Oksygen etter pitching. Er det greit?

Noen bryggedager blir dessverre preget av dårlig konsentrasjon. Ting blir litt rutineprega og man er ikke alltid like skjerpa på detaljene; For et par dager siden pitcha jeg gjærstarteren i vørteren med OG=1.054(kjølt til ca 11grader) uten å ha tilført O2en først. Jeg tilsatte O2 på vanligvis fungerende mengde like etterpå. Starteren med høstet/vasket WLP 830 German Lager var greit igang etter 1 døgn på kolbe. Jeg gjorde ellers som alltid, satte dunken i kjøleskap med varmebelte og STC på 9 grader. Nå har den stått i snart 2 døgn uten at gjæring har kommet godt i gang. Bare litt lukt i skapet røper svak gjæring. Spørsmålet er om jeg har driti meg ut ved å tilsette O2 etter pitch? Eller var ikke vørteren kjølt nok ved pitch? Kjøler som regel til ca 9 grader først.
Hva mener de drevne lagerbryggerne?
 
I følge folk på forumet german brewing som driver med LODO brygging av lagere (Low Dissolved Oxygen) skal oksygen tilsettes etter pitch.
Dette fordi oksygen i utgangspunktet er skadelig for vørteren men et nødvendig onde for gjæren. De vil ikke tilsette oksygenet før gjæren er tilstede og kan begynne å bruke/ fjerne den igjen umiddelbart. De tilstreber i alt de gjør å hindre oksygen fra å komme i kontakt med vørter og ferdig øl. Jeg har ikke prøvd disse teknikkene selv og jeg vet ikke hvor lenge etter pitch de mener det er optimalt å oksygenere.
 
Så lenge det ikke er startet å gjære så kan man tilsette ren CO2. The Doc på the brewing network sa han tilstrekkelig oksygen så lenge det ikke viste noe antydning til fermentering.. Er du sikker på at du har nok gjær?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Nå er det sannsynligvis ikke sånn at vørteren din er helt fri for oksygen etter å ha tappet den til gjæringskaret uansett. Hvis man lar vørteren plaske ned i gjæringskaret gir dette ca 4 ppm oksygen i vørteren. Dermed har sannsynligvis gjæren allerede hatt litt å gå på fra starten av, og jeg tror ikke det har noen ting å si at du tilsatte ren O2 etter gjæren.
 
Så lenge det ikke er startet å gjære så kan man tilsette ren CO2. The Doc på the brewing network sa han tilstrekkelig oksygen så lenge det ikke viste noe antydning til fermentering.. Er du sikker på at du har nok gjær?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Ja, det er jeg ganske sikker på. Med mindre mange av mine trofaste små hjelpere har tatt kvelden under oppholdet i gjærbanken? Takk til alle for innspill. Jeg får bare ha litt tålmodighet. -Er det forresten ok å pitche mer gjær om noen dager hvis gjæringa uteblir?
 
Ja, det er jeg ganske sikker på. Med mindre mange av mine trofaste små hjelpere har tatt kvelden under oppholdet i gjærbanken? Takk til alle for innspill. Jeg får bare ha litt tålmodighet. -Er det forresten ok å pitche mer gjær om noen dager hvis gjæringa uteblir?
Denne er god lesing..
stories/issue/item/3170-stuck-fermentations-techniques

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Ja, det er jeg ganske sikker på. Med mindre mange av mine trofaste små hjelpere har tatt kvelden under oppholdet i gjærbanken? Takk til alle for innspill. Jeg får bare ha litt tålmodighet. -Er det forresten ok å pitche mer gjær om noen dager hvis gjæringa uteblir?
Sorry

https://byo.com/stories/issue/item/3170-stuck-fermentations-techniques
Denne er god lesing..
stories/issue/item/3170-stuck-fermentations-techniques

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Absolutt! Veldig interessant! Takk. Håper flere leser den den artikkelen. Jeg skal holde tråden og fortelle hva jeg gjør og hvordan det ender.
 
Absolutt! Veldig interessant! Takk. Håper flere leser den den artikkelen. Jeg skal holde tråden og fortelle hva jeg gjør og hvordan det ender.
Hola!
Kom hjem med litt sliten lever fra guttetur til Spania i går kveld og røsja rett ned i bryggeriet for å sjekke gjæringa. Den var da veldig godt i gang! SG=1.024 - Happy ending! ( Deretter fikk kona sin oppmerksomhet...SG der ca 1.002..)
Jeg bruker vanligvis følgende program på undergjær: Pitch på 9 grader med tilsatt ren O2 - 5 dager på 9 -2 dgr på 10 - 2 dgr på 11 - 2 dgr på 12 + måle SG - 5 dgr på 13 + måle SG - Hvis stabil SG: CC 0-4 grader i 3 dgr.
-Moralen her må være at man ikke skal engste seg for tidlig og være fokusert på alle detaljene under hele bryggeprosessen!
 
Om en tilsetter gjær og oksygenerer i 1 minutt, eller oksygenerer i ett minutt og så tilsetter gjæren må vel være revnende likegyldig. I teorien forstår jeg lodo prinsippet med gjær først, men at denne lille mengden gjær skal utføre noe av betydning på 1 minutt blir litt søkt for meg. Vi må jo huske på at menden gjær vi tilsetter er liten i forhold til mengde gjær som jobber i vørteren noen dager senere etter celledelinger.
 
Tilbake
Topp