Nytt gjæringskar

Kjøp Fermzilla Allrounder istedenfor, så slipper du å bore hull og kan overføre ølet helt oksygenfritt. :)
Sikkert sant, men jeg forsøker å stagge utstyrsjaget. Problemet er at det alltid finnes noe nytt og bedre utstyr man kan oppgradere til, og da synes jeg dette lett blir en distraksjon. Jeg finner heller ikke så mye glede i dette fokuset. Forsøker heller å lage god øl med det jeg har til rådighet.
 
Sist redigert:
Sikkert sant, men jeg forsøker å stagge utstyrsjaget. Problemet er at det alltid finnes noe nytt og bedre utstyr man kan oppgradere til, og da synes jeg dette lett blir en distraksjon. Jeg finner heller ikke så mye glede i dette fokuset. Forsøker heller å lage god øl med det jeg har til rådighet.
For å sitere fra et forerdrag Kjetil Jikkiun holdt på hjemmebryggerhelga for noen år sida: Det spiller ingen rolle hva slags utstyr du har. Det viktige er at du kan bruke det.
 
Sikkert sant, men jeg forsøker å stagge utstyrsjaget. Problemet er at det alltid finnes noe nytt og bedre utstyr man kan oppgradere til, og da synes jeg dette lett blir en distraksjon. Jeg finner heller ikke så mye glede i dette fokuset. Forsøker heller å lage god øl med det jeg har til rådighet.
Det forstår jeg, mitt poeng var at jeg synes "mitt" alternativ er minst like lettvint. :) Selv om Allrounder med CO2 kit sikkert koster litt mer enn en Flatbottom.
 
Det forstår jeg, mitt poeng var at jeg synes "mitt" alternativ er minst like lettvint. :) Selv om Allrounder med CO2 kit sikkert koster litt mer enn en Flatbottom.
- og det kan det godt hende du har rett i. (Det med mer lettvint, altså:).)

Men jeg er veldig fornøyd med flatbottom'en som vanlig gjæringskar. Det eneste problemet er at den er vanskelig å få drevet ut oksygen av om jeg skulle ville stikke om i den. Da trenger jeg et Speidel-type kar.

Men det har jeg:). Og det er heller sjelden jeg trenger å stikke om. Nesten aldri, faktisk.
 
Jeg sitter på gjerdet og vurderer nytt gjæringskar. Jeg har siden jeg startet hobbyen kun brukt "plastbøttene" i 15 eller 30 liter, og de fungerer jo helt utmerket. Et stort pluss også med hvor praktisk de stabler. Det er kun kranene som jeg synes er litt vanskelig å komme på godfot med, spesielt mtp demontering og vasking. Men, jeg sitter nå å vurderer et gjæringskar/bøtte/kjele i rustfritt stål, hovedsakelig pga bling og at det er gøy med litt nytt utstyr - hovedargumentet til meg selv er at de er mer robuste og enklere å vaske. Men... er det egentlig noen som helst grunn til å gå vekk fra plastbøttene?
 
Sist redigert:
Jeg sitter på gjerdet og vurderer nytt gjæringskar. Jeg har siden jeg startet hobbyen kun brukt "plastbøttene" i 15 eller 30 liter, og de fungerer jo helt utmerket. Et stort pluss også med hvor praktisk de stabler. Det er kun kranene som jeg synes er litt vanskelig å komme på godfot med, spesielt mtp demontering og vasking. Men, jeg sitter nå å vurderer et gjæringskar/bøtte/kjele i rustfritt stål, hovedsakelig pga bling og at det er gøy med litt nytt utstyr - hovedargumentet til meg selv er at de er mer robuste og enklere å vaske. Men... er det egentlig noen som helt grunn til å gå vekk fra plastbøttene
Det er vanskelig å unngå å få riper i plastbøttene etter hvert - og du må i alle fall ikke stable dem oppi hverandre. Så de må byttes ut etter ei stund. De er mindre diffusjonstette enn kar i andre materialer, men jeg veit ikke hvor stor rolle det spiller i vanlig bruk. Men om øl blir stående i litt lengre tid, får du nok inn mer oksygen enn godt er.

Jeg gikk over til de enkleste PET-karene fra Kegland, flatbottom. Og jeg er kjempefornøyd. De er veldig lette å reingjøre, de er langt mer diffusjonstette - og de har klare vegger, sånn at du kan følge med på det som skjer mye bedre. Og de er ikke særlig mye dyrere enn plastbøttene heller. OK, de kan også ripes ganske lett, men siden de er så lette å få reine, er risikoen likevel mindre.

Det at jeg kan se hva som skjer, vil jeg ikke gi slipp på, som jeg hadde måttet om jeg skulle gå over til stål. Det er blitt viktig for meg, etter at jeg fikk oppleve å kunne gjøre det.
 
Stabler bøttene.
Men har et handkle eller en utslitt t-skjorte mellom hvær bøtte.
Da går det jo bra:). Jeg har en stabel stående med noen pappbiter som foring. De er antakelig brukbare fremdeles, om jeg skulle få helt ekstremt stort behov for kapasitet. Det er jo ikke sånn at du ikke kan lage godt øl i dem:).
 
