Oksygenflaske og HMS

Eg har i dag kjøpt oksygenflaske på Jula og har tenkt at HMS ikkje er så dumt, spesielt mtp at brygginga skjer i kjelleren i huset.

Oksygenflaska bør kanskje lagres utomhus mtp eksplosjonsfare om det skulle bli brann? Er det trygt å bruke dette i kjelleren, er det evt forhåndsregler eg bør ta før bruk? Kor svett på ryggen har eg grunn til å være? :)
 
Går øl greit sammen med popcorn? Tsjekkisk pils kanskje?
Hold oxygen unna olje og fett så går det nok fint. Anbefaler at du lager en flaskeholder da den runde bunnen er upraktisk.
 
Det står *en del* i denne tråden: Oxygen eksplosjonsfare ?

... tror jeg finner frem popkornet .... ;)

Ein del nyttig informasjon her altså, rart at eg ikkje fann tråden ved søk på forumet. Kanskje pga bruken av ein fancy 'x'? Jaja, då får eg samle inn info og lage ein presentasjon for den andre i husholdet som synes HMS er ekstra viktig og kanskje ikkje ser behovet for oksygen i vørter i like stor grad som meg. Ho får ta stilling til om det er verdt det at eg ikkje skal nå FG, berre for at ho skal kunne vere trygg på at det ikkje blir eksplosjon i kjelleren.
 
Er vel delte meninger om HMS-em her på forumet. Eneste man enes i er at man foretrekker den fremfor DMS.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Ein del nyttig informasjon her altså, rart at eg ikkje fann tråden ved søk på forumet. Kanskje pga bruken av ein fancy 'x'? Jaja, då får eg samle inn info og lage ein presentasjon for den andre i husholdet som synes HMS er ekstra viktig og kanskje ikkje ser behovet for oksygen i vørter i like stor grad som meg. Ho får ta stilling til om det er verdt det at eg ikkje skal nå FG, berre for at ho skal kunne vere trygg på at det ikkje blir eksplosjon i kjelleren.
Som du ser av den tråden jeg viste til så er det flere ulike, og sterke, meninger om dette temaet. Derfor jeg spøkte om popkornet.
Jeg har jula-flasken også. Jeg passer på at olje og fett ikke kommer i kontakt med denne, og så oppbevarer jeg den i en plastkasse utilgjengelig for barn.
Jeg tror du har kommet veldig langt i HMS arbeidet når du er klar over risikoene og tar de seriøst. Jeg er ikke noe redd for å ha liggende denne flasken i kjelleren, men det er jo selvsagt opp til dere å avgjøre hvilken oppbevaring som er OK for dere.
Jeg pleier å skru av regulatoren hver gang, men det er mest fordi det er lettes for meg å oppbevare det adskilt.
Når jeg får laget meg en holder som flasken kan stå i, ferdig montert med regulator og flowmeter, kommer jeg nok til å ha det lagret med regulatoren påmontert.
Jeg bruker oksygensettet på kjøkkenet dersom jeg en sjelden gang tilsetter oksygen i erlenmeyerkolben til startere, og jeg bruker det på vaskerommet (bryggerommet) når jeg brygger.
 
Den lille filleflaska der lager ikke mye ugang. (Ukvalifisert pissprat fra min side:p) , men har enda ikke hørt om noen ulykker som følger av oksygen og ølbrygging.
 
Den lille filleflaska der lager ikke mye ugang. (Ukvalifisert pissprat fra min side:p) , men har enda ikke hørt om noen ulykker som følger av oksygen og ølbrygging.
Ikke jeg heller, inntill nå: Patient dies after local mayor takes Brazilian hospital's last oxygen cylinder so he can use it to pump BEER at a party
:eek:

Spøk tilside, det har vel vært adskillig flere ulykker med CO2 enn med O2

Å forstå farene og behandle gassflaskene deretter bringer risikoen ned på akseptabelt nivå, synes iallefall jeg.
Ville ikke vært betenkt.
 
Eg har i dag kjøpt oksygenflaske på Jula og har tenkt at HMS ikkje er så dumt, spesielt mtp at brygginga skjer i kjelleren i huset.

Oksygenflaska bør kanskje lagres utomhus mtp eksplosjonsfare om det skulle bli brann? Er det trygt å bruke dette i kjelleren, er det evt forhåndsregler eg bør ta før bruk? Kor svett på ryggen har eg grunn til å være? :)

tar ingen forholdsregler uten å svette av den grunn, de som jobber på verksted med oksygen, olje og andre gasser svetter ikke noe mer, men de stenger nok flasken etter bruk.
 
Om du klarer å få olje på trykksiden av Oxygen ventilen kan du potensielt klare å lage en eksplosjon. På andre siden av ventilen er det stort sett uproblematisk med olje (men vil ikke anbefale å prøve)
 
Tenker mer sånn å oppbevare oksygentank i garasjen og at det kanskje oppstår en liten lekkasje. Der er det definitivt greier som har olje i og på seg. Farlig? Ikke?
 
Etter at det har forlatt flaska er det ufarlig ja. Du må aldri smørre ventilen med olje ellers er det problemfrittt. Se på mekaniske verksteder eller bilverksteder, masse olje og masse oxygenflasker som er gjerne er på 20-30 liter og ikke sånne pinle flasker de selger på jula. Må si det er sjelden å lese om bilverlsted som går i luften pga dette
 
Når det gjelder vår "Jula" o2 flaske er det greit og bare skru den av, du hører et "phuff" men det er ikke noe oksygen tap av betydning, mye større tap av oksygen med påfølgende irritajon hvis det får lekke sakte ut.
 
Hvorfor bruker man alltid gnisttenner for å fyre skjærebrenneren der man blander ren oksygen med acetylengass (brennbar såklart)?
Acetylen er etyn. Etyn er en brennbar, fargeløs og i ren tilstand luktfri gass. Blandet med luft blir den svært eksplosiv. Den brenner med en temperatur på opp til 3100 °C, avhengig av hvor mye oksygen som tilføres.

Ren oksygen er altså muligens ikke like farlig som enkelte bryggeforum vil ha det til. Men viss forsiktighet bør utvises. Et rør av passelig lengde fra bunnen av grillen til en slange fra flasken, vil gjøre det mulig å fyre opp weberen med en fyrstikk og ingen tennvæske. Lakken i bunn vil forsvinne, men grillen er klar raskere enn gassgrillen.
 
Tilbake
Topp