Øl nummer 2

Ok folkens. Da er første bach ferdig, og takket være gode venner er også en del drukket opp slik at jeg begynner å få en del tomflasker. Og de må jo så klart fylles. Tomme flasker går jo så lett i stykker..

Men hva nå? Første bach besto av et Cooper Real Ale sett, hvor bruksanvisningen ble fulgt til punkt og prikke. Og øllet ble godt det, de skal det ha. Men jeg har lyst til å gjøre mer selv da. Hva blir neste steg på læringsstigen? Et annet byggesett? Koke med maltekstrakt? Kjøpe alle bitene hver for seg høre jo nesten litt skummelt ut. 

Noen som har noen enkle "nybegynnervennlige" oppskrifter, hvor man kan si litt mer at dette er "mitt" øl, enn man kan når man setter en Coopersboks? Tar imot alle tips.
 
Hei!

Jeg er ganske fersk i gamet selv, men har gått litt videre. Bruker malekstrakt og "minimesking" eller steeping som det heter. Da tilsetter du litt knust malt ( knuser ca.100-500g +/- malt med en kjevle) og putter det i vann på 66-68 grader. Jeg bruker humlesokker å ha det i. Litt mere spennende:)
 
Spennende! Er selv fersk i gamet og har brygget kun på kit's med tilsetninger. Som john sier er minimesk en spennende vei å gå. Har selv kijøpt et par kits fra morebeer i usa hvor man får med knust korn som skal "minimeskes" inn i brygget. Resultatet på disse er over all forventning! Vil spesiellt anbelfale deres belgian triple kit.

Har kjørt en Coopers Real Ale selv, og den ble veldig bra. Min bror lærte meg opp i bryggekunsten, og første lærdom var å ikke bruke den medfølgende gjæren. Så sett gjerne et coopers kit igjen, humle det opp om du liker litt mer bitterhet. men min første anbefaling er å forsøke noe ennet enn den medfølgende gjæren. Bruk gjerne tørrgjær for enkelhetens skyld. Har kjempegod erfaring med fermentis safale og safbrew.

Lykke til med neste, og post erfaringer her!
 
Tilbake
Topp