Takk for innspill! En slik flatbottom høres jo flott ut og jeg kan fremdeles nyttiggjøre meg varmeplatene mine. Men, er det ikke litt kronglete å vaske med den lille åpningen kontra en gjæringsbøtte? De bruker jo også de samme kranene som jeg allerede har et, i hvert fall tidvis, anstrengt forhold til... Det å stable plastbøttene har jeg ingen problemer med, de er kun i kontakt med hverandre helt øverst innvendig og utvendig hvor de er rene og uskadet - hvis jeg må bytte de ut er jo nettopp noe av party-trikset til disse at de er rimelige. De store fordelene jeg ser med stål er at de vil være "evigvarende", at man slipper å være så forsiktig under vasking/bruk og at de har robuste gode kraner. At man ikke kan se volum eller følge med på gjæringsprosessen er et minus.
 
Jeg gjærer i en 25-liters torpedo keg. Null visuell kontroll, men de tåler trykk og blir aldri brukt opp. Regner med at den holder lengre enn meg :)
 
Takk for innspill! En slik flatbottom høres jo flott ut og jeg kan fremdeles nyttiggjøre meg varmeplatene mine. Men, er det ikke litt kronglete å vaske med den lille åpningen kontra en gjæringsbøtte? De bruker jo også de samme kranene som jeg allerede har et, i hvert fall tidvis, anstrengt forhold til... Det å stable plastbøttene har jeg ingen problemer med, de er kun i kontakt med hverandre helt øverst innvendig og utvendig hvor de er rene og uskadet - hvis jeg må bytte de ut er jo nettopp noe av party-trikset til disse at de er rimelige. De store fordelene jeg ser med stål er at de vil være "evigvarende", at man slipper å være så forsiktig under vasking/bruk og at de har robuste gode kraner. At man ikke kan se volum eller følge med på gjæringsprosessen er et minus.
Vent til svart fredag og se om ikke allrounder kommer på tilbud. Flat bottom er fint det(har 2), men kranene drypper, nesten, alltid og montering/demontering av kranene blir en vedvarende jobb.

Allrounder, er gull og man kan selvfølgelig bytte ut enkeltdeler når det er nødvendig. Jeg har en bucket blaster og da er vaskejobben lekende lett, ikke at det er vanskelig for hånd heller, men bucket blaster gjør det enda enklere og da vasker fatene seg selv, vel nesten.

Greit å huske på at allrounder krever CO2 for å flytte ølet og om man flasker, ikke et godt valg :)
 
Takk for innspill! En slik flatbottom høres jo flott ut og jeg kan fremdeles nyttiggjøre meg varmeplatene mine. Men, er det ikke litt kronglete å vaske med den lille åpningen kontra en gjæringsbøtte? De bruker jo også de samme kranene som jeg allerede har et, i hvert fall tidvis, anstrengt forhold til... Det å stable plastbøttene har jeg ingen problemer med, de er kun i kontakt med hverandre helt øverst innvendig og utvendig hvor de er rene og uskadet - hvis jeg må bytte de ut er jo nettopp noe av party-trikset til disse at de er rimelige. De store fordelene jeg ser med stål er at de vil være "evigvarende", at man slipper å være så forsiktig under vasking/bruk og at de har robuste gode kraner. At man ikke kan se volum eller følge med på gjæringsprosessen er et minus.
Åpningen er ganske stor, så det er ingen problemer med å komme til. Du skal ha pumpa i overkant mye jern om du ikke skal få armen nedi:). Litt vann og litt vaskemiddel og en mjuk svamp - etter å ha skylt godt og gnidd vekk rester av kräusen - og vaskinga går som en lek. Dessuten veier dunken nesten ingenting, så den er grei å håndtere.

Et poeng med den er at den er relativt brei i forhold til høyden, og at den har en rundet overgang fra side til bunn. Det skal være optimal geometri for gjæringsprosessen. Du får god dynamikk i bevegelsen i ølet (som skapes av den varmen gjæren utvikler), og du får en stor gjæroverflate - både i bunnen og på toppen. Hvor viktig dette er, veit jeg ikke, men det skal ha betydning. Trur det var Palmer - eller en annen av guruene - som snakka om det i en podcast.

Kranene er ikke noe problem i seg sjøl. Du skrur dem ut etter hver omgang med gjæring, drar ut den rød krandelen, og vasker dem separat. Det eneste du må passe på, er å ikke dra til for hardt, for dels deformerer du pakningene, sånn at det blir lekkasje, og dels kan du dra i stykker godset i den gjenga delen av krana - og da kan det gå riktig ille. Siden denne plasten er så glatt, bør du bruke litt vaselin på den ytre pakningen. Hvis ikke, blir det lett en liten lekkasje. (Og så trenger du pakning både inn- og utvendig.)
 
Har ikke prøvd selv, men flaskefylling med en mottrykksfyller, uten mottrykk, vil vel funke?

Selv har jeg fire allroundere og er kjempefornøyd med dem :cool:
Ja det finnes alltids måter å få flasket fra allrounderen, men jeg ville bare påpeke at det nok ikke er det mest egna karet til de som flasker, da ville jeg nok heller gått for flat bottom, speidel eller vanlig bøtte :)
 
Jeg er også veldig fornøyd med Allrounderen. Ved å spunde på slutten av gjæringsforløpet og overføre til fat som du har tømt for luft, får du så lav eksponering til O2/luft som er mulig å få til.

Det er ikke noe problem om du vil flaskekarbonere heller. Da jeg tappet senest i går, var det igjen noe øl som gitt til sekundærgjæring på flaske. Jeg brukte bare picnic-kran, men kunne naturligvis satt på en slangestubb og flaskefyller.
 
Tilbake
Topp