Oksidering - hva skjer egentlig?

Men da er vi jo enige da. Det er bare litt begrepsforvirring ute å går her. Og nyansevariasjon om hvor fort/enkelt det er å forårsake oksidert øl kan vi sikkert diskutere oss gule og blå om. Derfor: YMMV.
 
Jeg synes "honning" er en bra beskrivelse på smaken av oksidering, spesielt i lyse øl.

Drikker en to år gammel pils nå, tydelig smak, forberedelse til brygging i morgen :)
 
Jeg oksyderte første hjemmebrygget mitt kraftig. Det er ikke vanskelig å gjøre og jeg merker jeg blir nervøs når jeg ser luftbobler fanget i slangene under omstikk av øl. Uansett, resultatet av dette oksyderte hjemmebrygget (IPA) var et brygg som endret dramatisk karakter, uke for uke. Humla forsvant og det kjentes ut som om IBUen falt som en stein. OG var vel rundt 1.075 og vi endte opp men en helt OK byggvin tilslutt hvor malten dominerte fullstendig.
Jeg ble overrasket over hvor mye vi satt pris på brygget selv om det var oksydert, men det så langt fra noen typeriktig IPA som en kunne komme. Kjenner meg igjen i karamell- og honningbeskrivelsene som ble gitt her.
 
Tilbake
Topp