modellene er å få tak i hos bryggselv.no? Fikk denne i gave nå: https://www.bryggselv.no/blichmann-engineering/400710/g2-boilermaker-38l-10-gallon og vurderer å bytte den inn i en speidel. Men usikker på om jeg kan ha en brygger på mitt lille kjøkken i min lille leilighet. Er det slik at denne er helautomatisk? Hva trenger jeg utenom? Foregår gjæringen i denne også? Jeg har brygget ca 10-12 bacher sammen med andre før, så har litt erfaring men det har alltid vært med "bryggerier" ala lignende som Grainfather, så jeg ble litt skeptisk til kjele på kokeplate. Og Speidel høres jo ganske fantastisk ut i forhold da[emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Om du har brygget på GrainFather så har du brygget på en maskin med samme "konsept". Speidel har en del funksjon for automatikk og alarm innebygget. Utover dette så er alt som på andre kompaktbryggere. Det er kun mesking / kok / kjøling av vørter som skjer på Speidelen, resten må du gjøre som med alle andre brygg. Dette betyr at du må ha egne gjæringskar osv uansett hvem av kompaktbryggerne du brygger på (i det minste så langt meg er bekjent)
 
Takk for svar. Ang gjæring: se 1:48 ut i videoen. Der står det om fermentation. er ikke det gjæring? er ikke helt inne i alle begreper på Engelsk, så beklager om jeg ikke henger med her:)
9988c9f2c308876426867fc70627137c.png



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk for svar. Ang gjæring: se 1:48 ut i videoen. Der står det om fermentation. er ikke det gjæring? er ikke helt inne i alle begreper på Engelsk, så beklager om jeg ikke henger med her:)

Det er gjæring, ja. Speidel lager gjæringskar for større bryggerier, og her ser det ut til at de kommer med noe også for småbatcher. Jeg synes kanskje det virker like spennende som en Braumeister med kjølekappe, selv om jeg gjetter på at prisen blir avskrekkende.

Jeg synes det ser ut som dette faktisk retter seg mot et profesjonelt marked som skal ha pilotbryggerier, men jeg kjenner jo at det rykker litt i utstyrsinstinktet.
 
Enig! Snakket med bryggselv nå og de sier at de mest sannsynlig vil få inn denne nye modellen på nyåret en gang. De skulle få vite mer på en messe de skulle på neste helg. Frister i så fall å vente da.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk for svar. Ang gjæring: se 1:48 ut i videoen. Der står det om fermentation. er ikke det gjæring? er ikke helt inne i alle begreper på Engelsk, så beklager om jeg ikke henger med her:)
9988c9f2c308876426867fc70627137c.png



Sent from my iPhone using Tapatalk

De omtaler gjæring i samme video, men det er ikke samme maskin. De har gjæringsdunker på gang med kontroller slik at man kan lage gjæringsprofiler osv.
Akkurat slik man gjør med STC-1000+, Brewpi osv.

Så - nei, det er ikke en del av kompaktmaskinen. Se nøye på video så ser dere at det er en konisk tank -og ikke kokekjelen de viser.
 
Det som hadde vært genialt var enten en potensialfri utgang eller en utgang som gjorde at man kunne stille inn Speidelen til å slå inn en magnetventil. Kjølingen hadde da startet automatisk så fort kok var ferdig. Samtidig startet pumper (valgfritt) og kjølt ned til innstilt temp. Når temp var nådd, stoppet pumper og stengte magnetventil.
 
Det som hadde vært genialt var enten en potensialfri utgang eller en utgang som gjorde at man kunne stille inn Speidelen til å slå inn en magnetventil. Kjølingen hadde da startet automatisk så fort kok var ferdig. Samtidig startet pumper (valgfritt) og kjølt ned til innstilt temp. Når temp var nådd, stoppet pumper og stengte magnetventil.

Tja. Dette er vel slik det er ellers. Ingen lagar det perfekte produktet. Ein skal ha rom for å forbetra produkt. Kanskje dei gjer dette om eit år - dei vil jo gjerne ha noko dei kan lokka oss med då.

Eg skulle for min del gjerne ha sett litt tal på kor effektiv kjøling er med ei slik kappe.
 
Tilbake
Topp