Oksygenfri fating?

Miguel

Norbrygg-medlem
Jeg tenkte å oppgradere fatingsprosessen min. Bruker vanlige plastgjæringskar på europris.

Min første tanke er å bare hive oppi en slange i gjæringskaret og koble andre enden på øl-ut på et allerede trykksatt fat og la sikkerhetsventilen stå åpen.

Men så lurer jeg på hvis dette er nok til å få hevertprinsippet til å fungere?

Evt andre forslag?

Jeg har kran på mitt gjæringskar. Slenger på en slange og putter slangen nedi fatet. Fatet har på forhånd fått litt C02 i bunn, ved å kjøre gass gjennom øl-ut ventilen. En veldig liten del av ølen vil bli utsatt for oksygen når det først renner, men det er vel minimalt.

Jeg purger fatet godt med co2 før tapping fra gjæringsdunken og bruker autohevert, legger slangen i bunnen av fatet og tapper bare heilde driden oppi. Deretter er det på med lokket på cornyfatet og så setter jeg på lavt trykk (o,2-0,3 bar) og purger ut oksygenet noen ganger. Så setter jeg trykket opp til 2 bar slik at lokket fester seg godt og setter trykket ned til 0,8-0,9 bar til karbonering.

Jeg tenkte å oppgradere fatingsprosessen min. Bruker vanlige plastgjæringskar på europris.

Min første tanke er å bare hive oppi en slange i gjæringskaret og koble andre enden på øl-ut på et allerede trykksatt fat og la sikkerhetsventilen stå åpen.

Men så lurer jeg på hvis dette er nok til å få hevertprinsippet til å fungere?

Evt andre forslag?

Hvis du hiver en slange oppi gjæringskaret og kobler den andre enden til et trykksatt fat så vil det boble i gjæringskaret dersom det er gass du har i fatet. Hvis det er væske i fatet vil det bare boble litt i starten, så vil væsken strømme gjennom slangen til gjæringskaret. Men det er trykket som gjør dette, og ikke hevertprinsippet.

Hvis du åpner sikkerhetsventilen på fatet først, og lar den stå åpen, så har du ikke et trykksatt fat lenger. Og hvis du nå kobler slangen til utkoblingen til fatet så vil det ikke boble i gjæringskaret siden trykket er det samme. Men ølet vil heller ikke klatre opp i slangen av seg selv og renne ned i fatet. Det var kanskje dette du lurte på? Eller var det oksygenfri fating du lurte på? Nå ble jeg litt usikker :/

Det er samme fremgangsmetode jeg også har brukt, bortsett fra kran, men med hevert. Siden jeg venter på motor til mølle så tenkte jeg det måtte være noe man kan gjøre i bryggeriet i mens..

Tror jeg har endt opp med noe som fungerer nå, bortsett fra at jeg trenger ett fat til.

Men: Har alltid ett fat stående med starsan, lukket. Når det er på tide å tappe øl så finner jeg frem fatet jeg skal tappe til neste gang, bruker en "jumper" altså fra øl-ut til øl-ut mellom begge fatene, tar en dedikert linje fra manifolen og setter på gass inn på fatet med star san, pumper star-san over til fatet som skal brukes neste gang. Fatet som nå skal brukes blir tømt for starsan og fylt med co2, så har jeg laget en kobling på en dedikert autohevert hvor jeg har satt på en øl-ut-hurtigkobling i enden, setter denne på øl-ut-koblingen på fatet, åpner opp sikkerhetsventilen, og tapper over.

Etter å ha vasket et fat og lukket det, så klarer jeg nå å ha fatene lukkede hele veien fra vask til det er tomt igjen. Artig. Eneste oksygenet måtte være fra lekk autohevert, eller det som har vært igjen etter at jeg har lukket det, men som blir blandet med co2 og fordrevet ut sikkerhetsventilen.

Hvis du hiver en slange oppi gjæringskaret og kobler den andre enden til et trykksatt fat så vil det boble i gjæringskaret dersom det er gass du har i fatet. Hvis det er væske i fatet vil det bare boble litt i starten, så vil væsken strømme gjennom slangen til gjæringskaret. Men det er trykket som gjør dette, og ikke hevertprinsippet.

Hvis du åpner sikkerhetsventilen på fatet først, og lar den stå åpen, så har du ikke et trykksatt fat lenger. Og hvis du nå kobler slangen til utkoblingen til fatet så vil det ikke boble i gjæringskaret siden trykket er det samme. Men ølet vil heller ikke klatre opp i slangen av seg selv og renne ned i fatet. Det var kanskje dette du lurte på? Eller var det oksygenfri fating du lurte på? Nå ble jeg litt usikker :/

Tanken var å ha trykk på fatet, sette sikkerhetsventilen til åpen posisjon, og så la co2 blande og presse seg ut av sikkerhetsventilen, jeg ser for meg at jo mindre hull (ifht å åpne hele lokket) jo mindre sjanse er det for at oksygen kan snike seg ned i fatet.

Vel, mellom da jeg skrev det og nå så fant jeg en løsning. Spørsmålet var jo det i åpningposten. Skulle innom en bryggebutikk for å handle deler men endte opp med en annen løsning.

Om du lurer på om du kan tappe fra gjæringskar fra hevert og ned i øl ut ventilen på corneliusfatet så går det ann. Blir jo akkurat det samme som om du skulle ha lagt slangen fra heverten i bunnen av fatet.

Tilbake
Topp