Oksygenering av vørter

Den beste løsningen er ren oksygen og regulator, det er nok ikke noe tvil om det.
Men for de aller fleste så holder det med risting/akvariepumpe i starten av bryggekarrieren  ;) Ren oksygen et er ikke noe du ha  ;)
 
kintii skrev:
Den beste løsningen er ren oksygen og regulator, det er nok ikke noe tvil om det.
Men for de aller fleste så holder det med risting/akvariepumpe i starten av bryggekarrieren  ;) Ren oksygen et er ikke noe du ha  ;)

Grei konklusjon.
 
Såvidt jeg husker er det ca 21% oksygen i lufta. Så i steden for å lufte med ren oksygen, er det ikke bare å lufte med "vanlig luft", bare fem ganger så mye?

Men, fra mine ivrige hydro-urtebrygger-dager så mener jeg å huske at utvekslingen av oksygen i væske skjer i overflata for det meste. Altså hvis man slipper en luftboble i bunn av en væske så flyter den til toppen uten å dissolvere mye luft i væsken, før den når overflata og boblen sprekker.

Det vil vel være vanskelig å måle hvor mye man belufter med, men hvis man setter en pumpe i overflata som resirkulerer vørteren ut halvveis over/halvveis under overflata, så vil man få mye større utbytte.. Dvs at slange og luftestein ikke er nødvendig hvis man lufter uten ren O2.

Dette har jeg aldri prøvd selv før, man må gå på hyroponics-forum for å finne ut mer om dette.
 
Miguel skrev:
Såvidt jeg husker er det ca 21% oksygen i lufta. Så i steden for å lufte med ren oksygen, er det ikke bare å lufte med "vanlig luft", bare fem ganger så mye?

Du vil, under atmosfærisk trykk, ikke klare å løse mer enn ca. 8 ppm O₂ i en svak vørter ved å bruke luft.
 
Bjarte H skrev:
Miguel skrev:
Såvidt jeg husker er det ca 21% oksygen i lufta. Så i steden for å lufte med ren oksygen, er det ikke bare å lufte med "vanlig luft", bare fem ganger så mye?

Du vil, under atmosfærisk trykk, ikke klare å løse mer enn ca. 8 ppm O₂ i en svak vørter ved å bruke luft.

Dette trodde jeg faktisk bare var ved å riste dunken, og at da kunne både du, barna dine og barnebarna dine riste uten at det ble noe mer. Men ja, det virker jo logisk.
 
Miguel skrev:
Bjarte H skrev:
Miguel skrev:
Såvidt jeg husker er det ca 21% oksygen i lufta. Så i steden for å lufte med ren oksygen, er det ikke bare å lufte med "vanlig luft", bare fem ganger så mye?

Du vil, under atmosfærisk trykk, ikke klare å løse mer enn ca. 8 ppm O₂ i en svak vørter ved å bruke luft.

Dette trodde jeg faktisk bare var ved å riste dunken, og at da kunne både du, barna dine og barnebarna dine riste uten at det ble noe mer. Men ja, det virker jo logisk.

Luftpumpe er ikke mer effektivt enn tilstrekkelig med risting.
 
Ole Mørkved skrev:
Det er vel begrenset hvor lenge de fleste av oss klarer å riste en dunk med 25 liter vørter...

Du har et poeng, det veier jo litt. Men setter man selve gjæringsdunken (forutsatt at det er det du bruker) på kanten så kan du finne en grei rytme hvor du gynger frem og tilbake med relativt liten kraft. Da skummer det helt ned til bunnen av karet.
 
Akkurat. Og gjer du dette over eit handkle på golvet, vert operasjonen enno lettare. Eg forstår ikkje poenget med å kjøpe enno meir bryggeutstyr, som til dømes ei pumpe, når denne operasjonen er gjort på under minuttet. Innan den tid er knapt nok pumpa montert.
 
...eller man kan oksygenere i ett minutt og hjelpe gjæren MYE mer enn lufttilførsel/risting. Servomyces + O2 FTW! Har i hvert fall MYE bedre utgjæring etter jeg gikk over til dette og kommer aldri til å gå tilbake til risting og whatnot...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
glennrlie skrev:
...eller man kan oksygenere i ett minutt og hjelpe gjæren MYE mer enn lufttilførsel/risting. Servomyces + O₂ FTW! Har i hvert fall MYE bedre utgjæring etter jeg gikk over til dette og kommer aldri til å gå tilbake til risting og whatnot...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvor lenge holder en slik 930ml oksygenflaske egentlig? Sett at man tilfører oksygen 1 min.
 
