Nybegynnerspørsmål?

Har essensbrygget en IPA, 23 liter, med 2xUS-05. Den har gjæret ferdig og stått 4 dager, siste 12 timer kjølt ned til 10-12 grader for klarning(virker) og nå satt ut igjen for oppvarming til 18-20grader før tapping på flasker.
Klarningen er vel at gjæren faller på bunn? SÅ mitt spørsmål er kan jeg få problemer med sekundærgjæring i flaskene etter denne behandling av brygget? :attevar:
 
jon-anders skrev:
Har essensbrygget en IPA, 23 liter, med 2xUS-05. Den har gjæret ferdig og stått 4 dager, siste 12 timer kjølt ned til 10-12 grader for klarning(virker) og nå satt ut igjen for oppvarming til 18-20grader før tapping på flasker.
Klarningen er vel at gjæren faller på bunn? SÅ mitt spørsmål er kan jeg få problemer med sekundærgjæring i flaskene etter denne behandling av brygget? :attevar:

Ingen grunn til å være bekymret med karbonering på flasker. Det blir som vanlig alltid med nok gjær over i flaskene, det finnes selvsagt unntak, men det gjelder nok ikke her.
Kjør på og tapp hvis ølet er ferdiggjæret :)
 
Om du uansett skulle være bekymret (med en mer flokkulerende gjær) er det ikke værre en å ta en spiseskje av slurryen som er igjen i karet og blande inn under omstikking.
 
andyp skrev:
Om du uansett skulle være bekymret (med en mer flokkulerende gjær) er det ikke verre en å ta en spiseskje av slurryen som er igjen i karet og blande inn under omstikking.
Slurryen har jeg tenkt å tappe på flaske å gi til svigermor >:D

Ett spørsmål til Coopers plasflasker er helt nye, rene og ubrukte, er det greit å bruke de uten å vaske de først?
 
jon-anders skrev:
andyp skrev:
Om du uansett skulle være bekymret (med en mer flokkulerende gjær) er det ikke verre en å ta en spiseskje av slurryen som er igjen i karet og blande inn under omstikking.
Slurryen har jeg tenkt å tappe på flaske å gi til svigermor >:D

Ett spørsmål til Coopers plasflasker er helt nye, rene og ubrukte, er det greit å bruke de uten å vaske de først?

Jeg har alltid bare tappet rett i de nye flaskene uten noen form for vasking. Har til dsgs dato ikke hatt en ødelagt batch. En rask runde med starsan er sjelden dumt likevel!
 
Lurer veldig. Har brygget et 3kg American Pale ale ølsett. Ferdig gjæret, men finnes ikke klar. Hjelper det å sette den kjølig. Og evt hvor lenge.
 
TroSev skrev:
Lurer veldig. Har brygget et 3kg American Pale ale ølsett. Ferdig gjæret, men finnes ikke klar. Hjelper det å sette den kjølig. Og evt hvor lenge.
Jeg fikk rådet å la den stå noen dager for så å sette den kaldt over natten, ca 10-12 grader C. Da ble den betydelig klarere. Så lot jeg den stå varmt igjen, brygget kommer over 18 grad C, før flasking. Sekundæegjæringen begynner relativt raskt i flaskene.
?
Jeg er nybegynner selv så ta det jeg skriver over for det det er.
 
Det kan du fort ha rett i ... :D
Da veit jeg jaggu ikke. Bortsett fra å prøve seg på neste steg :) Jeg angrer på at jeg ikke starta med all grain før jeg gjorde det. Maaange bortkastede måneder og brygg. :)
 
Jørn Hammerud skrev:
Det kan du fort ha rett i ... :D
Da veit jeg jaggu ikke. Bortsett fra å prøve seg på neste steg :) Jeg angrer på at jeg ikke starta med all grain før jeg gjorde det. Maaange bortkastede måneder og brygg. :)
Det fant du vel ut først etter å ha blitt litt mere erfaren og krevende?(Maslows behovshirarki)?
 
Når du bruker ekstrakt kan det være en fordel å få god kok på all maltekstrakten for å få en "hot break" på all ekstrakten (dersom du pr dags dato bare koker en liten del av ekstrakten), det hjelper til på klarning. Ved allgrainbrygging er resirkulering av mesken et veldig godt hjelpemiddel. Etter jeg begynte å resirkulere mesken med pumpe i 5min før hver gang jeg tømmer av meskekaret er det omtrent ingenting av proteinrester i bunnen av kjelen etter kok, i all hovedsak bare humle, og vørteren ser ut som elpejuice når den går i kokekjelen. Ølen min er klar i flaska etter et par dager til karbonering, men litt kjøletåke er det riktignok, men et par uker kaldt tar rotta på det meste av den sorten også  :brygging:
 
runarstock skrev:
Når du bruker ekstrakt kan det være en fordel å få god kok på all maltekstrakten for å få en "hot break" på all ekstrakten (dersom du pr dags dato bare koker en liten del av ekstrakten), det hjelper til på klarning. Ved allgrainbrygging er resirkulering av mesken et veldig godt hjelpemiddel. Etter jeg begynte å resirkulere mesken med pumpe i 5min før hver gang jeg tømmer av meskekaret er det omtrent ingenting av proteinrester i bunnen av kjelen etter kok, i all hovedsak bare humle, og vørteren ser ut som elpejuice når den går i kokekjelen. Ølen min er klar i flaska etter et par dager til karbonering, men litt kjøletåke er det riktignok, men et par uker kaldt tar rotta på det meste av den sorten også  :brygging:
Så de som er på primitive maltekstrakt nivå kan koke(70-80 grad C) alt sammen med irsk mose før de tilsetter kaldt vann på og setter gjæring på vørten?
Men når Irsk mose er tema har jeg ikke tidligere vært borte i dette med Irsk Whiskey?
 
godagen godtfolk. jeg er fortsatt i startfasen å sitter nå å lurer på dette med valg av gjær.
jeg har lest noen artikler her å der men ikke blitt serlig smart.
hviss jeg skal brygge en old ale og en belgisk dobbel/bruin, også har jeg wyeast 1099 whitbread ale og noe WLP007 Dry English Ale for hånden blir dette helt krasj med tanke på typebeskrivelse av øllen? tenker da mest i forhold til smak  :jaha:
 
Tilbake
Topp