Nybegynnerfeil? Humle i vørter, skum i gjæringskar, meskefeil?

bjhor

Norbrygg-medlem
Hei, noen spørsmål fra ein nybegynner,
Har lagd meg eit terassebryggeri med pid styrte varmeelement,.
Første feil var at eg monterte varmeelement for høgt,, så eg kan ikkje brygge mindre enn 40 liter..
Brygget på lørdag, påskeøl fra petit, belgisk blond
Andre feil, eg fyllte all malt i meskerøret før eg satte det opp i meskevannet. Kva gjør dette?
Tredje mulige feil, trur eg fekk masse humle og gørr med over i gjæringskar. Kva gjør det?
Ser nå etter 5 dager at OG har gått fra 1050 til 1014, er dette normal fart på gjæringa? Har vært 19-20 grader i rommet.
Er og masse skum og gjær på toppen av ølet nå, vil dette synke etter 14 dager?
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    467 KB · Sett: 475
  • image.jpg
    image.jpg
    447,4 KB · Sett: 482
  • image.jpg
    image.jpg
    272,2 KB · Sett: 490
  • image.jpg
    image.jpg
    309 KB · Sett: 488
bjhor skrev:
Hei, noen spørsmål fra ein nybegynner,
Har lagd meg eit terassebryggeri med pid styrte varmeelement,.
Første feil var at eg monterte varmeelement for høgt,, så eg kan ikkje brygge mindre enn 40 liter..
Brygget på lørdag, påskeøl fra petit, belgisk blond
Andre feil, eg fyllte all malt i meskerøret før eg satte det opp i meskevannet. Kva gjør dette?

Er ikke sikker på om dette nødvendigvis er feil ... spørs om jeg forstår deg rett. Det viktigste er vel at du får rørt godt slik at det ikke danner seg tørre lommer i malten ...

bjhor skrev:
Tredje mulige feil, trur eg fekk masse humle og gørr med over i gjæringskar. Kva gjør det?

Ingen verdens ting om du ikke trenger å reprodusere akkurat dette ølet med 100% likhet :) Humlen som kommer med over i gjæringskaret setter i værste fall mer humlesmak på ølet. Og mange (med meg) mener det ikke er farlig å få med litt (eller mye) trub (eller gjørr som du kaller det) med over i gjæringskaret. Vi tar gjærne med en masse humle og trub for å en liter eller to ekstra.

bjhor skrev:
Ser nå etter 5 dager at OG har gått fra 1050 til 1014, er dette normal fart på gjæringa? Har vært 19-20 grader i rommet.

Helt normalt. Stormgjæringen (første mest aktive perioden) er ofte unnagjort på noen dager. Avhengig av gjærtype og gjærmengde kan det vel tenkes at den går ned ytterligere noen OG-poeng. La den uansett stå i ca. 14 dager totalt. Da får gjæren god tid til å "rydde opp etter seg".

bjhor skrev:
Er og masse skum og gjær på toppen av ølet nå, vil dette synke etter 14 dager?

Også helt normalt. Ja, det meste av dette vil bunnfelle. Ikke bli overrasket om det likevel ligger og flyter litt rask på toppen etter 14 dager, men selve skumtoppen vil normalt være borte da :)
 
Har ikke erfaring med det ølet. Det meste du beskrive er normalt:) Humla i gjæringskaret vil bare synke ned så det går bra. Gjæring kan se litt stygt ut. SG 1050 til 1014 er heilt normalt. La det stå i 14 dager. det blir heilt sikkert bra:)
 
Sett det gjerne litt kaldt noen dager før du skal tappe over på flasker / fat, så vil det meste være bunnfelt.
 
Ser bra ut dette  ;)

Kan ikke se noe som gir grunnlag for bekymring. Skummet sier deg bare at gjæren trives og er helt normalt.
 
Jeg synes ikke det hørtes så dumt ut å ha et anlegg man minimum må bryge 40 liter på:) Men, jeg ser poenget. Det er fint å ha muligheten til å teste oppskrifter med mindre batcher. Ikke fordi at råvarekostnadene er så store, men fordi det er så forbanna mye arbeid å flaske greiene.
 
Tilbake
Topp