Oksidering

Frank Dåstøl laget en meget imponerende gjennomgang av O2, purging, diffusjon, O2 opptak, O2 i vann +++
Anbefales på det varmeste selv om den etter hvert er mange år
Et godt stykke arbeid, men jeg tviler nok litt på metoden. Måling av oksygen er entricky business, og et vanlig DO-mter er egentlig et ganske grovt verktøy. Helt kjekt for å sjekke ppm oksygen i vørteren vi setter til gjæring, men neppe så godt egna til å måle de mengdene som kan skape trøbbel i det ferdige ølet. Der snakker vi om ppb.

Man setter vel igang en ny gjæring ved å tilsette litt sukker, og i denne prosessen starter det med en formeringsfase som spiser opp tilgjengelig oksygen? Her må @rosnes eller @Finn Berger på banen :)
Den tar seg bare av det oksygenet som evt. er oppløst i ølet. Den trenger ikke oksygen for å spise av sukkeret og produsere co2. Oksygenet i headspace kan være innaktivt i flere dager før det før eller siden vi gjøre skade

Man setter vel igang en ny gjæring ved å tilsette litt sukker, og i denne prosessen starter det med en formeringsfase som spiser opp tilgjengelig oksygen? Her må @rosnes eller @Finn Berger på banen :)
Jeg veit ikke om det er noe poeng i å tilsette sukkeret. Det er mulig du får vekka gjæren, sånn at den går mer effektivt løs på oksygenet, men jeg er ikke sikker på at det er nødvendig. Gjæren vil nok reagere på oksygenet uansett. Det er derfor jeg ikke er veldig opptatt av det oksygenet som finnes i fatet før fylling. Går det ikke nokså fort å fylle? Jeg ser ikke for meg at sjølve den prosessen er så kritisk. Det skumle oksygenet er det som eventuelt blir igjen i frirommet, så der har nok purginga en klar misjon. Det oksygenet er skummelt fordi det bruker lang tid på å bli tatt opp, så lang tid at gjæren for lengst har sovna inn innen den er ferdig. (Det er jo grunnen til at det er veldig lurt å fylle flasker helt opp.)

(Ikke at det er relevant, men gjæren vil neppe begynne å formere seg på dette stadiet om den får litt sukker. Men den vil definitivt spise det. Sida vi er godt under Crabtree-grensa vil den dessuten antakelig respirere, ikke fermentere, om den får tilgang på oksygen - uten at det er så viktig.)

Sist redigert:
Den tar seg bare av det oksygenet som evt. er oppløst i ølet. Den trenger ikke oksygen for å spise av sukkeret og produsere co2. Oksygenet i headspace kan være innaktivt i flere dager før det før eller siden vi gjøre skade
Mye lenger, så vidt jeg veit. Det tallet jeg har sett, er at 70% av det opprinnelige oksygenet i frirommet vil være der etter at gjæren har tatt kvelden. (Jeg så det tallet en gang i en fjern fortid, og jeg skal ikke garantere at det er riktig, men sjølve mekanismen stemmer i alle fall med det vi observerer når vi sammenligner flasker med og uten toppfylling.)

For min del blir øl kjølt før tapping fat (for å bunnfelle). Fata blir deretter satt i kjøleskap på 2 grader for karbonering. Lite bunnfall i fata da. Alle gjæringstankene som har oksygenfri overføring var ibruk til ipa/neipa. Så ente opp med å bruke gjæringsbøtter til surøl funker de og.

Tilbake
Topp