Ny Speidel 20 og 50

Mistenker at det ikkje er like effektivt


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Lekkert..
Dersom kjølingen med kappe er effektiv nok til at man slipper å kjøpe tradisjonell spiral er ikke prisforskjellen så veldig stor med tanke på at bryggedagen forenkles enda mer. Avtapping i bunn er også absolutt verdt å få med på kjøpet.

Gjæringstanken ser også lekker ut! Noen som vet om disse tankene klarer å gjære under trykk med en spunding-valve?
 
Bruttern jobber i prosessindustrien, og hans første reaksjon var at en sånn kappe må bli mer effektivt enn en spiralkjøler. Jeg vet ikke jeg, men speidel blir for meg bare mer og mer attraktivt. Brygger på gamlemåten med kjølebag enda, men jeg må bare si at å ha mindre utstyr å dra frem og rengjøre, virker bare mer og mer intressant for min del.
 
Hvor du har de tallene der fra vet jeg ikke, men fra Speidels bruksanvisning er det 13 kg og ikke 13,5 som er maks malt i røret. At Speidel nå lager et nytt maltrør som er mindre istedenfor å bruke eksisterende rør ville være rart. Er jo samme maskinen som før, men med kjølekappe og ekstra kran.
 
Ja, akkurat i dette tilfellet tror jeg at det har sneket seg inn en skriveleif fra BS side. Korte maltrøret er det samme som før, hvorfor ikke det store? Og leser du på den gamle modellen står det 12 kg der også. Da regner jeg med at det er feil.
 
Ble blendet av blingen fra den nye braumeisteren og trykte spontant på bestill knappen. Ser frem til forenklet rengjøring og kjøleprosess. Alt som gjør prosessen enklere ved brygging, og spesielt ved rengjøring er jeg storfan av. Pluss også for at det tar mindre plass ved lagring når det ikke er i bruk.
 
Hvordan er den nye kjøleren? Jeg må si at den virker forbasket praktisk.

Altså. Er det bare et tomrom mellom to vegger med vann inn/ut, eller går det rør inni der, med god kontakt til innervegg?
 
Jeg har også hevet meg på den nye Speidelen med kjølekappe. Ny arbeids tilværelse, så mindre utstyr skal bli stas :) . Men blir uvant med bare plass til 6Kg malt. Gleder meg som en unge til Januar!!
 
Noen som vet noe mer om gjæringstanken? Pris? Tilgjengelighet? Ser veldig bra ut, men vil vite mer[emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kjølekappen ser lik ut som på 200literen. Noen som har erfaring med effekten på denne?

Så en video (som jeg ikke finner igjen akkurat nå) på Youtube eller en facebook reklame i går. Et norsk bryggeri i Oslo som lager surøl - de hadde Speidel 200L med kjølekappe.
De brukte i det minste ingen annen kjøler i videoen, og det tar jeg som et godt tegn.

Nå får jeg straks min uansett, så da skal jeg legge ut en rapport etter en teskjøling av 60L vann.
 
Jeg hadde en 200 l speidel . Mye bra å si om den, men kjølekappen var utrolig treg.Særlig når vørteren nærmet seg 20.
Whirpoolen var imidlertid utmerket. Jeg bygger opp igjen med en 50 liter.
Har lagd tinærmet samme løsning som på 200 liter men med motstrømskjøler i linje med en ekstern pumpe. Erstattet ene albuen
til ene pumpa med en treveisventil som den eksterne pumpa suger fra. Innløp via uttakket for avtapning på siden med et bend på innsiden
som 200 literen. Får ikke (foreløpig 9 samme effekt på whirpoolen. Høyde/bredde er forskjellig .Ideelt skal en whirpool har 3 til 5 ganger bredde iforhold til høyde.
Mistenker dog at den brewbriten jeg bruker nå er gammel og ikke så effektiv som den pleier å være. skal prøve å ta non bilder hvis det har interesse.
 
Jeg hadde en 200 l speidel . Mye bra å si om den, men kjølekappen var utrolig treg.Særlig når vørteren nærmet seg 20.
Whirpoolen var imidlertid utmerket. Jeg bygger opp igjen med en 50 liter.
Har lagd tinærmet samme løsning som på 200 liter men med motstrømskjøler i linje med en ekstern pumpe. Erstattet ene albuen
til ene pumpa med en treveisventil som den eksterne pumpa suger fra. Innløp via uttakket for avtapning på siden med et bend på innsiden
som 200 literen. Får ikke (foreløpig 9 samme effekt på whirpoolen. Høyde/bredde er forskjellig .Ideelt skal en whirpool har 3 til 5 ganger bredde iforhold til høyde.
Mistenker dog at den brewbriten jeg bruker nå er gammel og ikke så effektiv som den pleier å være. skal prøve å ta non bilder hvis det har interesse.
Veldig interessert i bilder
 
Tilbake
Topp