Oksygenering av vørter

Jeg har brygget 7-8 batcher allgrain nå, men jeg har aldri luftet vørteren. De første batchene visste jeg ikke om det, de siste gangene har jeg bare glemt det rett og slett. Jeg tapper bare fra gryta til gjæringskaret, har i gjær og setter på gjærlås. Jeg synes ølet blir bra, og jeg har fått mye skryt av andre. Hva er faren med å hoppe over luftingen?
 
0.2 lpm virker svært lavt. Mitt flowmeter får fra 1-3 lpm og hva jeg har lest tidligere er det vanlig å kjøre på 1lpm. Noe som etter denne kalkulasjonen blir bare et dypp i vørteren.

Fant denne formelen på homebrewtalk, time = 0.113 * (volume / flow rate) * (ppm - 8.1019), hvor volume måles i gallons og flow rate i LPM.
Ved mitt eksempel på 12 gallons (ca 45.5L) og 2LPM kom jeg fram til at det trengs 2 min og 37 sek.

Ble usikker på begge. Noen som har erfaringer og/eller gjort seg erfaringer?
 
Inge E skrev:
Jeg har brygget 7-8 batcher allgrain nå, men jeg har aldri luftet vørteren. De første batchene visste jeg ikke om det, de siste gangene har jeg bare glemt det rett og slett. Jeg tapper bare fra gryta til gjæringskaret, har i gjær og setter på gjærlås. Jeg synes ølet blir bra, og jeg har fått mye skryt av andre. Hva er faren med å hoppe over luftingen?

Jeg har også brygget flere gode brygg ved fall og risting av gjæringskaret. Grunnen til at jeg nå går over til ren O2 er for å eliminere variabler slik at jeg kan spå utfallet bedre. Det er også grunnen til å bruke gjæringsskap for å kontrollere temperaturen. Det blir som regel godt øl, men man vil alltid prøve å perfeksjonere ;-)
 
Ja, jeg ser den med perfeksjonering. Jeg har glemt ristingen også, så det er litt igjen før jeg sier at det er perfekt :roedme:
 
Kristian Andreassen skrev:
0.2 lpm virker svært lavt. Mitt flowmeter får fra 1-3 lpm og hva jeg har lest tidligere er det vanlig å kjøre på 1lpm. Noe som etter denne kalkulasjonen blir bare et dypp i vørteren.

Fant denne formelen på homebrewtalk, time = 0.113 * (volume / flow rate) * (ppm - 8.1019), hvor volume måles i gallons og flow rate i LPM.
Ved mitt eksempel på 12 gallons (ca 45.5L) og 2LPM kom jeg fram til at det trengs 2 min og 37 sek.

Ble usikker på begge. Noen som har erfaringer og/eller gjort seg erfaringer?

Har aldri brukt å kalkulere dette. Kjører på med 1 L/min i ett minutt på batcher i størrelsesordenen 20-25 liter.
 
kintii skrev:
Hvor lenge holder en slik 930ml oksygenflaske egentlig? Sett at man tilfører oksygen 1 min.

En slik flaske inneholder i teorien ca 100 liter oksygen. Og bruker du en flow på 1 liter i minuttet, og oksygenerer i ca minuttet på 20-25 liter batch. Vil en flaske holde til ca 100 brygg.
Om man sløser, så burde den fremdeles holde til 50 brygg. Da blir ikke kostnaden i ren o2 på mer enn 5,5kr pr brygg.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Putre skrev:
Mener å ha lest på forumet her at en skulle regne ca 1 liter i 1minutt pr 20l vørter.

Har lagt inn denne formelen: "0.113 * (volume / flow rate) * (ppm - 8.1019), hvor volume måles i gallons og flow rate i LPM"
i excel og satt inn forskjellige tall.

Ved 40 Liter, 10ppm og flow rate på 1LPM, får jeg ut 2 min og 16 sek.
Ved 40 Liter, 12ppm og flow rate på 1LMP, får jeg ut 4 min og 39 sek.
Ved 40 Liter, 12ppm og flow rate på 2LMP, får jeg ut 2 min og 20 sek.

Ser da ut til at den regelen om 1 liter i 1 min pr 20L vørter da gir 10ppm. Men fortsatt, er jeg på bærtur med denne formelen? Holder på å meske nå og tremger sårt
noen betryggende ord ang formelen.
 
Har ikke vørtertyngden noe å si her? Benyttet O2 for første gangen denne uken. Tilsatte 1 L/min i 90 sek på 25 liter vørter med OG 1.089 og temperatur på 17 grader. Kunne da observere at en del av O2et boblet opp til overflaten. Tar denne formelen utgangspunkt i at all O2 som passerer flowmeteret blir 100% absorbert av vørteren?
Temperatur har vel også noe å si, tar ikke kald vørter lettere opp gass en varmere vørter? Har trub og humlerester i vørteren noe å si?

Har noen av våre fremoverlente bryggere med O2meter noe empiri vi kan bruke til å tilnærme oss disse variablene dersom de skulle ha noe å si?
 
Tollefsen skrev:
Har ikke vørtertyngden noe å si her? Benyttet O₂ for første gangen denne uken. Tilsatte 1 L/min i 90 sek på 25 liter vørter med OG 1.089 og temperatur på 17 grader. Kunne da observere at en del av O2et boblet opp til overflaten. Tar denne formelen utgangspunkt i at all O₂ som passerer flowmeteret blir 100% absorbert av vørteren?
Temperatur har vel også noe å si, tar ikke kald vørter lettere opp gass en varmere vørter? Har trub og humlerester i vørteren noe å si?

Har noen av våre fremoverlente bryggere med O2meter noe empiri vi kan bruke til å tilnærme oss disse variablene dersom de skulle ha noe å si?

I går satte jeg 10 liter til gjæring (OG 1072). Jeg luftet med LPM på ca. 2 i omtrent et minutt og målte ppm til å være et sted mellom 12-15 .

Dette stemmer vel ok overens med formelen hvis jeg har forstått den korrekt: 0,113 * (2,642 gallons / 2 LPM) * (12 ppm - 8,1019) = 0,58 minutter.

Men så igjen, så trodde jeg også at særlig forholdet mellom OG og volume skulle ha noe å si for hvor o2 som ble tatt opp i vørteren.

I boken Yeast står det at 20 Liter med OG 1.077 skulle luftes med i LPM på 1 i 60 sek for å få 9.20 ppm og 120 sek for å komme opp på 14.08.
 
Tilbake
Topp