Øl gjæret åpent/uten gjærlås

Hei!

Har brygget en kaffe ipa som jeg er svært spent på. Brukte et gjæringsspann på 5 liter, som var helt nytt. Idag etter jobb fikk jeg meg en overraskelse da jeg så det piplet vørter opp i gjærlåsen, og en ansamling vørter på lokket. Etter en rengjøring av lokk og gjærlås skulle jeg ta på gjærlåsen igjen, men gummiringen som omgir åpningen til gjærlåsen på lokket til gjæringsspannet fallt rett og slett av.

Lettere irritert over dårlig kvalitet på gjæringsspannet, men nuvel. Den ene gummiringen (på undersiden av lokket) falt ned i vørteren mens den andre havnet løst oppå lokket.

Nå er jeg litt rådvill, gjærlåsen kan ikke monteres lenger. Har folk her noen erfaring med å gjære øl uten gjærlås? Ølet ble brygget igår, så har 2 uker med gjæringstid igjen. Gjæringen hadde forøvrig kommet godt igang på problemene startet; iallefall hardet samlet seg godt med skum over vørteren.

Er bekymret for infeksjon. Har aldri tidligere fått infeksjon i øl jeg har brygget, og er derfor usikker på hvor mye som skal til. Går det an å la vørteren gjære i 2 uker uten gjærlås med en liten foliebit over hullet på lokket?

Det er ingen problem å gjære uten gjærlås :)
Husker ikke sist jeg hadde en :)
Såfremt gummipakningen som ramlet nedi var dessinfisert ser jeg ingen problemer. Leg en starsanet alufolie over hullet, og vent to uker eller til øllet er ferdig. ;)

å jeg bruker herller ikke gjærlås, bare alufolie.
Men nå har jeg BB med 2" blowoff tube ned i sterkrensbad.

jeg har tenkt å prøve en cider , og på flasken jeg skal bruke mangler jeg kork.
bretter jeg folien bare løst over og litt nedover toppen på flasken da, og det er det?

biri skrev:
jeg har tenkt å prøve en cider , og på flasken jeg skal bruke mangler jeg kork.
bretter jeg folien bare løst over og litt nedover toppen på flasken da, og det er det?

:clap:

ser man det applaus og greier.
hvem hadde forventet seg det på en mandags kveld etter jobb er en burger.
da vet jeg hva jeg skal i morgon før jobb....    hehe

Interessant å lese for en fersk ølbrygger.

Selv om det er artig å se at det bobler fra gjærlåsen så kom det klager fra barnerommet om at det bråker på badet når gjæringa stod på som verst i går kveld. Kanskje alufolie er tingen da..

I tillegg er jeg bekymret for at skummet som hadde nådd lokket enkelte plasser skal finne veien ut av gjærlåsen, og da blir det vel snart litt arbeid med vasking av badegulv og gjæringsbøtte. Hvordan unngår jeg slikt? Det som står på gjæring nå er en 20 liter porter (min aller første, en såkalt porter-åpner :) ) i et standard europris gjæringskar.

Mvh,
Erlend H

Ca 5 dråper anti foam holder god kontroll på kreusen. Selv bruker jeg europris dunker med 20-22 l.
Har ikke hatt høyere enn 3 cm.
Skal nevnes at jeg bruker fall gjennom sil og risting/skvulping, og anbefalt gjærmengde iht mrmalty:)

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Selv med alufolie på mine BetterBotle har jeg fått flekker i taket, hva hadde da skjedd med et gjærlås som satt høvelig fast :)

erlend71 skrev:
Selv om det er artig å se at det bobler fra gjærlåsen så kom det klager fra barnerommet om at det bråker på badet når gjæringa stod på som verst i går kveld. Kanskje alufolie er tingen da..
Badet høres litt varmt ut :) 18C romtemperatur en ok for de fleste ales. Har du gulvvarme og 23C på badet?

Jeg måler 21 grader på utsiden av gjæringskaret, og har ingen gulvvarme. Det forrige brygget lå på rundt 20 grader, men det gjæret noe saktere (bruker mere gjær nå).
Kan vel stemme at gjæringa utvikler litt varme selv?

erlend71 skrev:
Kan vel stemme at gjæringa utvikler litt varme selv?
I den mest aktive delen av gjæringen er det ofte flere grader forskjell på temperaturen inni dunken og omgivelsene :) 21C utenpå dunken og ikke gulvvarme høres mye bedre ut :)

Bjarte H skrev:
I den mest aktive delen av gjæringen er det ofte flere grader forskjell på temperaturen inni dunken og omgivelsene :) 21C utenpå dunken og ikke gulvvarme høres mye bedre ut :)

Jeg gjærer med Wyeast 1028 London Ale, bør jeg sette porteren litt kaldere? Ser at anbefalt temperatur er fra 15-22 grader på denne gjærtypen.

erlend71 skrev:
Bjarte H skrev:

Jeg gjærer med Wyeast 1028 London Ale, bør jeg sette porteren litt kaldere? Ser at anbefalt temperatur er fra 15-22 grader på denne gjærtypen.

Jeg tror at du godt kan la den stå. Hvis du synes at den ble litt mer fruktig enn ønsket kan du starte gjæringen litt kaldere, feks. 18C neste gang ;)

Optimal gjærings temperatur beskrivelsen på gjæra er temperatur i selve brygget. Selv regner jeg ca 3 grader høyere temperatur i dunken enn i rommet.
Men det er slett ikke sikkert at det blir dårlig!
en kan kjøpe termometer på Bryggselv.no til å klistre på utsiden av dunken. Jeg syntes disse fungerer svært bra å har da god kontroll.

Noe annet du kan gjøre i den værste stormgjærings perioden er å fukte noen håndklær å legge rundt da bør du barbere noen grader av temperaturen der også.

Tilbake
Topp