Glenn skrev:Takker, har ikke sett dette oppsettet før, totalt overkommelig på pris også.
Ingen vits med luftpumpe om risting er bedre heller. Kommer nok til å gå for denne. Noen erfaring med åpen gjæring, blir det mindre behov for oksygenering da?
kintii skrev:Jeg har en lignende jeg kjøpte på bryggeland men jeg har ikke brukt den. Virker litt tungvint og ettersom jeg har forstått så får man omtrent like mye luft i vørteren fra å
riste karet hardt i 1 minutt som å la denne pumpa gå 15 minutter.
StoreMy skrev:kintii skrev:Jeg har en lignende jeg kjøpte på bryggeland men jeg har ikke brukt den. Virker litt tungvint og ettersom jeg har forstått så får man omtrent like mye luft i vørteren fra å
riste karet hardt i 1 minutt som å la denne pumpa gå 15 minutter.
Aner ikke hvilket lufteutstyr det er snakk om her, men en akvariepumpe knuser risting når det gjelder utgjæring og hvor i all verden kommer de tallene fra? Jeg vil heller anta at det er motsatt.
kintii skrev:Ifølge testene til Wyeast labratories f.eks. Han sier 45 sek kraftig risting eller 5 min med akvariumpumpe, begge gir 8ppm oksygen
StoreMy skrev:kintii skrev:Ifølge testene til Wyeast labratories f.eks. Han sier 45 sek kraftig risting eller 5 min med akvariumpumpe, begge gir 8ppm oksygen
Snodige tall, som ikke stemmer med de erfaringer jeg og andre har, men skal en ta ham alvorlig er det kun O₂ som gjelder. Det sies heller ingenting om hvor lenge de har testet for å oppnå et større opptak.
Min utgjæring bedret seg betraktlig da jeg gikk over til pumpe, men vurderer å gå videre til ren O₂.
Sigbjørn L skrev:Jeg mistenker at forbedringen en del har opplevd med luftpumpe har med å gjøre at mange antageligvis har ristet for lite
StoreMy skrev:Samtidig hevder han at opptaket vil være 15-25% mindre i vørter enn vann, avhengig av temperatur. Det skulle dermed også være avhengig av SG og jeg kan ikke skjønne annet enn at dette også påvirker opptaket og dermed forholdet mellom metodene.
Sigbjørn L skrev:Fullt mulig, men har vanskelig for å se at det taler for bruk av luft framfor oksygen - dersom man har valget. Såvidt jeg har skjønt er det vel vanskeligere å få oksygen til å løse seg opp jo høyere SG er, og da bør vel ren oksygen være "enklere" oppløselig?
Glenn skrev:Den pumpen jeg fant ga 2 liter luft i minuttet, og hadde noen sagt til meg at det var en akvariepumpe, hadde jeg trodd på det. Mulig er den beste løsningen med ren oksygen og regulator. Noen som vet ideel ppm? Sikkert avhengig av type øl, OG og gjærtype, men noen har vel en fra/til rate kanskje.