StoreMy skrev:
Samtidig hevder han at opptaket vil være 15-25% mindre i vørter enn vann, avhengig av temperatur. Det skulle dermed også være avhengig av SG og jeg kan ikke skjønne annet enn at dette også påvirker opptaket og dermed forholdet mellom metodene.
Av ren nysgjerrighet, på hvilket grunnlag tror du maksimalt opptak med de to luftbaserte metodene (risting mot pumping av ren luft) skulle variere forskjellig med økende SG? Så vidt jeg har forstått er maksimalt oksygenopptak ved bruk av luft begrenset av væskens evne til å holde på gass kombinert med den relative oksygenmengden i luft. SG påvirker førstnevnte. Om man rister luften ned i karet eller blåser den inn, så vil tiden det tar være forskjellig, men jeg ser ingen grunn til at maksimalt opptak skulle bli forskjellig. Men hvis du ikke kan skjønne noe annet, så er det kanskje noe jeg ikke har tenkt på. :)
 
kintii skrev:
Hvor lenge holder en slik 930ml oksygenflaske egentlig? Sett at man tilfører oksygen 1 min.

Vel, jeg har oksygenert 11 gjæringsbøtter (ca 25 l vørter) til nå, og har ennå ikke brukt opp den første flaska. Det tilsvarer (per nå) 24,45 kr per 25 l batch (og kostnaden vil jo synke jo flere batcher man klarer å få ut av flaska), noe jeg mener er en liten kostnad for optimale levekår for gjæren i ølet mitt.
 
glennrlie skrev:
kintii skrev:
Hvor lenge holder en slik 930ml oksygenflaske egentlig? Sett at man tilfører oksygen 1 min.

Vel, jeg har oksygenert 11 gjæringsbøtter (ca 25 l vørter) til nå, og har ennå ikke brukt opp den første flaska. Det tilsvarer (per nå) 24,45 kr per 25 l batch (og kostnaden vil jo synke jo flere batcher man klarer å få ut av flaska), noe jeg mener er en liten kostnad for optimale levekår for gjæren i ølet mitt.
Det skulle fremdeles være en del igjen, jf en kommentar i denne tråden:
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,13001.msg151446.html#msg151446 EDIT: Om du har brukt 1 L/Min i ett minutt som dosering, that is.
 
Er det noen som vet om oksygen forgår (altså blir dårlig/råtner? ol.) over tid?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har en full oksygenflaske på 5liter som er 8-10 år gammel (hadde den med i båten når vi dykket)
Tør jeg bruke denne til vørteren?
 
Vil det ha noe for seg å la luftpumpa gå etter gjærtilsetning? Si at pumpa går de første 12 timene, da vil vørteren ha 8ppm 12 timer etter start? Det burde vel tilsvare mer enn 8 ppm ved start? :)
 
Da har jeg ordnet meg med ren O2, flowmeter og stein på 0,5 micron.

Det jeg lurer på er om noen har erfaring om hvor lenge og med hvor stor flow man skal oksygenere en 50L bach for å oppnå 10-12ppm.
Er det laget en kalkulator for dette? Som man setter inn antall liter, OG, ønsket ppm, og så får man ut tid/flow?

Er vel forskjell på å oksygenere en 25L bach vs 50L. Samt forskjell på om det er OG 1050 vs 1070.

Blir min første bach uten risting i dag og har ikke funnet ut hvordan jeg skal gå frem.
 
Står litt om det her:
http://www.homebrewtalk.com/f128/oxygenation-formula-203943/
Where O is your desired oxygen in mg/l(ppm), and B is you batch size in liters. this formula assumes 32g of oxygen per mole, that you get 100% transfer and the ideal gas law that 22.4l per mole at one atmosphere is close enough for brewing.

(((OxB)/1000)/32)22.4=liters of oxygen.

example lets say you want 12ppm for 5 gallons (20L) of wort

(((12x20)/1000)/32)22.4=
((240/1000)/32)22.4=
(.24/32)22.4=
(0.0075)22.4=0.168 liters of oxygen

using, o2 needed/flow lpm = time, set your flow meter for 0.2lpm and run your O2 for 50.4 seconds.

0.168/0.2 = .84 minutes = 50.4 seconds.
 
Tilbake
Topp