Nybegynnerspørsmål om temperaturer o.l.

N4ls

Hei. Har fått meg leilighet og tenkte å prøve meg på å brygge litt øl. Har ikke kjøpt meg utstyr litt, men lurer litt på hvilke muligheter jeg har. Har egentlig ingen rom i leiligheten hvor jeg kan oppbevare brygget, mens det gjærer, så eneste muligheter er egentlig kjellerboden eller i et skap på soverommet. Hvor temperatursensitivt er det egentlig, og hvilke temperaturer bør jeg holde meg innenfor? Det samme gjelder egentlig for lagring av flasket øl. Har jo begrenset plass i kjøleskap, siden det bruker jeg jo til mat o.l, og har heller ikke plass til ekstra kjøleskap. Vil ølet ha god holdbarhet selv om det oppbevares kun delvis kjølig i kjellerbod?

Ganske temperatursensitivt. Det man bør ha mest kontroll på i prosessen er gjæringa, og gjæringstemperaturen. Din situasjon vanskeliggjør nok lagerbrygging, men ale kan gå. Temperaturområdet (romtemperaturen) bør her ligge fra 17-19 grader C.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hmm, skal nok klare selve gjæringsprosessen da altså, ikke så lenge den må stå i et rom. Vet du noe om selve lagringen? Det er jo en kjellerbod, så blir i hvertfall ikke spesielt varm, men heller ikke noe særlig kaldt.

Kaldt og mørkt er det beste. Så lenge du oppbevarer de mørkt er mye gjort. Enkelte stilarter bør også drikkes ferskt og taper seg ved lang lagring, andre igjen bør lagres.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tenk litt på om du har stabile temperaturer noen steder. Gå også inn på hjemmesidene til produsentene av gjær (wyeast, whitelabs, danstar) og se hvilke gjæringstemperaturer som er optimale (trekk så fra et par grader, siden gjæring lager egen varme).

Tilbake
Topp